Over halvparten av bussjåførene frykter for livet på jobben
Yrkestrafikkforbundet (YTF) har gjennomført en omfattende sikkerhetsundersøkelse blant sine medlemmer innen buss- og godstransport. Undersøkelsen blant 2000 sjåfører bekrefter det YTF lenge har advart mot – sjåførene sitter med dødsangst i fronten av bussen.
Resultatene av undersøkelsen, som ble gjennomført i september 2024 med over 2000 respondenter, viser at over halvparten av sjåførene mener at de ikke er tilstrekkelig beskyttet mot kollisjoner.

Ingen internasjonale krav til kollisjonssikkerhet i buss
Flere tragiske ulykker har vist hvor sårbare bussjåfører er i møteulykker. I løpet av de siste ti årene har minst ti bussjåfører mistet livet i møteulykker. I romjula i 2022 mistet en sjåfør livet i Fredrikstad etter en frontkollisjon mellom to busser med hastigheter på omkring 30 km/t – en ulykke som Statens havarikommisjon konkluderte med at kunne ha vært mindre alvorlig dersom bedre kollisjonssikkerhet var på plass.
Forbundsleder i YTF, Jim Klungnes, reagerer kraftig på mangelen på krav til bussjåførenes sikkerhet:
"Dette er uakseptabelt! I dag finnes det strenge krav til kollisjonssikkerhet i både lastebiler og personbiler, men bussjåfører sitter fortsatt nærmest ubeskyttet. De er prisgitt en arbeidshverdag hvor en frontkollisjon selv i lav hastighet kan være dødelig. Vi risikerer at flere sjåfører dør på jobb dersom vi ikke får på plass bedre sikkerhetstiltak."

Undersøkelsen bekrefter de store manglene
Undersøkelsen viser at hele 53,9 prosent av yrkessjåførene mener at det ikke er iverksatt tilstrekkelige sikkerhetstiltak for å beskytte dem mot kollisjoner. Kun 30 prosent mener at dagens tiltak er tilfredsstillende, mens 16 prosent er usikre.
Spesielt bussjåførene er utsatt, hvor 61,8% sier det ikke er tilstrekkelige sikkerhetstiltak mot kollisjon. Her er det bare 22,7% som mener de sitter trygt i førerhuset og 15,4% er usikre.
YTF har lenge advart mot at bussene er konstruert med minimal beskyttelse for sjåføren. Mange busser mangler strukturer som kan motstå og absorbere kollisjonskraften, mens noen få (særnorske krav til nyere busser) kun har en kort stålbjelke i midten av fronten.
"Det er kanskje verdens fineste hjørnekontor, men det hjelper lite at sjåførene sitter i ‘glass og ramme’ når man havner i ulykke. Det er mye plast og aluminiumsfolie som beskytter sjåføren, og lite annet," sier Klungnes.
Bussens design ofrer sjåførsikkerheten for passasjerkapasitet
I dag bygges busser med mål om blant annet å frakte mest mulig passasjerer, mens sikkerheten til sjåføren ikke har blitt vektlagt. Tidligere var førerplassen vanligvis plassert høyere og omgitt av en mer robust rammekonstruksjon, noe som ga bedre beskyttelse ved en kollisjon. Nå sitter sjåførene lavere, med kun glass og plast mellom seg og trafikken – en utvikling som har gjort dem langt mer utsatt.
Forbundsleder i YTF, Jim Klungnes, er kritisk til dagens busskonstruksjoner:
"I jakten på flere seter og lavere kostnader har fylkespolitikere og bussprodusenter fullstendig ignorert sjåførenes sikkerhet. Tidligere var førerplassen høyere opp, noe som ga bedre beskyttelse ved kollisjoner. Nå er sjåførene plassert i venstre hjørne på bakkenivå og foran forakselen, det mest kollisjonsutsatte og minst beskyttede stedet i bussen, med lite annet enn glass og plast mellom seg og trafikken. Dette er en livsfarlig praksis som må endres."
Myndighetene må ta ansvar
I. oktober 2023 innførte myndighetene krav om en sikkerhetsbjelke i fronten på nye busser etter kraftig påtrykk fra blant andre YTF. YTF mener at dette er et viktig steg i riktig retning, men langt fra tilstrekkelig. Området foran og til venstre for sjåføren er fortsatt ubeskyttet.
"Vi er svært glade for at myndighetene har begynt å ta temaet på alvor, men det innførte tiltaket er utilstrekkelig. Hele førerplassen må sikres. Vi trenger en total revurdering av hvordan bussene konstrueres slik at sjåførene kan føle seg trygge på jobb," sier Klungnes.
Kontakter
Adrian PraconKommunikasjonssjefYrkestrafikkforbundet
Tel:+4793404436adrian@ytf.noJim KlungnesForbundsleder
Tel:932 41 125Jim@ytf.noBilder


Om oss
Yrkestrafikkforbundet er et landsdekkende fagforbund bestående av 13.500 medlemmer i mange ulike deler av transport- og logistikkbransjen. Våre medlemmer jobber innen buss, gods, lager og logistikk, bane, funksjonærer, taxi, bilbergere, anleggstransport, kran, miljøtransport, mobilitetsbransjen og parkering. YTF er en del av Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund – YS

Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
EUs vedtak om å la 17-åringer kjøre lastebil møter motstand i Norge9.12.2024 08:51:28 CET | Pressemelding
EU-parlamentet har nylig vedtatt å åpne for at ungdom ned til 17 år kan kjøre tunge kjøretøy under oppsyn av en erfaren sjåfør, med mulighet for å kjøre alene fra fylte 18 år. Forslaget, som er ment å avhjelpe sjåførmangel i Europa, møter sterk motstand fra Yrkestrafikkforbundet (YTF). Forbundet frykter at en senking av aldersgrensen vil gå på bekostning av sikkerheten på veiene og advarer norske myndigheter mot å følge EU i dette spørsmålet.
Slutt på fri frakt og utnyttelse av varebilsjåfører – YTF sikret minstelønn til bransjen29.10.2024 15:57:00 CET | Pressemelding
Fra luselønn til rettferdig lønn: Et historisk vedtak sikrer varebilsjåfører en minstelønn på 222 kroner i timen og setter en stopper for utnyttelse i bransjen. Endelig får tusenvis av sjåfører i Norge betalt for jobben de gjør – og det er et tydelig signal til useriøse aktører.
Statsbudsjettet 2025: Busstilbudet flere steder står ovenfor kollaps7.10.2024 11:00:53 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) slår alarm over regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. Busstilbudet i flere fylker står i fare for å kollapse dersom regjeringen ikke øker støtten til kollektivtransporten betydelig. Til tross for en videreføring av 6,45 milliarder kroner til store kollektivprosjekter, dekker dette ikke de skyhøye driftskostnadene og det vedvarende passasjertapet etter pandemien.
Yrkestrafikkforbundet krever allmenngjøring for varebilsjåfører i godsbransjen9.8.2024 13:48:54 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) har nylig levert en begjæring til Tariffnemnda med krav om allmenngjøring av lønns- og arbeidsvilkår for varebilsjåfører i godsbransjen. Dette er et viktig skritt i forbundets langvarige arbeid for å sikre rettferdige arbeidsvilkår for alle arbeidstakere i bransjen.
Lastebilsjåførene har vedtatt lønnsoppgjøret med overveldende flertall.26.6.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Godsjåførene får en lønnsøkning på 10,50 kroner. Minstelønnssatsene øker med 15 kroner. Det har medlemmene bestemt. Når vi teller stemmene fra Yrkestrafikkforbundet og Fellesforbundet ser vi at 92 % av medlemmene har stemt ja i uravstemningen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom