Finske eksperter står bak lyden i Huaweis hodetelefoner

Huaweis største forsknings- og utviklingssenter for lydteknologi i Europa ligger i Finland. Tilliten og investeringene i den finske ekspertisen kan merkes gjennom flere viktige funksjoner i Huaweis nyeste produkter, slik som øreproppene FreeBuds Pro 2.
FINSK TEKNOLOGI: Det er teknologi uviklet i Finland som utgjør store deler av lytteopplevelsen i HUAWEI FreeBuds Pro 2. Foto: Huawei

Huawei investerer tungt i både forskning og produktutvikling i Finland. Selskapets finske utviklingssentre ligger i Helsinki og Tampere, hvorav sistnevnte blant annet fokuserer på lydteknologi. Tampere Wireless Headset Audio Laboratory, som er Huaweis største forsknings- og produktutviklingssenter for lydteknologi utenfor Kina, har en stor stab av bransjeeksperter på plass.

Resultatene av finsk lydteknologi og kunnskap er merkbar i Huawei FreeBuds Pro 2-øreproppene, som kom i norske butikker i høst.

FreeBuds Pro 2-øreproppene bruker algoritmer for talebehandling som er utviklet i lydlaboratoriet for trådløse hodetelefoner i Tampere. Bakgrunnsstøyen fra forskjellige miljøer, spesielt vind, er eutfordring for hodetelefoner og ørepropperDerfor er algoritmeløsninger viktige for å muliggjøre klare samtaler selv i utfordrende miljøer, sier Jyri Pakarinen, Huawei Finlands Chief Technology Officer (Audio).

Huaweis laboratorium i Tampere har også utviklet en automatisk algoritme for prosesser som forhåndsbehandler talegjenkjenning FreeBuds Pro 2-øreproppene. Fokuset i disse algoritmene er å sikre at AI-applikasjoner, for eksempel stemmeassistenter og tale-til-tekst, mottar brukerens tale i best mulig form.

FreeBuds Pro 2-øreproppene har også en automatisk algoritme som tester passformen i ørene. Algoritmen, som også utviklesFinland, måler lyden inne i brukerens øre ved hjelp av en mikrofon rettet mot øregangen. Lydteknologien bidrar med å vurdere den korrekte størrelsepå silikonspissen som bør brukes slik at øreproppene sitter riktigørene.

Hver og en av oss har forskjellig form og størrelse på ørene våre, og lytteopplevelsen kan forbedres betydelig med små endringer i plasseringen av øreproppene eller størrelsen på silikonspissene.Derfor er detverdifullt å få hjelp til å vurdere passformen, spesielt for brukere som ikke er vant til det, sier Jyri.

Totalt jobber 450 personer med forsknings- og produktutvikling for Huawei i Finland. I 2019 investerte finske forsknings- og produktutviklingsenheter 11.6 millioner Euro i prosjekter ved ulike forskningsinstitutter og universiteter i Finland og Europa. Samtidig investerte Huawei 65 millioner Euro i forsknings- og produktutviklingssentre i Finland.

EKSPERT: Jyri Pakarinen, Huawei Finlands Chief Technology Officer (Audio)

Huawei er en global leverandør av løsninger innen informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT). Gjennom vårt engasjement og fokus på kundesentrisk innovasjon og våre solide partnerskap, har vi etablert ende-til-ende-fordeler innen telekommunikasjonsnettverk, bedriftsløsninger, mobile enheter og cloudcomputing. Huaweis 188 000 ansatte er drevet av å skape maksimal verdi for teleoperatører, bedrifter og forbrukere gjennom å levere konkurransedyktige løsninger og tjenester. Våre innovative produkter, løsninger og tjenester brukes i flere enn 170 land, og betjener over en tredjedel av verdens befolkning. Huawei ble opprettet i 1987, og er et privat selskap heleid av de ansatte.

For mer informasjon, besøk: https://consumer.huawei.com/no/

Følg oss på:

Facebook: facebook.com/HuaweiDevice