Fondsappetitt tross børsnedgang

Mens mars var en måned med lavere netto fondsinnskudd, klinket Kron-kundene til i løpet av april, og kjøpte fond for 193 millioner kroner. Enkelte valgte å vekte seg ned, og det ble solgt fond for 38 millioner. Dermed endte nettokjøpet av fond på totalt 155 millioner kroner gjennom den ruglete måneden. Topp 10 kjøpstoppen i april domineres av globale og regionale indeksfond, i tillegg til to pengemarkedsfond.
Investeringsdirektør og grunnlegger Joar Hagatun. (Foto: Tobias Østmoen)

Disse fondene bør du takke nei til

Etter en sterk avslutning på mars ble april en tøff periode for avkastning i aksjefond. Også obligasjonsfond slet i takt med at markedet priset inn en stadig mer aggressiv pengepolitisk tilstramming. Verdensindeksen falt hele 6 prosent i april målt i lokal valuta. På grunn av kraftig svekkelse av den norske kronen mot dollar og euro endte denne indeksen ned i underkant av 2 prosent målt i norske kroner.

- Igjen ser vi at det er gunstig å ha aksjefond som ikke er valutasikret i urolige perioder. Den norske kronen har en tendens til å svekke seg med volatile markeder, og da fungerer dette som en slags «airbag» som sørger for at fondsinvesteringene dine får en litt mykere landing. Flere undersøkelser viser at valutasikring øker risikoen i globale aksjeporteføljer sett med norske øyne, og dermed bør investorer generelt sett takke nei til slike fond, mener Joar Hagatun, investeringsdirektør i Kron.

Advarer mot å jakte gårsdagens vinnere

De mest populære fondene den siste måneden er ganske lik uavhengig av kundenes bosted, men for kunder med bosted fra Trondheim og nordover finner vi flere aktive fond som DNB Global Materialsektor, First Global Focus og Blackrock World Energy. Disse har alle levert god avkastning hittil i år, sistnevnte er nesten 40 % i pluss.

- Nordlendinger ser i større grad ut til å velge fond etter avkastning siste periode, og det bekymrer meg. Flere undersøkelser, blant annet fra verdens største kapitalforvalter, Vanguard, viser at det ikke lønner seg å jage de fondene som har hatt høyest avkastning den siste tiden på bekostning av andre. Da kommer man ofte for sent til festen, og det er nok flere som burde merke seg den hyppig brukte, men ofte ignorerte, juridiske advarselen om at «Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning», sier Hagatun.

De to rentefondene på topplisten, Alfred Berg Likviditet og KLP Pengemarked har kort rentedurasjon, som vil si at de ikke reagerer like negativt som en del obligasjonsfond på endringer i rentebanen som vi den siste tiden har opplevd. Begge fondene har levert en beskjeden positiv avkastning på 0,3 % hittil i år.

Menn tror de kan slå markedet

På Krons fondsmarked gikk 95 % av kapitalen fra kvinner i april inn i indeksfond, mens tilsvarende tall for menn var kun 66 %. Menn valgte i større grad aktive fond med sterk sektorfokus eller geografisk fokus, som Eika Egenkapitalbevis, DNB Teknologi og Alfred Berg Gambak.

- Vi ser at mange menn har stor tro på egne ferdigheter når de velger fond. Dersom de skal slå markedet må de få rett både på valg av forvalter og på sektoren eller geografien de velger å satse fondspengene sine på. Dermed kan det bli store avvik mot for eksempel et global indeksfond som historien jo har vist at det for de fleste er vanskelig å slå, fremhever Hagatun.

Topp 10 kjøpte fond april

Kron Indeks Global
   DNB Global Indeks
   KLP AksjeGlobal Indeks
   KLP Pengemarked
   Alfred Berg Likviditet
   KLP AksjeNorge Indeks
   Alfred Berg Indeks
   KLP AksjeGlobal Mer Samfunnsansvar
   Eika Egenkapitalbevis
   KLP AksjeAsia Indeks

Joar HagatunInvesteringsdirektør

Investeringsdirektør og grunnlegger av Kron. Lang erfaring fra forvaltning/fondsanlyse. Kommenterer også markedshendelser

Tel:92062257joar.hagatun@kron.no

Investeringsdirektør og grunnlegger Joar Hagatun. (Foto: Tobias Østmoen)

• Investeringsplattform for fond, egen pensjonskonto (EPK) og IPS
  • Plattformavgift på fondsmarked på 0,10 % for indeks, 0,25 % for aktive fond
  • Ca. 6 mrd NOK i forvaltningskapital
  • Avtale med Akademikerne pluss og tilbud til deres 220 000 medlemmer på EPK og fond

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kron på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Største oppgang for verdensindeksen på tre år2.12.2023 08:55:17 CET | Pressemelding

Globale aksjer hadde i november sin beste måned siden november 2020 da oppfinnelsen av Covid-vaksinen satte fyr på markedet. Denne gangen handler det om håp om rentekutt på grunn av en voksende tro på at Federal Reserve og andre store sentralbanker snart kan vinne kampen mot inflasjonen. MSCI All-Country World-indeksen steg med hele 9 %. Kron-kundene investerte i november 396 millioner kroner i fond. Med uttak på 116 millioner, endte netto fondskjøp på 280 millioner kroner i rekordmåneden.

Gikk motstrøms og kjøpte fond for 396 millioner2.11.2023 09:12:50 CET | Pressemelding

Oktober ble preget av at 10-årige amerikanske statsrenter passerte 5 % og krigen i Midtøsten. Verdensindeksen falt dermed for 3. måned på rad målt i dollar, og endte på – 2,6 %. Den norske kronen svekket seg imidlertid, og målt i norske kroner endte indeksen i pluss 1,4 %. Kron, som nå er en del av Storebrand, ser at kundene i oktober utnyttet børs-uroen til å kjøpe fond for 396 millioner kroner, og med uttak på 98 millioner endte netto tegning på 298 millioner kroner i årets andre høstmåned.

Kron-kundene kjøpte fond for 400 millioner i årets svakeste måned2.10.2023 08:06:58 CEST | Pressemelding

September ble preget av økt frykt for at rentene skal holde seg høye lenge, og endte som årets hittil verste måned for globale fond med en nedgang for verdensindeksen på ca. 3,7 % målt i norske kroner og 4,3 % i lokal valuta. I tråd med økte oljepriser gikk Oslo Børs (OSEFX) motstrøms med en oppgang på 2,0 %. Kron-kundene utnyttet børs-uroen til å kjøpe fond for 396 millioner kroner, og med uttak på 94 millioner endte netto tegning på 302 millioner kroner i årets første høstmåned.