Fortsatt sterk økning i grensehandelen
Grensehandelen økte med 8,3 prosent på årsbasis fra 2. kvartal 2018 til og med 1. kvartal 2019, sammenliknet med foregående firekvartalsperiode. Nordmenn grensehandlet for svimlende 16,3 milliarder kroner i denne perioden. Det er hele 1,25 milliarder kroner mer enn i forrige firekvartalsperiode.

- Dette er en sterk økning på toppen av en allerede svært høy grensehandel. Økningen bør være en tydelig melding til norske politikere og særlig dem som både ønsker å øke norske avgifter og matmomsen, sier administrerende direktør i NHO Mat og Drikke Petter Haas Brubakk.
Det høye norske avgiftstrykket gjør produksjon og salg av norsk mat og drikke vesentlig dyrere enn i Sverige. Det medfører en uholdbar konkurranseulempe for norske mat- og drikkeprodusenter, og virker direkte drivende på grensehandelen.
Sammenlignet med første kvartal 2018 er økningen i første kvartal 2019 på hele 18,3 prosent. Det mener Brubakk er skremmende for norsk verdiskaping:
- Økningen i særavgiftene på sjokolade- og sukkervarer og alkoholfrie drikkevarer har i betydelig grad forsterket konkurranseulempen dramatisk for en stor del av norsk mat- og drikkenæring. Selv om økningen i sjokolade- og sukkervareavgiften ble reversert i statsbudsjettet for 2019, er det nå tidskritisk å reversere også økningen i avgiften på alkoholfrie drikkevarer i statsbudsjettet for 2020 og å sørge for at vedtaket om å avvikle 350-kronersgrensen på toll- og avgiftsfri netthandel, sier Brubakk.
Både Sveriges statistiske sentralbyrå og Svensk Handel dokumenterer at det nettopp er varene med høye avgifter i Norge og ditto lavere priser i Sverige som er driverne for grensehandelen, nemlig mineralvann, alkohol, tobakk og godteri.
Det er stor internasjonal konkurranse i det norske dagligvaremarkedet, noe den svært høye økningen i grensehandelen er et klart uttrykk for. Det gir Norge et begrenset handlingsrom i avgiftspolitikken på mat og drikke.
- Nivået på handelslekkasjen til Sverige er nå så stor at det gir negative strukturelle og langsiktige virkninger for mat- og drikkenæringen i Norge, og krever rask handling fra norske myndigheter, sier Brubakk. - Det er av stor betydning at regjeringens varslede grensehandelsbarometer lanseres så raskt som mulig. Et slikt barometer vil bidra til å øke kunnskapen om årsakene, driverne og konsekvensene av grensehandelen. Det vil legge til rette for en kunnskapsbasert politikkutforming som kan snu utviklingen. Både produktavgifter og matmomsen må tilpasses mat- og drikkenæringens internasjonale konkurransesituasjon, og NHO Mat og Drikke har forventninger til at regjeringen adresserer dette i statsbudsjettet for 2020.
Kontakter
Petter Haas BrubakkAdministrerende direktør
+47 909 11 624phb@nhomd.noNina W. SkarbøKommunikasjonsdirektør
+47 481 00 550nws@nhomd.noBilder

Lenker
Om NHO Mat og Drikke
NHO Mat og Drikke er en medlemsstyrt og partipolitisk uavhengig arbeidsgiver- og næringspolitisk organisasjon for bedrifter i mat-, drikke- og bionæringen. Foreningen ble etablert i 2015 etter en sammenslåing av de to organisasjonene NHO Mat og Landbruk og tidligere NHO Mat og Drikke.
NHO Mat og Drikke organiserer mer enn 1.600 virksomheter over hele Norge. Medlemsbedriftene sysselsetter nærmere 40.000 ansatte og arbeider innenfor mat- og drikkeproduksjon, skogbruk og tjenesteyting.
NHO Mat og Drikke ivaretar medlemsbedriftenes behov for forutsigbare og konkurransedyktige politiske rammevilkår overfor nasjonale politiske myndigheter og internasjonale organer som EU og WTO. I tillegg ivaretar NHO Mat og Drikke medlemsbedriftenes interesser i de årlige tarifforhandlingene og gjennom det løpende arbeidet med lokale forhandlinger, tvistebehandlinger, juridisk rådgivning, bistand i enkeltsaker og kompetanseutvikling.
Følg saker fra NHO Mat og Drikke
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO Mat og Drikke på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra NHO Mat og Drikke
Lov om god handelsskikk lagt frem6.12.2019 12:34:33 CET | Pressemelding
NHO Mat og Drikke hilser lovforslaget velkommen. Samtidig er det viktig at regjeringen følger opp andre utfordringer i dagligvaresektoren som ikke lar seg løse gjennom lov om god handelsskikk, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.
Grensehandelen øker med 15,1 prosent – truer med å undergrave folkehelsemålene29.11.2019 08:44:02 CET | Pressemelding
Ferske tall fra SSB viser at norske forbrukere grensehandlet for 17,6 milliarder kroner i utlandet for 12-månedersperioden 4. kvartal 2018 – 3. kvartal 2019. Hele 95 prosent av denne grensehandelen skjer i Sverige.
- Regjeringen gjør ikke jobben sin i avgiftspolitikken7.11.2019 11:09:56 CET | Pressemelding
Administrerende direktør Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke er sterkt kritisk til at regjeringen ikke har avklart om sjokolade- og sukkervareavgiften og avgiften på alkoholfrie drikkevarer er forenlige med statsstøttereglene i EØS-avtalen.
Statsbudsjettet 2020: Uforsvarlig avgiftspolitikk7.10.2019 10:31:42 CEST | Pressemelding
- Det er uforsvarlig at regjeringen ikke retter opp noe av skaden etter økning i avgiftene på sjokolade- og sukkervarer og alkoholfrie drikker som kom i tolvte time under budsjettforhandlingene i 2017. Det er fortsatt ingen avklaring om lovligheten av avgiftsøkningene, sier administrerende direktør i NHO Mat og Drikke Petter Haas Brubakk.
Pressemelding: Ferske tall fra Norges største fastlandsindustri26.9.2019 13:00:00 CEST | Pressemelding
Mat-, drikke- og bionæringen har høyere produktivitet pr. bedrift og sysselsatt sammenliknet med norsk industri samlet sett, samtidig som næringen opplever en stadig økende internasjonal konkurranse. Det viser NHO Mat og Drikkes konjunkturbarometer 2019, som legges frem for første gang 26. september 2019.
Priv til red: NHO Mat og Drikkes årskonferanse 2019 – Maten og vi20.9.2019 14:32:59 CEST | Presseinvitasjon
NHO Mat og Drikke inviterer media til NHO Mat og Drikkes årskonferanse – Maten og vi – 26. september 2019.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom