Fjellets fristelser skal fremmes i Berlin

17.-26. januar 2020 er mat- og reiselivsbedrifter fra Fjell Norge på plass i Berlin for å vise fram opplevelser og lokalmat fra fjellet på en av verdens største messer for nettopp mat og reiseliv – Internationale Grüne Woche.
- Det er tredje året på rad at Fjell Norge er valgt ut som en av tre regioner, og sammen med Fjord- og Nord-Norge skal vi vise frem det beste fra nasjonen for over 400.000 europeere, sier Kari Randen, daglig leder i Fjellnettverket.
I 2020 tar hun med seg rekordmange produsenter fra fjellet, siden en større del av Trøndelag nå også representerer denne regionen, med deltakere fra områdene lengst sør i fylket.
- 30 bedrifter skal representere Fjell Norge i 2020. Fellesnevnerne er levende bygder, familiedrevne gårdsbruk, fantastiske mattradisjoner, spenstige bryggerier og den friske naturen i fjellbeltet som strekker seg fra Setesdal i sør til Trøndelag i nord, forteller Randen.
I samarbeid med fylkesmannsembetet, lokale matnettverk og fylkeskommunene er det plukket ut et sterkt utvalg av lokalmatprodusenter, opplevelsesbedrifter, kokker og lærlinger.
- Fjellet bugner av særegne smaker og spesialmerkede matvarer, samtidig tilbyr vi de helt nære naturopplevelsene. Vi tar med oss et «toppet lag» til Berlin, sier Randen.
Fjellet treffer trendene
Fjellnettverket mener at smaker og opplevelser fra fjellområdene spiller godt på lag med internasjonale mat- og reiselivstrender.
- Vi mener å se en økt etterspørsel etter bærekraft og lokale aktører, med fokus på rene råvarer, frisk luft og trygge omgivelser. Flere reisende vil tettere på lokalbefolkningen, smake seg gjennom et område og få senket hvilepulsen. Vi skal fortelle Europa at alt dette finnes til fjells, smiler Randen.
Neste generasjon fjellambassadører
På kjøkkenet til Fjell Norges stand skal fire kokker og hele seks lærlinger trylle frem fjellets smaker for de besøkende på messa. Det høye antallet lærlinger er del av en langsiktig plan.
- Vi ønsker å gi ungdommen en lærerik og annerledes opplevelse og at de skal være stolte av å representere fjellmaten. Lærlingene våre kommer fra bedrifter som er opptatt av lokale råvarer, nå skal de få kjenne på etterspørselen fra Tyskland og resten av Europa. Det er de som skal bringe mattradisjonene fra fjellet videre, sier Randen.
Deltakere fra Fjell Norge 2020:
- Deltakere fra Trøndelag: Jo-Sætra, Fjellmandel Oppdal, Oppdal Smak av fjell, Rodebak bryggeri, Bortistu Gjestegård,
- Deltakere fra Hedmark: Eggen Gardsysteri, Gransjøberget Viltkjøkken As, Bryn Gardsost, Nortura Ekte Tynset
- Deltakere fra Oppland: Brimi sæter, Vianvang, Noraker Gård, Glittersjå fjellgård, Avdem Gardsysteri, Nørrestogo skigard, Sve Gard
- Deltakere fra Buskerud: Harahorn, Ostebygda, Hallingdal lokalmatsenter, Bergsjøstølen,Garden Oppheim
- Deltakere fra Telemark: Stordalen Gardsbruk, Bø Hotel, Tuddal Høyfjellshotel, Kråkeroe- staulen, Gygra AS, Telemarklam AS
- Deltakere fra Agder: Setesdal Lefser og Braud, Bjåen Fjellstove, Bygland Bryggeri, Hovden Fjellstoge
Fakta Internationale Grüne Woche
- Internationale Grüne Woche 2020 (IGW) arrangeres i Berlin mellom 17. – 26. januar. Dette er 85. gang messen arrangeres. IGW er en av verdens største messer for mat, gartneri og landbruk.
- På nasjonale stands presenteres matkulturer fra nærmere 65 land. Totalt deltar rundt 1,700 utstillere med over 100,000 produkter fra hele verden. Det ventes rundt 400 000 besøkende.
- Norge deltar på messen for 33. gang i 2020, representert av Fjell Norge, Fjord Norge og Nord Norge.
- Innovasjon Norge, i samarbeid med den norske ambassaden i Berlin er ansvarlig for den norske deltakelsen under IGW, på oppdrag fra Landbruks -og matdepartementet.
- Fjellnettverket har tatt initiativ til å samle aktørene i fjellområdene for å styrke mat og reiseliv. Fjell Norge deltar som egen region for tredje gang i 2020. I år deltar Fjell Norge med 30 utstillere.
- Regionene har utarbeidet egne menyer og vil servere lokale delikatesser og smaksprøver til matinteresserte fra hele verden.
- Deltakelsen fra Fjell Norge på Internationale Grüne Woche skal bygge fjellområdene som mat- og reiselivsnasjon. Målet er å styrke regional matkultur og reiseliv gjennom nettverksbygging, innovasjon og produktutvikling.
Fakta om Fjellnettverket:
Fjellnettverket er et politisk nettverk for kommuner, regionråd og fylkeskommuner i Sør-Norge der fjellet er en viktig del av ressursgrunnlaget. Nettverket arbeider for å sette viktige spørsmål for fjellbygdene på dagsorden for å skape livskraftige bygder. Fjell Norge som egen region på Internationale Grüne Woche er en del av arbeidet til Fjellnettverket for å øke verdiskapingen rundt mat og opplevelser i fjellkommuner. Deltagelsen i Berlin er en del av en satsing for å styrke fjellområdene som reiselivs- og matdestinasjon.
Bilder

Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Enorm respons fra næringslivet på Innovasjon Norge-kontor i Kyiv10.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske bedrifter vil være med å gjenoppbygge Ukraina og hjelpe landet med å forsvare seg. Etter 5 måneder tilstede i Ukraina opplever Innovasjon Norge stor pågang fra norsk næringsliv.
Åtte av ti vil velge norske varer8.8.2025 12:58:09 CEST | Pressemelding
En ny undersøkelse viser at de fleste forbrukerne vil velge norske produkter, men mange sliter med å finne dem. Det vil merkeordningen Made in Norway gjøre noe med.
Sterk vekst i lånegarantier fra Innovasjon Norge7.8.2025 15:37:04 CEST | Pressemelding
Flere innovative og raskt voksende bedrifter etterspør lånegaranti fra Innovasjon Norge. Ordningen med vekstgaranti har økt med 55 prosent i første halvår i år.
Sterk juni for reiselivet – flere turister sprer seg over hele landet1.8.2025 15:11:12 CEST | Pressemelding
Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at det var hele 4,8 millioner kommersielle overnattinger i juni, en økning på fire prosent fra i fjor og 13 prosent fra juni 2019, som var siste normalår før pandemien.
Eksportverdien i reiselivet øker26.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Flere overnattinger og høyere forbruk, både fra nordmenn og utlendinger sammenlignet med tidligere.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom