Global Connectivity Index: Norge inntar 8. plass blant verdens best oppkoblede nasjoner

(Fornebu, 21. november 2019) Med 5G-teknologiens inntog i Norge forventes det at alt i hverdagen blir koblet sammen gjennom Tingenes Internett (IoT). Men allerede i dag er nordmenn svært sammenkoblet av teknologi – faktisk i så stor grad at Norge inntar 8. plass på Huaweis Global Connectivity Index 2019.

For femte år på rad har teknologiselskapet Huawei offentliggjort Global Connectivity Index (GCI), som kartlegger hvor velintegrert og oppkoblet innbyggerne i ulike land er gjennom datateknologi.

Indeksen deler inn i alt 79 land i tre kategorier: «Starters», «Adopters» og «Frontrunners». Her ligger Norge langt fremme med en 8. plass og samlet poengsum på 75 av 120 mulige. I toppen ligger USA med 85, mens Sveits (83) og Sverige (81) inntar de neste plassene.

Poengsummen regnes ut på bakgrunn av fire parametere som driver landenes «Intelligent Connectivity» fremover; kunstig intelligens (AI), bredbånd, skyløsninger og Tingenes internett (IoT), er stikkord som står sentralt ved måling av oppkoblede ting vi bruker i hverdagen.

5G blir populært i rekordfart

I rapporten forutsetter Huawei at den kommende 5G-teknologien, som forventes å starte utrulling i Norge fra 2020, vil trenge langt hurtigere igjennom til det globale markedet i forhold til sine forgjengere 3G og 4G. Det tok syv år for 3G-teknologien å slå i gjennom hos 10 prosent av verdens befolkning, som er referansemålt i undersøkelsen, mens 4G-teknologien klarte det på seks år. Huawei forventer at 5G vil oppnå en utbredelse på 10 prosent på verdensbasis i løpet av kun fire år.

Samtidig viser analysene bak 2019-utgaven av indeksen at landene som har gjort løpende investeringer i «Intelligent Connectivity» og scorer over 65 på GCI-skalaen, kan forvente økt BNP med mer enn 1 prosent.

Huaweis GCI er designet for å gi innsikt om hvordan politiske og økonomiske parter kan skape større suksess i den digitale økonomien. De 79 landene som vurderes av GCI 2019 utgjør 95 prosent av den globale BNP og 84 prosent av verdens befolkning.

Finn mer informasjon om Global Connectivity Index 2019 her: http://www.huawei.com/minisite/gci/en/

Om Huawei

Huawei er en global leverandør av løsninger innen informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT). Gjennom vårt engasjement og fokus på kundesentrisk innovasjon og våre solide partnerskap, har vi etablert ende-til-ende-fordeler innen telekommunikasjonsnettverk, bedriftsløsninger, mobile enheter og cloud computing. Huaweis 188 000 ansatte er drevet av å skape maksimal verdi for teleoperatører, bedrifter og forbrukere gjennom å levere konkurransedyktige løsninger og tjenester. Våre innovative produkter, løsninger og tjenester brukes i flere enn 170 land, og betjener over en tredjedel av verdens befolkning. Huawei ble opprettet i 1987, og er et privat selskap heleid av de ansatte.