Her er det gratis å delta på årets Sykle til jobben-aksjon

Nå har flere kommuner i Rogaland inngått avtale med Sykle til jobben-aksjonen slik at alle som bor i disse kommunene kan delta gratis på årets kampanje.
"Walk and talk". Et gående møte gir god hverdagsaktivitet, og ikke minst poeng i konkurransen! Foto: Fredrik Lund, Bedritsidretten

20.april starter årets Sykle til jobben-aksjon. For 48. gang skal tusenvis av nordmenn delta på aktivitetskampanjen fra Bedriftsidretten som både skal motivere folk til mer fysisk aktivitet i hverdagen, og velge en aktiv reisevei til jobben.

− Vi har inngått en avtale med en rekke kommuner i Rogaland som sikrer alle innbyggere i disse kommunene gratis deltakelse på årets sykle til jobben-aksjon, forteller kampanjeleder for Sykle til jobben-aksjonen, Emil Hjemli Borgersen

Det betyr at det er den enkelte kommune som har betalt deltakeravgiften for sine innbyggere til årets Sykle til jobben-aksjon, og avtalen inkluderer også alle som jobber i den kommunen selv om de er bosatt i en annen kommune.

Sosialt fellesskap

Årets Sykle til jobben-aksjon vil ha et bredere fokus på all type fysisk aktivitet, uavhengig om du er på jobb på arbeidsplassen, har hjemmekontor eller er permittert. Nå gjelder det ikke bare å parkere bilen og velge aktiv reisevei til jobben.

− Det betyr at all aktivitet som du gjør i løpet av dagen teller, opplyser kampanjelederen

Han mener også at deltakelse i årets kampanje er mer viktig enn noen gang.

- Ikke bare er det en motivasjon til økt fysisk aktivitet, men det er også en måte å kunne ha et sosialt fellesskap, enten man er på hjemmekontor eller står uten arbeid, forteller Borgersen.

Årets sykkelkommune

Tirsdag 20.april starter årets Sykle til jobben-aksjon og så langt har 15.000 meldt seg på kampanjen.

Borgersen minner på at det fortsatt er tid til å registrere seg, og oppfordrer til en aldri så liten uformell kommunekamp i fylket

− Det hadde vært artig om vi kunne få til en intern konkurranse i Rogaland om hvem som blir den beste sykkelkommunen, avslutter kampanjelederen med.

Gratiskommuner i Rogaland

Stavanger kommune, Sola kommune, Klepp kommune, Karmøy kommune, Sauda Kommune,

Sykle til jobben-aksjonen arrangeres i år for 48.gang av Norges Bedriftsidrettsforbund. I 2021 er det over 40 kommuner som har inngått en gratisavtale med Sykle til jobben-aksjonen, og flere er i ferd med å signere avtale. Det innebærer at alle som bor, eller jobber i en kommune med en slik avtale deltar gratis på årets Sykle til jobben-aksjon.

Norges Bedriftsidrettsforbund tilbyr mer enn 50 ulike aktiviteter og er Norges 3. største særforbund med omlag 200 000 medlemmer. 33.000 deltok i Sykle til jobben-aksjonen i 2020, og 44 000 deltok i 2019.

Mer informasjon: www.sykletiljobben.no