Fire rekorder falt på NM kortbanes første dag

Norsk svømming ble fire nye rekorder rikere i dag under NM kortbane i Stavanger. Dagens rekorder ble spredt over para-, junior- og seniorrekkene, hvorav to ble satt i samme finale.
Jo Kebriel Nor. Foto: Kim Pedersen/NSF

Jo Kebriel Nor satte norsk para-rekord i 200m medley. Jo fra Vestbyen Svømmeklubb i Trondheim svømte på tiden 2.34,45 og slo dermed forrige rekord som var 2.38,69.

- Det føles godt. Det har vært veldig frustrerende de siste dagene. Jeg har svømt 200m ganske lenge og det har vært 2.38-2.40, så det er deilig å ta norsk rekord akkurat nå. Jeg har jobbet ganske hardt i det siste for dette, egentlig, sier Jo Kebriel Nor som svømmer i paraklasse SM9.

Dagens andre rekord ble satt i 4x50m lagmedley for jenter. Norges raskeste jentelag på distansen er nå Oslo Idrettslag Svømming med Malene Rypestøl, Malena Lisken, Ingeborg Vassbakk Løyning og June Selin. Med tiden 1.49,59 slo de Bærumsvømmernes tidligere rekord, som var 1.50,00.

Dagens siste finale var også den mest begivenhetsrike. På 4x100m fri satte Bergens Svømme Club ny juniorrekord, mens Bærumsvømmerne satte ny seniorrekord. Juniorrekorden på distansen er nå 3.17,56, satt av Helje Stadaas, Vetle Vikestad Løseth, Emil Austevoll Harlem og Bjørnar Laskerud. Den forrige rekorden var 3.18,43.

Seniorrekorden, som ble satt i samme finale, er nå 3.12,54 satt av Nicholas Lia, Christian Groth Dyrkorn, Simon Moe og Elias Nordeng Refstie. Den forrige rekorden var 3.14,04.

- Det er alltid gøy når rekorder slås. Det viser at det er fremgang i de disiplinene, og jeg er fornøyd med at det er delt inn i junior, senior og para, gutter og jenter. Det er spesielt bemerkelsesverdig at Jo slår para-rekorden med nesten fire sekunder. Vi har en ambisjon om å ha flere parasvømmere på toppnivå i Norge, og dette viser at nivået bak Fredrik Solberg er på vei til å heves, sier landslagssjef Petter Løvberg.

Jo Kebriel Nor. Foto: Kim Pedersen/NSF
Helje Stadaas, Vetle Vikestad Løseth, Emil Austevoll Harlem, Bjørnar Laskerud, Norsk Juniorrekord. Foto: Kim Pedersen/NSF
Malene Rypestøl, Malena Lisken, Ingeborg Vassbakk Løyning, June Selin. Foto: Kim Pedersen/NSF
Nicholas Lia, Christian Groth Dyrkorn, Simon Moe, Elias Nordeng Refstie. Foto: Kim Pedersen/NSF