Helsepartiets sjette landsmøte 26. - 28. februar

Helsepartiets stortingsprogram for 2021- 2025 har politkk for alle sektorer. Programmet blir debattert og vedtatt på landsmøtet 26.- 28. februar.

Partileder Lise Askvik og nestleder dr. Erik Hexeberg åpner Helsepartiets sjette landsmøte til helgen. Medlemmene deltar digitalt mens den utvidede partiledelsen møtes på Lillestrøm.

Partiet ruster seg for valgkampen 2021 der målet er å få minst én representant inn på Stortinget. Det mener partiledelsen bør være fullt mulig.

- Mange mennesker har gjennom koronapandemien kjent på kroppen og lommeboken at helse er den viktigste forutsetningen for et godt liv. Derfor tror vi mange nye velgere vil bli oppmerksomme på Helsepartiet og gi oss sin viktige stemme i år, sier Lise Askvik.
- Helse er grunnlaget for privatlivet, for samfunnets funksjonsevne, for arbeidslivet og økonomien. Ingen andre partier har helse som fremste sak og Norge trenger ei vaktbikkje som sikrer pasienter, pårørende, helseansatte, uføre og pensjonister. Om helsesektoren nå skal ytterligere bygges ned eller virkelig styrkes, er opp til velgerne, sier Askvik.

Spesialist i indremedisin og Helsepartiets nestleder Erik Hexeberg ser frem til partiets sjette landsmøte.
- I vårt nye program vil mange velgere finne fornuft, medmenneskelighet og gode, praktiske løsninger for det som er aller viktigst, sier Hexeberg.
- Mye av vår politikk finnes ikke hos andre partier, fordi de setter andre saker og velgergrupper først. For oss er ingenting viktigere enn å sikre innbyggernes liv, helse og livskvalitet, og det gjør vi gjennom praktisk og gjennomførbar politikk. Investeringer i helse er den beste sparing Norge kan komme opp med, både for individet og samfunnet.

Helsepartiets landsmøte vil løfter kompliserte og følsomme temaer som dødshjelp for de få, retten til å prøve ut nye medikamenter, vindkraft som partiet allerede er imot og om hva som bør fornyes i norsk narkotikapolitikk. Også samferdsel, bistand, skole, justis og alle andre departementer finner sine helserelaterte svar i det foreslåtte stortingsprogrammet.

Vedlagt redaksjonskomiteens og programkomiteens omforende forslag til Helsepartiets stortingsprogram 2021- 2025.
Resolusjonsforslag sendes mediene gjennom uken.