Først i verden med ny dyrevelferdsstandard
REMA 1000-eide Norsk Kylling er den første produsenten i verden som i stor skala kan levere kylling sertifisert etter en ny dyrevelferdsstandard utviklet av verdens ledende dyrevelferdsorganisasjoner. Dyrevernalliansen i Norge applauderer.

Den nye standarden, European Chicken Commitment (ECC), er utarbeidet av verdens ledende dyrevernsorganisasjoner, blant annet Anima og Compassion in World Farming (CiWF).
Standarden inneholder flere krav som er betydelig strengere enn norske eller andre lands regelverk, blant annet ved at det benyttes en mer saktevoksende kyllingtype, bedre plass for kyllingene i fjøset, naturlig lys og tredjepartskontroll for å sikre produksjon i henhold til krav.
Norsk Kylling, som eies av REMA 1000 og er en del av Reitan Retail, blir første produsent i verden som transformerer fra hurtigvoksende kyllingproduksjon til nå å levere på alle disse kravene.
Unik samarbeidsmodell
– Denne verdensnyheten er et resultat av en unik samarbeidsmodell mellom bønder, dyrevernere og industri, noe vi kan være stolte av både i Trøndelag, i landbruket og i Norge, sier Ole Robert Reitan, styreleder i Norsk Kylling og CEO i Reitan Retail.
– Vi som jobber med mat må sørge for å produsere det vi kan og importere det vi må. I dette tilfellet er det Norsk Kylling gjør så interessant at vi kan tenke oss en situasjon der vi eksporterer norsk mat i verdensklasse, forteller Reitan.
En rekke store, multinasjonale matforhandlere har forpliktet seg til å gjennomføre standarden innen 2026, men foreløpig er det kun Norsk Kylling på Orkanger som i stor skala kan levere på de nye kravene til giganter som KFC og IKEA.
– Alle de store aktørene som har forpliktet seg til ECC har dårlig tid, for det er ikke lenge til 2026. De vender nå blikket mot Norge, Trøndelag og Norsk Kylling for å se og høre hvordan vi har gjort det. Det er økt internasjonal interesse for det som gjøres hos Norsk Kylling, sier Reitan.
Byttet kyllingtype
Kjell Stokbakken, administrerende direktør i Norsk Kylling sier den norske bonden er i verdensklasse når det kommer til dyrevelferd, men at omleggingen til mer saktevoksende kyllingtype og etablering av den nye ECC-standarden har gitt bonden bedre rammevilkår og dyrevelferden et betydelig løft.
– I 2018 valgte vi å legge om hele vår drift til å bruke en mer saktevoksende kyllingtype som lever lenger, vokser saktere, er mer aktiv og generelt har det bedre enn den vanlige kyllingtypen som brukes i Norge. Innføring av ECC-standarden forbedrer dyrevelferden ytterligere og forsterker Norsk Kyllings posisjon som ledende på dyrevelferd gjennom hele vår produksjon fra fjøs til fat, sier Stokbakken.
Får skryt fra Dyrevernalliansen
– Dette er veldig, veldig bra! Vi er stolte over å ha bidratt og glade for at kyllingene får det bedre, sier Live Kleveland, kommunikasjonsleder i Dyrevernalliansen.
– For Dyrevernalliansen er selvfølgelig det aller viktigste at kyllingene nå får mer plass og dagslys, men det er også gøy at dette har skjedd som resultat av samarbeid, oppsummerer Kleveland.
Fra og med august 2022 vil all produksjon i Norsk Kylling være i henhold til ECC-krav.
Nøkkelord
Kontakter
Øyvind BreivikKommunikasjonssjefReitan Retail
Tel:+47 40 22 66 86oyvind.breivik@reitanretail.noBilder



Lenker
Om Reitan Retail
Reitan Retail er et ledende handelsselskap i Norden og Baltikum med virksomhet innen dagligvare, servicehandel og mobilitet i syv land.
Vi er en familie med 42.000 positive og offensive mennesker og sterke merkevarer som REMA 1000, Narvesen, R-kioski, Pressbyrån, Uno-X, YX og 7-Eleven.
Med sterke verdier, effektiv drift og lokalt eierskap, deler vi et felles mål om å skape de beste kundeopplevelsene i folks hverdag, og bidra til en mer bærekraftig fremtid.
Vår unike franchisemodell er kjernen i vår forretningsmodell, og kunden er vår øverste sjef. Vi er en del av folks hverdag - hjemme, på farten og på veien. Vi er nære, enkle og ansvarlige.
I Reitan Retail, deler vi sterke verdier og et felles formål: Å gjøre hverdagen litt enklere og verden litt bedre.
Om Norsk Kylling
Norsk Kylling er et datterselskap av REMA 1000 og en del av Reitan Retail.
I Norsk Kylling går vi nye veier for å sikre bærekraftig produksjon av kylling – sunn og trygg mat av høy kvalitet til hele Norge.
Vår ambisjon er klar. Vi skal skape en grønn verdikjede som går nye veier og setter ny standard for morgendagens matproduksjon.
Følg pressemeldinger fra Reitan Retail
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Reitan Retail på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Reitan Retail
World’s first with new animal welfare standard8.6.2022 09:48:01 CEST | Press release
Norsk Kylling is the first producer in the world to deliver large-scale production of chicken certified in accordance to a new animal welfare standard developed by leading animal welfare organisations. The Animal Welfare Alliance in Norway applauds.
Reitan Retail inngår samarbeid med Nobels Fredssenter2.6.2022 09:16:40 CEST | Pressemelding
Handelsselskapet Reitan Retail inngår samarbeid med Nobels Fredssenter med formål å synligjøre hvilken rolle dialog og ytringsfrihet spiller for demokrati og fred.
Birgit Skarstein inngår samarbeid med Reitan Retail23.5.2022 13:32:34 CEST | Pressemelding
Samfunnsprofil og idrettsutøver Birgit Skarstein inngår avtale om langsiktig partnerskap med handelsselskapet Reitan Retail. Avtalen skal styrke Skarsteins rammer i OL-satsingen og sikre Reitan Retail en rollemodell og samfunnskontakt mens hun er aktiv idrettsutøver og videre som fast ansatt etter endt idrettskarriere.
Miljø, helse, mennesker, verdikjede i Reitan Retails første helhetlige ansvarsrapport12.5.2022 10:14:04 CEST | Pressemelding
Reitan Retail presenterer sin første helhetlige ansvarsrapport, som rapporterer på fire prioriterte områder der virksomheten har størst negativ påvirkning og størst mulighet til å påvirke positivt: Miljø, helse, mennesker og verdikjede. Dette er de prioriterte områende i selskapets bærekraftstrategi.
Reitan Retail lanserer nytt bykonsept3.5.2022 12:03:24 CEST | Pressemelding
Reitan Retail lanserer et nytt bykonsept som skal tilby fersk bakst, sunn snacks og lavpris-dagligvarer for folk i farta. Butikken, som får navnet Innom, skal være en pilot tilpasset kunden i nabolaget og et sted for læring og testing av nyskapende og bærekraftige produkter og løsninger.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom