Etterspør nordisk samarbeid for sikrere busser

I juli sendte Yrkestrafikkforbundet en henvendelse til Nordisk råd og Nordisk ministerråd, med kollisjonssikkerhet i buss som tema. Forbundet ber om det tas et nordisk initiativ for å bedre sikkerheten til sjåførene.
– De fleste kjøretøytyper må i dag forholde seg til kravene i et internasjonalt eller europeisk regelverk vedrørende kollisjonssikkerhet. Dessverre gjelder ikke dette for buss. I fronten på bussene er det rett og slett ikke noe krav til beskyttelse. Dermed vil bussens front bli trykket inn og sjåføren sitter tilnærmet ubeskyttet ved en frontkollisjon, sier forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet, Jim Klungnes.
– I Norge har vi de siste årene hatt flere dødsfall og alvorlige skader på bussjåfører. Hvis man ønsker å nå FNs bærekraftmål om å halvere antall dødsfall og skader forårsaket av trafikkulykker, så må sikkerheten for sjåførene bedres, legger Klungnes til.
Lite interesse internasjonalt
I Europa er det United Nations Economic Commision for Europa (UNECE) som har ansvaret for trafikksikkerhetsregelverket. Det er med andre ord de som har mulighet til å implementere et strengere regelverk.
– Norske myndigheter har tatt initiativ til å forbedre UNECE-reguleringen for kollisjonssikkerhet på buss, men de andre europeiske landene har ikke virket like interessert i å gjøre noe med dette, sier Klungnes og fortsetter:
– Derfor ber vi om at det tas et felles nordisk initiativ for å få endret reglene. Hvis de nordiske landene står samlet, vil det bli tillagt større vekt i europeisk sammenheng.
Langsiktig arbeid
Yrkestrafikkforbundet mener det er viktig at dette arbeidet initieres nå, ettersom arbeidet med å innføre nye standarder er tidkrevende.
– Selv om man blir enige om en ny standard allerede i 2022, så vil det likevel sannsynligvis være busser med manglende kollisjonssikkerhet i trafikk frem til omkring 2035 - 2040. Dette fordi det tar mange år å utvikle, teste, godkjenne og produsere nye busser, sier Klungnes.
– De bussene som produseres og settes i trafikk i dag - og i årene som kommer - vil ha en levetid på 10 år eller mer. Disse bussene vil være i trafikk i svært mange år fremover. Derfor har vi ingen tid å miste. Dette arbeidet haster, konstaterer forbundslederen.
Kontakter
Jim KlungnesForbundsleder
Tel:932 41 125Jim@ytf.noTrond JensrudGeneralsekretær
Tel:913 10 960trond@ytf.noBilder

Om Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 16 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Offentlige midler brukes til organisert pirattaxi i Trøndelag26.6.2025 12:55:08 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet i Trøndelag slår alarm etter at fylkeskommunale AtB har innført en samkjøringstjeneste som lar privatpersoner kjøre passasjerer mot betaling – uten løyve, kjentmannsprøve eller helsesjekk. – Dette er organisert pirattaxi i offentlig regi, sier Frode Wærness i YTF Region Trøndelag.
Over halvparten av bussjåførene frykter for livet på jobben12.5.2025 09:46:07 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) har gjennomført en omfattende sikkerhetsundersøkelse blant sine medlemmer innen buss- og godstransport. Undersøkelsen blant 2000 sjåfører bekrefter det YTF lenge har advart mot – sjåførene sitter med dødsangst i fronten av bussen. Resultatene av undersøkelsen, som ble gjennomført i september 2024 med over 2000 respondenter, viser at over halvparten av sjåførene mener at de ikke er tilstrekkelig beskyttet mot kollisjoner.
EUs vedtak om å la 17-åringer kjøre lastebil møter motstand i Norge9.12.2024 08:51:28 CET | Pressemelding
EU-parlamentet har nylig vedtatt å åpne for at ungdom ned til 17 år kan kjøre tunge kjøretøy under oppsyn av en erfaren sjåfør, med mulighet for å kjøre alene fra fylte 18 år. Forslaget, som er ment å avhjelpe sjåførmangel i Europa, møter sterk motstand fra Yrkestrafikkforbundet (YTF). Forbundet frykter at en senking av aldersgrensen vil gå på bekostning av sikkerheten på veiene og advarer norske myndigheter mot å følge EU i dette spørsmålet.
Slutt på fri frakt og utnyttelse av varebilsjåfører – YTF sikret minstelønn til bransjen29.10.2024 15:57:00 CET | Pressemelding
Fra luselønn til rettferdig lønn: Et historisk vedtak sikrer varebilsjåfører en minstelønn på 222 kroner i timen og setter en stopper for utnyttelse i bransjen. Endelig får tusenvis av sjåfører i Norge betalt for jobben de gjør – og det er et tydelig signal til useriøse aktører.
Statsbudsjettet 2025: Busstilbudet flere steder står ovenfor kollaps7.10.2024 11:00:53 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) slår alarm over regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. Busstilbudet i flere fylker står i fare for å kollapse dersom regjeringen ikke øker støtten til kollektivtransporten betydelig. Til tross for en videreføring av 6,45 milliarder kroner til store kollektivprosjekter, dekker dette ikke de skyhøye driftskostnadene og det vedvarende passasjertapet etter pandemien.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom