Global Connectivity Index: Norge inntar 8. plass blant verdens best oppkoblede nasjoner

(Fornebu, 21. november 2019) Med 5G-teknologiens inntog i Norge forventes det at alt i hverdagen blir koblet sammen gjennom Tingenes Internett (IoT). Men allerede i dag er nordmenn svært sammenkoblet av teknologi – faktisk i så stor grad at Norge inntar 8. plass på Huaweis Global Connectivity Index 2019.

For femte år på rad har teknologiselskapet Huawei offentliggjort Global Connectivity Index (GCI), som kartlegger hvor velintegrert og oppkoblet innbyggerne i ulike land er gjennom datateknologi.

Indeksen deler inn i alt 79 land i tre kategorier: «Starters», «Adopters» og «Frontrunners». Her ligger Norge langt fremme med en 8. plass og samlet poengsum på 75 av 120 mulige. I toppen ligger USA med 85, mens Sveits (83) og Sverige (81) inntar de neste plassene.

Poengsummen regnes ut på bakgrunn av fire parametere som driver landenes «Intelligent Connectivity» fremover; kunstig intelligens (AI), bredbånd, skyløsninger og Tingenes internett (IoT), er stikkord som står sentralt ved måling av oppkoblede ting vi bruker i hverdagen.

5G blir populært i rekordfart

I rapporten forutsetter Huawei at den kommende 5G-teknologien, som forventes å starte utrulling i Norge fra 2020, vil trenge langt hurtigere igjennom til det globale markedet i forhold til sine forgjengere 3G og 4G. Det tok syv år for 3G-teknologien å slå i gjennom hos 10 prosent av verdens befolkning, som er referansemålt i undersøkelsen, mens 4G-teknologien klarte det på seks år. Huawei forventer at 5G vil oppnå en utbredelse på 10 prosent på verdensbasis i løpet av kun fire år.

Samtidig viser analysene bak 2019-utgaven av indeksen at landene som har gjort løpende investeringer i «Intelligent Connectivity» og scorer over 65 på GCI-skalaen, kan forvente økt BNP med mer enn 1 prosent.

Huaweis GCI er designet for å gi innsikt om hvordan politiske og økonomiske parter kan skape større suksess i den digitale økonomien. De 79 landene som vurderes av GCI 2019 utgjør 95 prosent av den globale BNP og 84 prosent av verdens befolkning.

Finn mer informasjon om Global Connectivity Index 2019 her: http://www.huawei.com/minisite/gci/en/

Om Huawei

Huawei er en global leverandør av løsninger innen informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT). Gjennom vårt engasjement og fokus på kundesentrisk innovasjon og våre solide partnerskap, har vi etablert ende-til-ende-fordeler innen telekommunikasjonsnettverk, bedriftsløsninger, mobile enheter og cloud computing. Huaweis 188 000 ansatte er drevet av å skape maksimal verdi for teleoperatører, bedrifter og forbrukere gjennom å levere konkurransedyktige løsninger og tjenester. Våre innovative produkter, løsninger og tjenester brukes i flere enn 170 land, og betjener over en tredjedel av verdens befolkning. Huawei ble opprettet i 1987, og er et privat selskap heleid av de ansatte.

Huawei Ships 200 Million Smartphone Units For 2019 In Record Time23.10.2019 14:46:33 CESTPressemelding

Shenzhen, China, October 23rd, 2019: Huawei Consumer Business Group (CBG) today announced that it has shipped 200 million smartphones to date in 2019, 64 days earlier than the same shipment milestone last year. Huawei’s relentless focus on cutting-edge technology and innovative ID design, with its complete commitment to consumers worldwide, has reinforced their trust and commitment as more consumers continue to support Huawei. 2019 saw the launch of a number of stand-out devices including the multi award-winning HUAWEI P30 Series, widely considered to be the best camera phone currently available, as well as an all-round category leader. Amongst a slew of awards and accolades, the European Image and Sound Association (EISA), a group comprising 55 of the world’s most respected consumer electronics magazines, named the HUAWEI’s P30 Pro “EISA Best Smartphone 2019-2020”, making it the second year in a row that Huawei has claimed this category prize. More recently, the HUAWEI Mate 30 Series

Huawei lanserer Watch GT2, en ny standard for sportsklokker10.10.2019 10:22:52 CESTPressemelding

Watch GT2 er oppfølgeren til fjorårets suksessklokke Watch GT, og kommer med en rekke helserelaterte nyvinninger, samt den nye Kirin A1-chipen, som gir klokken en markedsledende batterilevetid i sitt segment. Watch GT2 arver den klassiske stilen fra forrige modell, men kommer nå med en ny, kurvet 3D-skjerm. Det gjør at skjermen både ser og føles større enn forrige modell, uten at de fysiske dimensjonene er endret. Sov og tren bedre Watch GT2 har hele 15 treningsformer. Dette inkluderer løping, sykling, svømming, ellipsemaskin og triatlon. Når du trener måler klokken ytelsen din via 190 forskjellige datapunkter. Klokken registrerer både regulær hjerterytme, og kan varsle deg ved unormal puls eller potensielle hjertefeil. Watch GT2 har i tillegg TruSleep 2.0- og TruRelax-teknologi, som bruker kunstig intelligens og omfattende statistikk til å gi deg råd om hvordan du kan sove bedre og stresse mindre. Med Watch GT2 har du et perfekt redskap til å leve et sunnere og mer avslappet liv. Gren