Extra-sjefen forventer ny omsetningsrekord i kjedens femtende år
Veksten fortsetter for Extra og så langt i år har kjeden økt sin markedsandel til over 16 prosent. Både eksisterende, nye og omprofilerte butikker bidrar til den fortsatt kraftige veksten for lavpriskjeden, til tross for at den nå møter sterke tall fra fjoråret.
- Tallene sier at vi er den største suksessen i norsk dagligvare, sier en offensiv Christian Hoel, kjededirektør i Extra.
Den 15. september 2006 åpnet kjeden sin første butikk i Halden. Den utfordret grensehandelen med svært lave priser på blant annet kjøttdeig, og butikkåpningen skapte trafikkaos i byen. Fra å ha to butikker i 2006, ble hundre butikker passert i 2013. Siden den gangen har Extra-kjeden vokst til dagens 522 butikker over hele landet der kombinasjonen av lave priser og et stort utvalg er en suksessformel.
- Vi mente det var et hull i dagligvaremarkedet for 15 år siden for en slik kombinasjon av billige varer og et stort utvalg. Det viste seg å være rett. I tillegg til å ha fantastiske ansatte er denne kombinasjonen vår vinneroppskrift, som har gjort at vi er vekstvinner år etter år. Og i år forventer vi å sette ny omsetningsrekord med mer enn 33 milliarder kroner, sier Hoel.
Han kan telle tre millioner kunder innom butikkene i løpet av en uke, og omsetningen de legger igjen utgjør en markedsandel på like over 16 prosent.
- De første årene var vi ikke annet enn en brysom lillebror til de etablerte kjedene. Så har vi tatt stadig mer nå er vi en skikkelig utfordrende ungdom som vokser for hver eneste dag. Vi er vekstvinner også i år fordi vi stadig utvikler oss og blir litt bedre hver dag. Akkurat som Karsten Warholm, sier Hoel om OL-vinneren som sponses av lavpriskjeden.
Extra er nå landets tredje største dagligvarekjede og knepper stadig inn forspranget til sine to nærmeste lavpriskonkurrenter. Når Extra passerer disse vil ikke Hoel si noe skråsikkert om, men ambisjonen er klar:
- Vi skal bli Norges største dagligvarekjede og har alle forutsetninger for å klare det. Vi er eid av våre kunder, har en sterk kultur, fantastiske ansatte og et konsept som har stått seg over tid og levert vekst år etter år. Alt er mulig, for dette gjør vi sammen, avslutter Hoel.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom