Extra-sjefen forventer ny omsetningsrekord i kjedens femtende år

Coops lavpriskjede Extra fyller 15 år og forventer å sette ny omsetningsrekord på 33 milliarder kroner i år.
Kjededirektør i Extra, Christian Hoel.

Veksten fortsetter for Extra og så langt i år har kjeden økt sin markedsandel til over 16 prosent. Både eksisterende, nye og omprofilerte butikker bidrar til den fortsatt kraftige veksten for lavpriskjeden, til tross for at den nå møter sterke tall fra fjoråret.

- Tallene sier at vi er den største suksessen i norsk dagligvare, sier en offensiv Christian Hoel, kjededirektør i Extra.

Den 15. september 2006 åpnet kjeden sin første butikk i Halden. Den utfordret grensehandelen med svært lave priser på blant annet kjøttdeig, og butikkåpningen skapte trafikkaos i byen. Fra å ha to butikker i 2006, ble hundre butikker passert i 2013. Siden den gangen har Extra-kjeden vokst til dagens 522 butikker over hele landet der kombinasjonen av lave priser og et stort utvalg er en suksessformel.

- Vi mente det var et hull i dagligvaremarkedet for 15 år siden for en slik kombinasjon av billige varer og et stort utvalg. Det viste seg å være rett. I tillegg til å ha fantastiske ansatte er denne kombinasjonen vår vinneroppskrift, som har gjort at vi er vekstvinner år etter år. Og i år forventer vi å sette ny omsetningsrekord med mer enn 33 milliarder kroner, sier Hoel.

Han kan telle tre millioner kunder innom butikkene i løpet av en uke, og omsetningen de legger igjen utgjør en markedsandel på like over 16 prosent.

- De første årene var vi ikke annet enn en brysom lillebror til de etablerte kjedene. Så har vi tatt stadig mer nå er vi en skikkelig utfordrende ungdom som vokser for hver eneste dag. Vi er vekstvinner også i år fordi vi stadig utvikler oss og blir litt bedre hver dag. Akkurat som Karsten Warholm, sier Hoel om OL-vinneren som sponses av lavpriskjeden.

Extra er nå landets tredje største dagligvarekjede og knepper stadig inn forspranget til sine to nærmeste lavpriskonkurrenter. Når Extra passerer disse vil ikke Hoel si noe skråsikkert om, men ambisjonen er klar:

- Vi skal bli Norges største dagligvarekjede og har alle forutsetninger for å klare det. Vi er eid av våre kunder, har en sterk kultur, fantastiske ansatte og et konsept som har stått seg over tid og levert vekst år etter år. Alt er mulig, for dette gjør vi sammen, avslutter Hoel.

Kjededirektør i Extra, Christian Hoel.