Innovasjon NorgeInnovasjon Norge

Global landbruksteknologi inntar Trøndelag

Pressen inviteres til å delta når AgriTech Nordic har besøk av verdenseliten innen landbruksteknologi 22. og 23. juni i Steinkjer.
Hovedprogram

Konferansen i Steinkjer, AgriTech Nordic, har over årene blitt en viktig møteplass for gründere, forskere, investorer, bedriftsledere, politikere og innovative gårdbrukere og oppdrettere. Konferansen har siden 2018 satt fokus på utviklingen av industri basert på teknologi rettet mot jord-, skog- og havbruk og har som ambisjon å bidra til et internasjonalt ledende økosystem innen bioøkonomi.

De globale investeringene innenfor agritech har mangedoblet seg de siste årene, men det aller meste av innovasjoner og investeringer har skjedd utenfor Norden.

AgriTech Nordic vil fokusere på hvordan vi kan skalere nordisk teknologi raskt, i en global kontekst. Det globale matsystemet er stadig under press og det er større behov enn noen gang for bærekraftige løsninger og innovasjon.

– Det investeres mer enn noen gang i nye teknologiselskap innen agritech globalt, og vi vil gjerne legge til rette for at gründere i Norden lykkes, sier prosjektleder Edvard Iversen.

Temaet på årets konferanse er skalering og hvordan alle løsninger innenfor bioøkonomien må ses i en global kontekst. AgriTech Nordic har satt seg som mål å styrke bærekraftig innovasjon innenfor matproduksjonen i Norden. Ved å koble innovatører, forskning og industri fra jord-, skog- og havbruket kan Norge og Norden ta en global posisjon innenfor AgriTech.

Det finnes mange klynger og miljøer rundt om i verden som jobber mot lignende mål, og vi ønsker å lære av de beste og knytte relevante miljøer til Trøndelag. I år kan vi igjen få internasjonale gjester innen bransjen til Norge, og vi er spesielt fornøyde med at partner Manuel Gonzalez fra AgFunder i California, et av verdens største investeringsfond innen agritech, kommer til Steinkjer. Det er også et eget fagseminar om aquaponi og hydroponi, hvor en av verdens fremste eksperter, Simon Goddek fra Brasil, kommer til konferansen. I tillegg til de internasjonale talerne vil det være praktiske demonstrasjoner av «cutting edge» teknologi på Mære Landbruksskole og på Skogn, samt en egen kveld for morgendagens vekstbedrifter/startups.

Les mer: News - AgriTech Nordic

Innledere på programmet kan stille til intervju om ønskelig.

Eksklusive bilder kan gis til pressen ved å ta kontakt med Edvard Iversen.

Påmelding til konferanse og techsafarier: AgriTech Nordic - 21.06.2022 | AgriTech Nordic | Kjøp billetter | Hoopla

Pressekontakter:

Edvard Iversen – edvard@agritechnordic.com - +47 909 67 939