Extra-sjefen forventer ny omsetningsrekord i kjedens femtende år

Veksten fortsetter for Extra og så langt i år har kjeden økt sin markedsandel til over 16 prosent. Både eksisterende, nye og omprofilerte butikker bidrar til den fortsatt kraftige veksten for lavpriskjeden, til tross for at den nå møter sterke tall fra fjoråret.
- Tallene sier at vi er den største suksessen i norsk dagligvare, sier en offensiv Christian Hoel, kjededirektør i Extra.
Den 15. september 2006 åpnet kjeden sin første butikk i Halden. Den utfordret grensehandelen med svært lave priser på blant annet kjøttdeig, og butikkåpningen skapte trafikkaos i byen. Fra å ha to butikker i 2006, ble hundre butikker passert i 2013. Siden den gangen har Extra-kjeden vokst til dagens 522 butikker over hele landet der kombinasjonen av lave priser og et stort utvalg er en suksessformel.
- Vi mente det var et hull i dagligvaremarkedet for 15 år siden for en slik kombinasjon av billige varer og et stort utvalg. Det viste seg å være rett. I tillegg til å ha fantastiske ansatte er denne kombinasjonen vår vinneroppskrift, som har gjort at vi er vekstvinner år etter år. Og i år forventer vi å sette ny omsetningsrekord med mer enn 33 milliarder kroner, sier Hoel.
Han kan telle tre millioner kunder innom butikkene i løpet av en uke, og omsetningen de legger igjen utgjør en markedsandel på like over 16 prosent.
- De første årene var vi ikke annet enn en brysom lillebror til de etablerte kjedene. Så har vi tatt stadig mer nå er vi en skikkelig utfordrende ungdom som vokser for hver eneste dag. Vi er vekstvinner også i år fordi vi stadig utvikler oss og blir litt bedre hver dag. Akkurat som Karsten Warholm, sier Hoel om OL-vinneren som sponses av lavpriskjeden.
Extra er nå landets tredje største dagligvarekjede og knepper stadig inn forspranget til sine to nærmeste lavpriskonkurrenter. Når Extra passerer disse vil ikke Hoel si noe skråsikkert om, men ambisjonen er klar:
- Vi skal bli Norges største dagligvarekjede og har alle forutsetninger for å klare det. Vi er eid av våre kunder, har en sterk kultur, fantastiske ansatte og et konsept som har stått seg over tid og levert vekst år etter år. Alt er mulig, for dette gjør vi sammen, avslutter Hoel.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder

Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
Extra forventer å selge over én million jordbærkurver før 17. mai: - Dette er jo helt spinnvilt!16.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Coop opplever rekordstor etterspørsel etter jordbær i forkant av 17. mai, og Extra forventer å selge over én million kurver før nasjonaldagen. Totalt regner Coop med å selge 750 tonn jordbær til en verdi på nærmere 50 millioner kroner i mai.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom