FN-veteran vil slåss for psykisk syke

Da Per Morten Bjørnstad kom hjem fra Libanon opplevde han store mangler i helsetjenestene. Nå er han utdannet psykiatrisk hjelpepleier og hjelper andre, både i arbeid og gjennom politikken.
FN-veteran: Per Morten Bjørnstad reiser Nordland på langs for å møte nye og gamle Helsepartiet-velgere

Per Morten Bjørnstad er førstekandidat for Helsepartiet. I år bruker han sin sommerferie fra Blakstad sykehus på å reise Norge rundt med partiets 50 år gamle campingvogn «Lille Trulte». Onsdag 21. juli kommer han til vakre Nordland.

I Nordland vil veteranen møte styret i Helsepartiet Nordland og fylkets førstekandidat Line Holdal. Sammen skal de treffe velgere, dele ut flyers og farge gater og torg oransje.

- For at mange flere skal få nødvendig helsehjelp kan velgerne vise med stemmeseddelen at helse nå må prioriteres. Ingen andre partier har helse som førstesak. Vi har sett dem forhandle ned helsesektoren i flere tiår. Resultatene av kuttene rammer stadig flere. Når du først har opplevd dette kjenner du hva som er viktig i livet: helse er grunnlaget for alt livet blir til – eller ikke blir noe av. Helsetjenestene og vi som jobber i helse trenger demokratiets styrke nå. Dette er en investering i hver og en av oss, sier Bjønstad.

Han opplevede selv psykiske plager etter tilværelsen som FN-soldat på oppdrag for Norge. Per Morten har ikke glemt hvordan det var å stå uten helsehjelp da han var sårbar. Den tidligere soldaten er sikker på at store deler av løsningen ligger i bedre politisk styrking av helsesektoren, spesielt innen psykisk helse.

- Jeg ønsker å vise fram politikken vår og Helsepartiet for mange flere. Vi er mange som har slitt psykisk og nå finnes det et politisk parti som setter helse først. Det behøver mange flere velgere å få høre om. Med Helsepartiet på Stortinget vil vi legge press på helsepolitikken i alle partier. Vi er et parti velgerne kan stole på, det har vi vist gjennom de kommunestyrer der Helsepartiet allerede er valgt inn. Vi forhandler ikke bort menneskers livskvalitet, lover Per Morten Bjørnstad som er å treffe i hele fylket.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Video med Per Morten BjørnstadVideokanal

Med flagg og bil: Godt utstyrt og lett gjenkjennelig reiser Per Morten Bjørnstad Norge på langs. Tut om du møter ham!