Forankring av bompengeopplegget for E18 Dørdal-Tvedestrand

-Vi er fornøyde med dagens møte der Nye Veier ga en god gjennomgang av bompengeopplegget. Kommunene ønsker ny vei raskt og ser at det ikke er mulig å unngå bompenger som en del av finansieringen. Men det er det nå opp til de åtte by- og kommunestyrene i samarbeidet å behandle i møter i mars og april. Det lagt et løp for lokale vedtak i kommunene og deretter at fylkeskommunene behandler de økonomiske garantiene. Da er mye viktig falt på plass og vi skal nå jobbe videre med målene for utbyggingen av E18, sier Per Kristian Lunden, ordfører i Risør og styreleder i det interkommunale plansamarbeidet for E18 Dørdal-Grimstad.
Til stede på bompengemøtet var også den nye administrerende direktøren i Nye Veier.
- All honnør til kommunene i det interkommunale plansamarbeidet som fortsetter å holde godt tempo i arbeidet med å få på plass ny og sikker E18. De har virkelig vist fordelene ved å jobbe sammen på denne måten, ikke minst at det er mulig raskt å utarbeide og vedta en kompleks kommunedelplan for åtte kommuner. Det interkommunale plansamarbeidet en har fått til her er så vellykket at andre kommuner lar seg inspirere til å prøve samme modell. Fire kommuner går sammen for å utarbeide kommunedelplan etter samme modell, for strekningen E16 Kløfta-Kongsvinger, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.
Hensikten med bompengefinansiering er å få til raskere veiutbygging. En forutsetning for et bompengeopplegg er at det er lokalpolitisk tilslutning til bompengeprosjekter. Lokale vedtak i de seks kommunene Bamble, Kragerø, Gjerstad, Vegårshei, Risør og Tvedestrand må ligge til grunn for at saken kan fremmes for behandling i Stortinget til høsten. Det gjelder også takster og plassering av bomstasjoner.
-Det blir ikke ny vei uten finansiering også via et bompengeopplegg. For Nye Veier er det viktig å anbefale et bompengeopplegg som sikrer tilstrekkelig finansiering og med så lite samfunnsøkonomisk tap som mulig. Vi ønsker at flest mulig bruker den nye veien og får ta del i gevinstene i form av redusert reisetid og høyere trafikksikkerhet. Bompengeopplegget som er anbefalt på E18 Dørdal-Tvedestrand er det alternativet som gir høyest trafikantnytte av de som er utredet, sier Aanesland.
Nye Veier har utarbeidet et saksgrunnlag som er sendt til kommunene for politisk behandling. Etter den lokalpolitiske behandlingen sender Nye Veier saken videre til Samferdselsdepartementet før den går til Stortinget.
Nøkkelord
Kontakter
Imi VeggeKommunikasjonsrådgiver
Ansvarsområde E18 Grimstad-Langangen
Bilder







Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Intern evaluering av E6 Ranheim–Værnes4.9.2025 09:24:48 CEST | Pressemelding
Nye Veier har gjennomført en intern evaluering av utbyggingsprosjektet E6 Ranheim–Værnes, som følge av at prosjektet har blitt forsinket og dyrere enn planlagt.
Tester ut ny standard i driftskontraktene2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når Mesta og Traftec tar over driften av Nye Veiers veistrekninger på Sør- og Østlandet fra 1. september innfører de en ny standard for digital samhandling. For trafikantene bidrar dette til at veiene blir tryggere, reisene mer forutsigbare, og at det er sjeldnere noe ikke virker som det skal.
Endringer i prosjektledelsen på E18 Rugtvet-Langangen og E6 Ranheim-Værnes14.8.2025 10:02:43 CEST | Aktuelt
Fra starten av august overtok Magne Ramlo rollen som prosjektsjef på E18 Rugtvet-Langangen. Han hadde frem til da vært prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes. Lars Bjørgård overtok rollen som prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes fra samme tidspunkt. Bjørgård er i tillegg prosjektsjef på E6 Berkåk-Vindåsliene.
Benedichte Limmesand Hellestøl blir direktør for Utbedring og drift11.8.2025 14:27:04 CEST | Pressemelding
Hun blir dermed Nye Veiers første direktør for dette virksomhetsområdet.
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom