Amnesty International

Grovt urettferdig vaksinefordeling

Rike land: Kan vaksinere befolkningen sin tre ganger. Fattige land: Kun én av ti får tilgang til vaksine.
I fattige land vil kun én av ti få tilgang til vaksine neste år. Foto: Getty/Amnesty

Fattige land kan ikke engang vaksinere helsearbeidere

Nesten 70 fattige land vil bare kunne vaksinere én av ti personer mot Covid-19 neste år, med mindre det gjøres hastetiltak fra myndigheter og legemiddelindustrien for å sikre at det produseres nok doser, advarer Peoples Vaccine Alliance. Fattige land har ikke engang nok til å vaksinere helsearbeidere og spesielt utsatte mennesker.

Rike land kan vaksinere alle tre ganger

I kontrast til dette har velstående nasjoner kjøpt opp nok doser til å vaksinere hele befolkningen nesten tre ganger innen utgangen av 2021, hvis de som nå er i kliniske studier blir godkjent for bruk. Canada topper listen med nok vaksiner til å vaksinere hver kanadier fem ganger. Rike nasjoner, som bare representerer 14 prosent av verdens befolkning, har kjøpt opp 53 prosent av alle de mest lovende vaksinene så langt.

-       Spørsmålet om hvem som skal få vaksiner først er komplekst – vi har alle rett til å bli beskyttet mot Covid-19. Vi må først prioritere dem som er mest utsatt; helsearbeidere, eldre og andre i helsemessige risikogrupper. Det må tas nøye hensyn til risiko- og eksponeringsfaktorer som arbeids- og levekår og tilgang til vann og sanitær, når det tas beslutninger om tildeling. Smale definisjoner av risiko kan føre til at de som har størst behov for vaksinen ikke får tilgang til den, sier John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty Norge.

«Peoples Vaccine Alliance» er en koalisjon av globale og nasjonale organisasjoner og aktivister samlet om et felles mål om en Covid-19-vaksine basert på kunnskap, og som er tilgjengelig for alle. Organisasjonene i alliansen, inkludert Amnesty International, Frontline AIDS, Global Justice Now og Oxfam har brukt data samlet inn av forskningsformidlings- og analyseselskapet Airfinity.

Blir kjøpt opp av rike land

Pfizer/BioNTech-vaksinen har allerede fått godkjenning i Storbritannia, og vaksinasjoner begynte denne uken. To ytterligere vaksiner er forventet fra Moderna i Oxford i samarbeid med AstraZeneca.

Forskning fra Oxfam viser at velstående nasjoner allerede har kjøpt opp mer enn halvparten av fremtidige vaksiner. Dette betyr at mer enn halvparten av de lovede dosene til de fem ledende vaksinekandidatene allerede er tatt. Per november 2020 har mer enn 80% av den planlagte tilførselen av Pfizer-BioNTech og Modernas vaksiner i 2021 allerede blitt solgt til rike land.

Må dele teknologien

Alliansen for en vaksine til alle ber alle farmasøytiske selskaper som jobber med Covid-19-vaksiner om å åpent dele sin teknologi gjennom Verdens helseorganisasjons Covid-19 «Technology and Acces-pool», slik at flere milliarder doser kan produseres og sikre at effektive vaksiner kan være tilgjengelig for alle.

-       Rike land har klare menneskerettighetsforpliktelser, ikke bare for å avstå fra handlinger som kan skade tilgang til vaksiner andre steder, men også for å samarbeide og gi bistand til land som trenger det, sier Steve Cockburn, Amnesty Internationals sjef for økonomisk og sosial rettferdighet.

-       Ved å kjøpe opp det store flertallet av verdens vaksineforsyning bryter rike land sine menneskerettighetsforpliktelser. I stedet, ved å samarbeide med andre kan de bidra til å få slutt på den globale Covid-19-krisen, sier Cockburn.

Bilder

John Peder Egenæs, Generalsekretær i Amnesty Norge.

Om Amnesty International

Amnesty International
Grensen 3

22 40 22 00https://www.amnesty.no/

Amnesty International er en uavhengig global organisasjon som arbeider for at alle mennesker skal være like mye verdt. Vårt arbeid drives frem av vanlige personer som deg.
Amnesty startet med å få politiske fanger løslatt fra fengsel på 1960-tallet. I dag består organisasjonen av åtte millioner stemmer. Sammen beskytter og styrker vi menneskerettighetene over hele verden.

Følg pressemeldinger fra Amnesty International

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amnesty International på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Amnesty International