Fagforeningsleder roser regjeringens forslag om å straffe netthets

FO-leder Mimmi Kvisvik er glad for at regjeringen nå sier de vil skjerpe rettsvernet til offentlig ansatte, men advarer mot å tro at en lovendring alene kan bekjempe netthets.
Forbundsleder i FO, Mimmi Kvisvik roser regjeringens forslag om å endre loven for å straffe netthets mot offentlig ansatte.

- Ansatte i barnevern og Nav har på overtid måttet leve med netthets som del av arbeidshverdagen, derfor er forslaget fra regjeringen svært velkomment, sier forbundsleder Mimmi Kvisvik i Fellesorganisasjonen (FO).

FO er fag- og profesjonsforbund for om lag 29.000 barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere.

- Netthets er et samfunnsproblem

Kvisvik understreker at netthets mot offentlig ansatte er et samfunnsproblem, og ikke individets ansvar.

- Det er flott at regjeringen også viser dette gjennom et slikt forslag. I høringsrunden vil vi se på detaljene og komme med konkrete innspill til lovforslaget.

Selv om forbundslederen er optimistisk har hun ikke tro på at en lovendring alene kan få bukt med netthets.

- Netthets bekjempes ikke uten at vernetjenesten og tillitsvalgtapparatet tar sitt medansvar. For å få til trygge arbeidsplasser er samarbeid mellom dem viktig, sier Kvisvik.

FO har de siste årene advart mot en økende tendens av trusler, sjikane og hatytringer mot blant annet ansatte i barnevern og Nav. Forbundet har gjentatte ganger varslet om problemet i stortingshøringer og kronikker, men også i møter med barne- og likestillingsminister, Linda Hofstad Helleland.

En av fire barnevernsansatte utsatt for netthets

For halvannet år siden slo FO alarm om netthets mot barnevernspedagoger og sosionomer. En rapport fra 2017 viste at en av fire av FOs medlemmer i det kommunale barnevernet hadde vært utsatt for netthets i løpet av det siste året. 20 % av de spurte hadde vurdert å bytte jobb på grunn av netthets.

- Det er arbeidsgivers ansvar å sikre arbeidstakerne trygge
arbeidsplasser. Dette ble tydeliggjort i de nye bestemmelsene i forskriften
til arbeidsmiljøloven om vold og trusler som kom i 2017, sier Kvisvik.

Den 1. januar 2017 fikk forskriftene til arbeidsmiljøloven nye bestemmelser om vold og trusler. Disse bestemmelsene skal være med å sikre at arbeidstakere ikke skal utsettes vold og trusler mens de er på jobb. Men på mange arbeidsplasser mangler det fortsatt gode rutiner for hvordan netthets skal følges opp, ifølge FO.

Mimmi Kvisvik er forbundsleder i Fellesorganisasjonen (FO) som organiserer en stor andel av ansatte i barnevernet.

Fellesorganisasjonen (FO)

Fellesorganisasjonen (FO) er fag- og profesjonsforbund for om lag 29.000 barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere, velferdsvitere og studenter.
FO er ett av medlemsforbundene i Landsorganisasjonen (LO).