Yrkestrafikkforbundet

Statsbudsjettet 2026: Regjeringen svekker kampen mot arbeidslivskriminalitet

Del

Yrkestrafikkforbundet (YTF) advarer om økende arbeidslivskriminalitet i transportsektoren. Regjeringen legger frem et budsjett uten økte midler til kontroll, og YTF frykter at useriøse aktører får fritt spillerom.

Forbundsleder Trude Sande
Forbundsleder Trude Sande Nicklas Knudsen YTF

Arbeidslivskriminaliteten i transportbransjen er et alvorlig problem, men regjeringen legger frem et statsbudsjett uten tilstrekkelige økte midler til kontroll og oppfølging. Yrkestrafikkforbundet (YTF) mener dette er et alvorlig feilgrep som undergraver arbeidet for et seriøst arbeidsliv. 

I dag er det økonomisk lønnsomt å bryte lønns- og arbeidstidsbestemmelser i transportbransjen. Statens vegvesen gjennomførte i 2024 om lag 96 000 kontroller av tungtransporten og avdekket 54 300 brudd. Samme år utførte Arbeidstilsynet til sammenlikning 910 tilsyn innenfor transport og lagring. Bare 293 av disse gjaldt allmenngjort lønn og diett på gods- og turbilsiden. 

– Når kontrollene er så få, får useriøse aktører fritt spillerom. Det er ikke mangel på regelverk som er problemet, men mangel på oppfølging, sier Trude Sande, forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet (YTF). 

YTF mener at Arbeidstilsynet ikke har tilstrekkelige ressurser til å følge opp den alvorlige utviklingen i transportsektoren, og at smarbeidet mellom Statens Vegvesen og Arbeidstilsynet må styrkes ytterligere. 

– Statens vegvesen er der sjåførene er. De har kompetanse, infrastruktur og erfaring til å avdekke lovbrudd. Arbeidstilsynet må fortsatt fatte vedtak, men Vegvesenet bør få ansvar for å samle inn og sammenstille dokumentasjon. Det vil gi mer effektiv kontroll, sier Sande. 

Manglende oppfølging rammer både seriøse arbeidsgivere og sjåfører. Flere av YTFs medlemmer rapporterer om ekstremt lange arbeidsdager og press på å omgå hviletidsreglene. 

– De useriøse vinner kontrakter fordi de bryter loven, mens de som følger reglene taper. Det er urettferdig, og det svekker hele bransjens omdømme. Her må staten ta ansvar, sier Sande. 

Yrkestrafikkforbundet ber regjeringen øremerke midler til tverretatlig og operativt samarbeid mellom etatene. Dette vil bidra til mer effektiv håndheving av allmenngjørings- og arbeidstidsregelverket og styrke kampen mot sosial dumping. 

– Regjeringen sier de vil ha et seriøst arbeidsliv. Da må de gi etatene verktøyene som trengs for å håndheve loven, sier Sande. 

Fakta: 

  • Statens vegvesen gjennomførte i 2024 96 000 tungbilkontroller, hvor det ble avdekket 54 300 brudd. 

  • Arbeidstilsynet utførte 910 tilsyn innenfor transport og lagring i 2024. 

  • Kun 293 tilsyn gjaldt kontroll med allmenngjort lønn og diett på gods- og turbilsiden. 

  • Mange utenlandske sjåfører får fortsatt lønn langt under norsk minstelønn. 

  • YTF foreslår at Statens vegvesen får utvidet myndighet til å samle inn dokumentasjon for Arbeidstilsynet.  

  • Øremerkede midler til tverretatlig kontroll er nødvendig for å redusere arbeidslivskriminalitet. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Forbundsleder Trude Sande
Forbundsleder Trude Sande
Nicklas Knudsen YTF
Last ned bilde

Yrkestrafikkforbundet

Yrkestrafikkforbundet er et landsdekkende fagforbund bestående av 13.000 medlemmer i mange ulike deler av transport- og logistikkbransjen. Våre medlemmer jobber innen buss, gods, lager og logistikk, bane, funksjonærer, taxi, bilbergere, anleggstransport, kran, miljøtransport, mobilitetsbransjen og parkering. YTF er en del av Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund – YS

Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Over halvparten av bussjåførene frykter for livet på jobben12.5.2025 09:46:07 CEST | Pressemelding

Yrkestrafikkforbundet (YTF) har gjennomført en omfattende sikkerhetsundersøkelse blant sine medlemmer innen buss- og godstransport. Undersøkelsen blant 2000 sjåfører bekrefter det YTF lenge har advart mot – sjåførene sitter med dødsangst i fronten av bussen. Resultatene av undersøkelsen, som ble gjennomført i september 2024 med over 2000 respondenter, viser at over halvparten av sjåførene mener at de ikke er tilstrekkelig beskyttet mot kollisjoner.

EUs vedtak om å la 17-åringer kjøre lastebil møter motstand i Norge9.12.2024 08:51:28 CET | Pressemelding

EU-parlamentet har nylig vedtatt å åpne for at ungdom ned til 17 år kan kjøre tunge kjøretøy under oppsyn av en erfaren sjåfør, med mulighet for å kjøre alene fra fylte 18 år. Forslaget, som er ment å avhjelpe sjåførmangel i Europa, møter sterk motstand fra Yrkestrafikkforbundet (YTF). Forbundet frykter at en senking av aldersgrensen vil gå på bekostning av sikkerheten på veiene og advarer norske myndigheter mot å følge EU i dette spørsmålet.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye