Oslo katolske bispedømme

Hans Majestet Kong Harald deltar i rekviemmesse fredag 26. april

Hans Majestet Kong Harald vil være tilstede under rekviemmessen for terrorofrene på Sri Lanka. Messen avholdes i Bredtvet kirke, Oslo, kl. 18.00. Oslos katolske biskop Bernt I. Eidsvig er hovedcelebrant.

Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Statsminister Erna Solberg (H) og preses i Den norske kirke Helga Byfuglien vil sammen med lederne fra en rekke tros- og livssynssamfunn også være tilstede under Den katolske kirkes rekviemmesse for ofrene etter Sri Lanka-terroren.

For å minnes ofrene og vise samhold i en krevende tid, vil følgende to arrangementer finne sted fredag 26. april kl. 18.00 i Oslo katolske bispedømmes menighetSt. Johannes evangelist og apostel menighet, på Bredtvet i Oslo.

1. Kl. 18.00: Pontifikal rekviemmesse for ofrene på Sri Lanka

Fredag 26. april kl. 18.00 avholdes det rekviemmesse for ofrene etter terroranslagene på Sri Lanka i den katolske St. Johannes apostel og evangelist menighet, Bredtvet kirke, Oslo. Statsminister Erna Solberg og preses i Den norske kirke Helga Byfuglien vil være tilstede.

Hovedcelebrant er Oslos katolske biskop Bernt I. Eidsvig. En rekke av Den katolske kirkes prester vil delta i seremonien. Sogneprest p. Bharath Damacius Villavarayen, som selv er fra Sri Lanka, holder prekenen.

Det ventes deltagelse av mange medborgere med bånd til Sri Lanka.

En rekviemmesse er en katolsk messe for avdøde, der man går i forbønn for de døde og anbefaler dem til Gud. Les mer her: Katolsk kristentro og praksis ved død og begravelse

2. Klokken 19.00:  Solidaritetssamvær

Etter messen blir det solidaritetssamvær med budskap og appeller på tvers av tros- og livssyn. Solidaritetssamværet arrangeres av Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn (STL) i samarbeid med Norges Kristne Råd, Den norske kirke, Sri Lanka dialogforum og Caritas Norge under parolen #tryggibønn.

Her vil det blant annet bli lest opp budskap fra tros- og livssynsminister Kjell Ingolf Ropstad og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

Med dette ønsker Den katolske kirke og arrangørene av solidaritetssamværet å vise at norske tros- og livssynssamfunn står sammen når en av dem blir rammet av vold eller terror.

Praktisk info om arrangementet

For media som vil være til stede/mediahenvendelser: Kontakt Den katolske kirkes kommunikasjonssjef Hans Rossiné på telefon 480 63 740 eller e-post hans.rossine@katolsk.no

Om Oslo katolske bispedømme

Oslo katolske bispedømme
    Akersveien 5

23 21 95 00http://www.katolsk.no

Den katolske kirke er en verdensomspennende kirke, under ledelse av paven. I tillegg til å være Kirkens øverste åndelige leder, er paven (fra 13. mars 2013: pave Frans) statsleder for verdens minste selvstendige stat – Vatikanstaten – som er lokalisert innenfor Romas bygrenser. Paven utøver sitt embete i meget nært samarbeide med sine rådgivere – kardinalene – og kirkens øvrige biskoper. Den katolske kirke i Norge er inndelt i tre kirkedistrikter – til sammen 36 menigheter. Oslo katolske bispedømme omfatter de tretten sydligste fylker, t.o.m. Sogn og Fjordane, Oppland og Hedmark. Størrelse: 154.560 km².

Følg pressemeldinger fra Oslo katolske bispedømme

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Oslo katolske bispedømme på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Oslo katolske bispedømme