Giertsen går fra kunde til investor og samarbeidspartner med Kron

Thomas Giertsen lastet ned en app for investeringstjenesten Kron, og ble så overbevist at han plasserte sparing og pensjon der på dagen. Nå blir han også medeier i Kron AS, som i fjor tredoblet antall kunder.

- Sparing og pensjon har vært noe av det smarteste, men kjedeligste og mest kompliserte man kan bruke tiden sin på. Kron gjorde det derimot veldig enkelt og engasjerende. Dette tenker jeg at det er mange andre mennesker som også vil ha glede og nytte av, sier en engasjert Thomas Giertsen.

Kron ble startet i 2017 og tilbyr fonds- og pensjonssparing. I fjor tredoblet de antall kunder og syvdoblet kapital under forvaltning (AUM). Giertsen lastet ned Kron-appen uten å vite altfor mye om selskapet, men i løpet av første dagen hadde han flyttet sparepengene, pensjonen og midler fra holdingselskapet sitt. Nå blir han altså med på eiersiden og skal samarbeide med Kron-teamet om kommunikasjon, og å gjøre investeringstjenesten enda enklere og mer effektiv.

- Jeg var så fornøyd med opplevelsen som kunde at jeg kom meg inn bak disken. Jeg har ikke gjort så mye reklame, men er vel nå den første i landet som må ut med penger for å reklamere for et produkt, sier Giertsen.

- Det jeg trenger, ikke det bunnlinja til rådgiveren trenger
- Samtidig som den tjenesten Kron leverer er så bra, tenker jeg at det er mange der ute som ikke vet hvor enkelt og lurt det er. Mange får fortsatt vinduskonvolutter med uforståelige dokumenter fra banken sin som de ikke engang orker å lese. Det budskapet vil jeg gjerne være med å spre. Noen ganger dukker det opp noen som tenker nytt og som gjør ting enklere og bedre for oss andre. Det synes jeg er utrolig inspirerende, forteller Giertsen.

- Det er mange ting jeg ikke kan og ikke vet, men jeg har forstått at det er lurt å plassere lange sparepenger i billige og brede fond, i tråd med risikoappetitten min. Mange vil selge deg alt mulig annet, men Kron ga meg det jeg trenger, ikke en masse andre finansprodukter som jeg verken skjønner eller har behov for, sier Giertsen.

- Utfordrer oss fra første stund
- Thomas forstod Kron fra første stund, og det tok ikke lang tid fra jeg hilste på ham, til han kom med ideer, ris og ros. Vi skal gjøre gode investeringer tilgjengelig for alle, og Thomas kan hjelpe oss å ta budskapet ut til enda flere, samtidig som han er en perfeksjonist i alt han gjør, og kommer inn og utfordrer hvordan vi skal gjøre det, sier Emma Tryti, daglig leder i Kron.

- Jeg gleder meg til å komme i gang, sier Giertsen.

Investering i aksjer og fond kan virke komplisert og eksklusivt. Kron ble startet i 2017 med mål om å gjøre det enklere, billigere og mer tilgjengelig for alle. Via en brukervennlig app får kunder tilgang til investeringskompetanse som før var forbeholdt proffene, til en brøkdel av prisen. Kron tilbyr fonds- og pensjonssparing (herunder Aksjesparekonto for privat- og bedriftsmarkedet («ASK»), Individuell Pensjonskonto («IPS»), Egen Pensjonskonto («EPK»), Pensjonskapitalbevis («PKB») og Rentefondskonto). Høsten 2021 åpnet Kron et fondsmarked med ca. 500 enkeltfond, inkludert Kron Indeks Global, Norges billigste globale indeksfond. Kron har snaut 50 000 kunder, 120 000 brukere og forvalter ca. 6,5 milliarder kroner. Kron samarbeider med Akademikerne Pluss ved å tilby rabatterte investeringer i fond og egen pensjonskonto til ca. 220 000 medlemmer i foreninger som Tekna, Econa og Legeforeningen.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kron på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Største oppgang for verdensindeksen på tre år2.12.2023 08:55:17 CET | Pressemelding

Globale aksjer hadde i november sin beste måned siden november 2020 da oppfinnelsen av Covid-vaksinen satte fyr på markedet. Denne gangen handler det om håp om rentekutt på grunn av en voksende tro på at Federal Reserve og andre store sentralbanker snart kan vinne kampen mot inflasjonen. MSCI All-Country World-indeksen steg med hele 9 %. Kron-kundene investerte i november 396 millioner kroner i fond. Med uttak på 116 millioner, endte netto fondskjøp på 280 millioner kroner i rekordmåneden.

Gikk motstrøms og kjøpte fond for 396 millioner2.11.2023 09:12:50 CET | Pressemelding

Oktober ble preget av at 10-årige amerikanske statsrenter passerte 5 % og krigen i Midtøsten. Verdensindeksen falt dermed for 3. måned på rad målt i dollar, og endte på – 2,6 %. Den norske kronen svekket seg imidlertid, og målt i norske kroner endte indeksen i pluss 1,4 %. Kron, som nå er en del av Storebrand, ser at kundene i oktober utnyttet børs-uroen til å kjøpe fond for 396 millioner kroner, og med uttak på 98 millioner endte netto tegning på 298 millioner kroner i årets andre høstmåned.

Kron-kundene kjøpte fond for 400 millioner i årets svakeste måned2.10.2023 08:06:58 CEST | Pressemelding

September ble preget av økt frykt for at rentene skal holde seg høye lenge, og endte som årets hittil verste måned for globale fond med en nedgang for verdensindeksen på ca. 3,7 % målt i norske kroner og 4,3 % i lokal valuta. I tråd med økte oljepriser gikk Oslo Børs (OSEFX) motstrøms med en oppgang på 2,0 %. Kron-kundene utnyttet børs-uroen til å kjøpe fond for 396 millioner kroner, og med uttak på 94 millioner endte netto tegning på 302 millioner kroner i årets første høstmåned.