FO: Skammelig å kun hente 50 flyktninger fra Moria

Regjeringen vil hente 50 flyktninger fra Moria etter at storbrann gjorde leiren ulevelig. – Skammelig, mener FO-leder.

Bilde fra Moria flyktningleir

FOs forbundsleder Mimmi Kvisvik har lenge vært engasjert i forholdene til flyktningene i Moria. I mars krevde FO at leiren evakueres for å unngå spredning av coronaviruset. Etter kveldens storbrann melder bistandsorganisasjoner om at leiren er ulevelig. Regjeringen svarer med å starte evakueringen av 50 flyktninger. Dette mener FO er for lite.

– Det bor 13 000 mennesker i en leir som nå er brent ned til grunnen. Dette var en varslet katastrofe, men som vanlig handler vi først når det er for sent. Når regjeringen har slept beina etter seg i månedsvis er det skammelig at vi kun skal hjelpe 50 personer når de trenger det som mest, sier forbundsleder Mimmi Kvisvik.

Regjeringen vedtok før sommeren å vente med å hente flyktninger til minst åtte EU-land hadde gjort det samme. Nå som flere land har begynt prosessen mener Frp at det «bare er unge menn fra Afghanistan igjen».

– Hva slags menneskesyn er dette? Vi snakker om folk på flukt som har levd i umenneskelige tilstander i årevis. Og når det først er bedagelig for oss å hjelpe krangler vi over hvem som er «igjen»? Dette er ikke Norge verdig, sier Kvisvik.

Hun ber alle signere oppropet til Redd Barna som krever at Norge tar imot mer enn 50 flyktninger og viser til at flere kommuner er positive til å hente langt flere fra Moria.

– Det er nå solidariteten vår settes på prøve. Ikke la oss stå på feil side av historien, avslutter hun.

Bilde fra Moria flyktningleir

Fellesorganisasjonen (FO) er fag- og profesjonsforbund for over 30.000 barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere, velferdsvitere og studenter. Over 80% av våre medlemmer er kvinner.

FO er både fagforening og profesjonsforbund. Det betyr at vi jobber for medlemmenes
lønns- og arbeidsvilkår, i tillegg til profesjonenes fagfelt og interesser.

FO er ett av medlemsforbundene i Landsorganisasjonen (LO).

Vi er en medieressurs spesielt når det gjelder barnevern, vold, trusler og netthets i arbeidslivet, tariff og likelønn.

Vi kan også mye om NAV og fattigdomsbekjempelse, levekår og rettssikkerhet for mennesker med utviklingshemning, asyl- og flyktningpolitikk og likestilling.

Hovedmålet til FO er å bedre medlemmenes lønns- og arbeidsforhold og ivareta deres yrkesfaglige interesser.