FO og LFB krever at barnevernsbarn får tydelig rett til hjelp også etter fylte 18 år

I dag har barnevernet kun plikt til å vurdere ettervern idet ungdom i barnevernet blir myndige, men det er ingen rettighet.

Ungdom i barnevernet har ingen tydelig rett på fortsatt hjelp fra barnevernet etter fylte 18 år, forteller Kathrine Haugland Martinsen i Fellesorganisasjonen (FO).

I dag har barnevernet kun plikt til å vurdere ettervern, men det er ingen rettighet. I praksis må mange ungdommer flytte ut av barnevernsinstitusjonen eller fra fosterforeldre når de blir myndige.

– På samme måte som at foreldre ikke lukker døra for barna sine når de blir 18, må heller ikke barnevernet slutte å ta ansvar for sine barn på 18-årsdagen, sier Haugland Martinsen i FO.

Som 18-åringer går de fleste fra barnevern til ingen vern. Derfor har FO tatt initiativ til å samarbeide med Landsforeningen for barnevernsbarn (LFB) om en kampanje for å endre dette, forteller Haugland Martinsen i FO.

Sammen lanserte de tirsdag kampanjen #takkmamma for å gi ungdom i barnevernet lovfestet rett til ettervern frem til og med 25 år.

Ettervern må lovfestet frem til og med 25 år

– Vi får tilbakemelding fra mange FO-medlemmer som jobber i barnevernet, om at de er svært bekymret for barnevernsungdoms overgang til voksenlivet, sier Haugland Martinsen.

FO er fag- og profesjonsforbund for over 28.000 barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere.

I forbindelse med regjeringens arbeid med forslag til ny barnevernslov denne høsten, krever de to organisasjonene at:

• barnevernsbarn må få rett til ettervern til og med fylte 25 år.
  • Ettervernet må være fleksibelt. Det skal være mulig å opprette, gjenopprette eller bytte ettervernstiltak kontinuerlig frem til og med fylte 25 år.

Voksne trenger også foreldre

De alle fleste foreldre følger opp og støtter barn sine langt inn i voksenliv. Det er denne oppfølgingen og støtten ettervern skal fungere som.

Forskning og statistikk viser at ettervern gjør at unge voksne som har vært i barnevernet strever mindre.

Haugland Martinsen forteller at kampanjen #takkmamma #takkpappa peker på de små og store tingene svært mange foreldre gjør for barna sine selv om de er blitt godt over 18 år.

– Mange av oss tar for gitt at vi kan ringe foreldrene våre å spørre om råd. Vi tar som en selvfølge at vi kan dele våre gleder og bekymringer med dem eller at vi kan stikke hjem på søndagsmiddag. Vi glemmer hvor heldige vi er, for vi vet jo egentlig at ikke alle har det sånn, sier hun.

- Unge i barnevernet fortjener et bedre tilbud

Vilde Adolfsen, leder i Landsforeningen for barnevernsbarn, kjenner til mange ungdommer i barnevernet uten foreldre eller andre voksne som kan stille opp for dem etter fylte 18.

– Mange må flytte ut av barnevernsinstitusjonen eller fra fosterforeldre når de fyller 18, eller de mister annen hjelp og støtte de har behov for.

Det er ikke slik at de slutter å trenge omsorg, støtte eller praktisk hjelp idet de blir myndige, understreker lederen i Landsforeningen for barnevernsbarn.

– Men med dagens ordning er det helt tilfeldig hvem som får ettervern og ikke. Det må vi gjøre noe med. Unge i barnevernet fortjener et bedre tilbud, sier Vilde.

Kjendiser støtter ettervern til barnevernsbarn

Flere kjendiser gir sin støtte til kampanjen #takkmamma. Til nå har en rekke kjente personer lagt ut bilde av seg selv på egne Instagram-kontoer der de takker foreldrene sine for hjelp de har fått etter at de ble myndige.

Blant dem er komikerne Sigrid Bonde Tusvik og Lisa Tønne, snøbrettkjørerne Stian Sivertzen og Fridtjof Sæther Tischendorf, og Helsesista. Sistnevnte skriver:

#takkmamma #takkpappa for at dere har vært og er tilstede for oss i livene våre! Jeg snakker med så mange unge, over 18 år, som ikke har foreldre de kan komme på søndagsmiddag til, som ikke har et sted å dra i ferier og høytider - og ender med å sitte alene. Som ikke har noen nære å spørre om råd, til å hjelpe å passe barna den dagen de kommer, som ikke har noen å låne (eller få) noen kroner av når det kniper, som ikke har noen som bekymrer seg. Som ikke har noen som sender en hyggelig melding der det står: glad i deg ❤️ Ofte ønsker jeg at jeg hadde en stor villa, med mange rom - der ungdommene jeg jevnlig snakker med rundt om i landet - i blant kunne komme på besøk og bare være noen dager.. Men det vi kan gjøre for disse ungdommene, for de er ikke klare til å være alene i verden når de fyller 18 år - er å sikre rett til ettervern gjennom barnevernet etter fylte 18 år gjennom en ny barnevernlov. Det koster så lite, men du kan gjøre en forskjell ved å klikke deg inn på www.opprop.net/takkmamma og signere kampanjen til @barnevernsbarna og @fofellesorg - HELSESISTA STØTTER LOVFESTET RETT TIL ETTERVERN FOR BARNEVERNSUNGDOM FRAM TIL OG MED 25 ÅR! ❤️
Kjære pappa Roger og mamma Eldri! Takk for dere to! Og takk for at lillesøster / manager @kreatuva, Tøri, Tarjær, Trym og jeg har dere som våre foreldre. Og takk til deg som velger å signere underskriftskampanjen. ❤️

I skrivende stund har over 200 signert det nylig lanserte oppropet (opprop.net/takkmamma), som varer til 16. september.

Hvis du vil se dette innholdet fra www.fo.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Leder i LFB Vilde Adolfsen har lenge vært opptatt av å gi ungdom i barnevernet et bedre tilbud etter de fyller 18 år. Foto: Fellesorganisasjonen (FO).

Tove Bø, kommunikasjonsrådgiver Fellesorganisasjonen (FO)
tove@fo.no

Ungdom i barnevernet har ingen tydelig rett på fortsatt hjelp etter fylte 18 år. Derfor har FO tatt initiativ til å samarbeide med LFB om en slik kampanje, forteller Kathrine Haugland Martinsen i FO. Foto: Fellesorganisasjonen (FO).

Fellesorganisasjonen (FO)

Fellesorganisasjonen (FO) er fag- og profesjonsforbund for over 28.000 barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere, velferdsvitere og studenter.

FO er ett av medlemsforbundene i Landsorganisasjonen (LO).

Kampanjen #takkmamma er i regi av Landsforeningen for barnevernsbarn og Fellesorganisasjonen. Oppropet til støtte for ettervern til barnevernsbarn er her: opprop.net/takkmamma.