Fredensborg kjøper 50 prosent av Utleiemegleren

Fredensborg har i dag, 15. januar, inngått en avtale som gjør selskapet til største aksjonær i Utleiemegleren. Selskapet har store ambisjoner om videre vekst, og ser nå også utenfor Norge.

Utleiemegleren har over 20 års erfaring innen utleie og forvaltning av boliger, og er i dag  markedsledende med over 11 500 boliger til utleie. Utleiemegleren utfører i tillegg til boligutleie den økonomiske forvaltningen av et leieforhold, tilbyr vaktmester‐ og håndverkstjenester og bistår med juridisk bistand ved tvister. Selskapet har 150 ansatte fordelt på 12 kontorer.

Avtalen som gjennomføres gjør Fredensborg til største aksjonær i Utleiemegleren med en eierandel på 50 prosent. Alle eksisterende eiere i Utleiemegleren blir med videre.

‐ At vi nå får Fredensborg som en langsiktig eier og strategisk partner gjør at vi får tilført  ytterligere industriell og finansiell kompetanse, som gjør oss i stand til videre vekst både i og utenfor Norge, sier styreleder i Utleiemegleren, Jon Olav Halgunset.

Fredensborg har sin hovedvirksomhet innenfor boligutleie og har over 40 000 leiligheter for utleie gjennom selskapet Heimstaden, med investeringer i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland og Nederland. I tillegg driver Fredensborg innenfor fritidsbolig og  destinasjonsutvikling gjennom Fredensborg Fritid, samt boligutvikling gjennom Fredensborg Bolig (50 prosent eierandel).

‐ Utleiemegleren er et veldrevet selskap med en solid industriell plattform. I flere av våre markeder skjer formidling av boliger tilnærmet likt som hos Utleiemegleren, og vi har flere  ganger sett at Utleiemegleren har løst denne oppgaven på en meget god måte. Vi tror begge selskaper kan lære mye av hverandre for å forbedre kunde‐og leietakeropplevelsen, sier styremedlem i Fredensborg, Nick Tollefsen.

Utleiemegleren oppnådde solid vekst i antall boliger for utleie i 2018, som resulterte i en  omsetning på 191 millioner kroner. Dette var en økning fra i fjor på nærmere 10 prosent.  Med Fredensborg med på laget som en sterk finansiell og strategisk partner har selskapet ekspansive planer for fremtiden.

‐ Det blir naturlig for oss å se på nye markeder, både i og utenfor Norge, som åpner opp for flere verdiskapende tilleggstjenester for våre kunder og leietakere. Med Fredensborg som eier vil vi kunne styrke vår satsing også mot profesjonelle eiendomsbesittere, sier administrerende direktør i Utleiemegleren, Vibecke Lyse Augdal.

‐ Vårt felles mål er å øke leietaker‐ og kundeopplevelsen og forbedre driften av  Utleiemegleren. Vi har stor tro på et sterkt boligmarked også i år, avslutter Augdal.

Om Utleiemegleren

Utleiemegleren er Norges største meglerforetak på utleie og forvaltning av boliger for private og bedrifter. Utleiemegleren har ca. 11 500 boliger i sin portefølje. Selskapet ble startet i 1995 og har kontor i Bergen, Trondheim, Stavanger, Lillestrøm, Drammen, Lysaker, samt fem kontorer i Oslo. Det vil i løpet av 1. kvartal 2019 også bli åpnet kontor i Østfold. Utleiemegleren har 150 ansatte. For mer informasjon, se www.utleiemegleren.no

Om Fredensborg

Fredensborg er et norsk eiendomsinvesteringsselskap etablert i 1994, med fokus mot  privatmarkedet i Skandinavia, Tyskland og Nederland. Alle eiendommer for utleie og all  utleievirksomhet er samlet i selskapet Heimstaden. I tillegg eier selskapet Fredensborg Bolig (50 prosent eierandel) og Fredensborg Fritid. For mer informasjon, se www.fredensborg.no

For ytterligere informasjon, kontakt:

Uteleiemegleren

Vibecke Lyse Augdal

Administrerende direktør

E: vibecke.lyse.augdal@utleiemegleren.no

M: (+47) 90 86 63 81

Utleiemegleren har over 20 års erfaring innen utleie og forvaltning av boliger og er i dag  markedsledende med over 11 500 boliger til utleie. Utleiemegleren utfører i tillegg til  boligutleie den økonomiske forvaltningen av et leieforhold, tilbyr vaktmester‐ og  håndverkstjenester og bistår med juridisk bistand ved tvister. Selskapet har 150 ansatte  fordelt på 12 kontorer.