Yrkestrafikkforbundet

Offentlige midler brukes til organisert pirattaxi i Trøndelag

Del

Yrkestrafikkforbundet i Trøndelag slår alarm etter at fylkeskommunale AtB har innført en samkjøringstjeneste som lar privatpersoner kjøre passasjerer mot betaling – uten løyve, kjentmannsprøve eller helsesjekk. – Dette er organisert pirattaxi i offentlig regi, sier Frode Wærness i YTF Region Trøndelag.

Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde YTF/Mostphotos Mostphotos

Via appen Trips har kollektivselskapet AtB startet et prøveprosjekt i ti trønderske kommuner hvor privatpersoner får betalt for å kjøre medpassasjerer. Tjenesten markedsføres som samkjøring og inngår i AtBs satsing på «innovativ mobilitet i distriktene».

Yrkestrafikkforbundet (YTF) reagerer kraftig, og mener prosjektet i realiteten er en offentlig finansiert pirattaxitjeneste.

– Det offentlige bidrar nå til å uthule hele fundamentet for en trygg, regulert og profesjonell kollektivtransport. Du trenger verken løyve, helsesjekk, kjentmannsprøve eller yrkeskompetanse for å transportere betalende passasjerer. Det er helt uforsvarlig og undergraver yrkessjåførens status, sier Frode Wærness, medlem av regionsstyret i YTF Trøndelag.

Frode Wærnes, medlem av regionsstyret i YTF Trøndelag Edel Mari Halseth/Gauldalsposten

Kan fortrenge både drosjer og busser

I prøveperioden får passasjerene reise gratis, mens sjåførene mottar godtgjørelse og bonuser. Ifølge AtB skal tilbudet være et supplement til eksisterende kollektivtrafikk, men YTF mener det i praksis konkurrerer direkte med drosjenæringen – og på lengre sikt også med busstilbudet.

– Det finnes ikke et marked for gratisreiser med betalte sjåfører som ikke påvirker det eksisterende tilbudet. Dette er en statlig sanksjonert omgåelse av regelverket, som undergraver både arbeidsplasser og tjenestekvalitet, sier Wærness.

Allerede nå merker de som kjører flexi by transport i Overhalla en merkbar nedgang. De har fått varsel om at fra høsten reduseres produksjonen med 2 timer.

Sikkerheten settes til side

YTF stiller også spørsmål ved hvem som har ansvaret dersom noe går galt under slike turer.

– Hvem har ansvar dersom en ulykke skjer? Hva hvis sjåføren er ruspåvirket, uten gyldig forsikring, eller ikke egnet til å kjøre? Det er ingen krav, ingen kontroll og ingen sikkerhetsgarantier. Likevel skjer dette med fylkeskommunens velsignelse, sier Wærness.

YTF peker på at profesjonelle yrkessjåfører må gjennom omfattende krav og kontroller for å få lov til å transportere passasjerer – krav som nå tilsidesettes i forsøket på å etablere en "folkets taxi" via app.

Krever politisk handling

YTFs representantskap har vedtatt at forbundet skal arbeide for å få stanset lignende prosjekter over hele landet, og mener Trøndelag er en testarena for en farlig utvikling.

– Dette er ikke delingsøkonomi eller bærekraftig innovasjon. Det er offentlig organisert piratvirksomhet, som på sikt kan svekke hele tilliten til kollektivtransporten. Vi forventer at fylkespolitikere og sentrale myndigheter griper inn, sier Frode Wærness.

YTF etterlyser en nasjonal gjennomgang av hvordan samkjøringsprosjekter skal reguleres, og ber Samferdselsdepartementet tydeliggjøre skillet mellom private reiser og betalt persontransport.

Kontakter

Bilder

Frode Wærnes, medlem av regionsstyret i YTF Trøndelag
Frode Wærnes, medlem av regionsstyret i YTF Trøndelag
Edel Mari Halseth/Gauldalsposten
Last ned bilde
Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde
YTF/Mostphotos Mostphotos
Last ned bilde

Om oss

Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 16 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.

Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Over halvparten av bussjåførene frykter for livet på jobben12.5.2025 09:46:07 CEST | Pressemelding

Yrkestrafikkforbundet (YTF) har gjennomført en omfattende sikkerhetsundersøkelse blant sine medlemmer innen buss- og godstransport. Undersøkelsen blant 2000 sjåfører bekrefter det YTF lenge har advart mot – sjåførene sitter med dødsangst i fronten av bussen. Resultatene av undersøkelsen, som ble gjennomført i september 2024 med over 2000 respondenter, viser at over halvparten av sjåførene mener at de ikke er tilstrekkelig beskyttet mot kollisjoner.

EUs vedtak om å la 17-åringer kjøre lastebil møter motstand i Norge9.12.2024 08:51:28 CET | Pressemelding

EU-parlamentet har nylig vedtatt å åpne for at ungdom ned til 17 år kan kjøre tunge kjøretøy under oppsyn av en erfaren sjåfør, med mulighet for å kjøre alene fra fylte 18 år. Forslaget, som er ment å avhjelpe sjåførmangel i Europa, møter sterk motstand fra Yrkestrafikkforbundet (YTF). Forbundet frykter at en senking av aldersgrensen vil gå på bekostning av sikkerheten på veiene og advarer norske myndigheter mot å følge EU i dette spørsmålet.

Statsbudsjettet 2025: Busstilbudet flere steder står ovenfor kollaps7.10.2024 11:00:53 CEST | Pressemelding

Yrkestrafikkforbundet (YTF) slår alarm over regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. Busstilbudet i flere fylker står i fare for å kollapse dersom regjeringen ikke øker støtten til kollektivtransporten betydelig. Til tross for en videreføring av 6,45 milliarder kroner til store kollektivprosjekter, dekker dette ikke de skyhøye driftskostnadene og det vedvarende passasjertapet etter pandemien.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye