Statsbudsjettet 2026: Regjeringen overlater kollektivkrisen til fylkene
Regjeringen kaller budsjettet for 2026 et løft for trygghet og beredskap, men lar kollektivtransporten stå igjen uten styrking. Yrkestrafikkforbundet (YTF) mener at regjeringen svikter både passasjerene, sjåførene og fylkeskommunene ved å fjerne øremerking og redusere statlige kollektivmidler.

I statsbudsjettet går bevilgningen til kapittel 1332 – Transport i byområder mv. ned fra 6,9 milliarder kroner i 2025 til 6,6 milliarder kroner i 2026, en reduksjon på over 300 millioner kroner. Samtidig bekrefter Kommunal- og distriktsdepartementet at tidligere øremerkede midler til kollektiv og fylkesvei nå er lagt inn i de frie rammetilskuddene.
– Regjeringen snakker om frihet for fylkene, men i praksis fraskriver de seg ansvar. Når øremerkingen fjernes og midlene reduseres, står fylkeskommunene igjen med regningen. Resultatet blir færre bussavganger, høyere billettpriser og dårligere kollektivtilbud, sier Trude Sande, forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet (YTF).
Fylkeskommunene under økende press
Fylkenes samlede frie inntekter øker med 2,4 milliarder kroner i 2026, men uten øremerking er det ingen garanti for at pengene faktisk går til kollektivtransport. Ifølge KS har 13 av 14 fylkeskommuner allerede underskudd på kollektivtrafikken på til sammen 1,4 milliarder kroner.
– Dette er en politisk ansvarsfraskrivelse. Regjeringen skyver oppgaven over på fylkene, men gir dem ikke midlene til å løse den. Når kostnadene til strøm, drivstoff og vedlikehold øker, hjelper det lite med «frihet» hvis det ikke følger penger med, sier Sande.
Kollektivtrafikk som samfunnsberedskap
Kollektivtransporten er en grunnpilar i både hverdagslogistikk og beredskap. Busser og sjåfører sørger for at folk kommer seg på jobb, elever til skolen og kritisk personell frem under kriser.
– En svekket kollektivsektor betyr dårligere beredskap. Når fylkesveiene forfaller og bussene kuttes, mister folk reell mobilitet. Det gjør Norge mer sårbart, sier Sande.
YTFs krav til Stortinget
Yrkestrafikkforbundet ber Stortinget om å styrke kollektivsatsingen med minst 2 milliarder kroner i statsbudsjettet for 2026. Midlene må øremerkes drift og vedlikehold av kollektivtransport i fylkene for å sikre et stabilt tilbud i hele landet.
– Kollektivtransporten er ikke bare et klimatiltak. Den er et velferdsgode og en del av vår nasjonale infrastruktur. Regjeringen må slutte å skyve ansvaret over på fylkeskommunene og heller ta det selv, sier Sande.
Fakta:
- Kap. 1332 «Transport i byområder mv.» foreslås redusert fra 6,9 mrd. kr i 2025 til 6,6 mrd. kr i 2026 (–4,5 %).
- Fylkenes frie inntekter øker med 2,4 mrd. kr, men uten øremerking til kollektivtransport.
- 13 av 14 fylkeskommuner har underskudd på kollektivtrafikken, totalt 1,4 mrd. kr (KS 2024).
- Statlige kollektivmidler til byvekst- og belønningsordninger reduseres med om lag 80 mill. kr fra 2025.
- YTF foreslår 2 mrd. kr i øremerkede midler til kollektivtransport i 2026-budsjettet.
Nøkkelord
Kontakter
Adrian PraconKommunikasjonssjefYrkestrafikkforbundet
Tel:+4793404436adrian@ytf.noTrude Christin SandeForbundsleder
Tel:901 41 632trude@ytf.noBilder

Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet er et landsdekkende fagforbund bestående av over 13.500 medlemmer i mange ulike deler av transport- og logistikkbransjen. Våre medlemmer jobber innen buss, gods, lager og logistikk, bane, funksjonærer, taxi, bilbergere, anleggstransport, kran, miljøtransport, mobilitetsbransjen og parkering. YTF er en del av Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund – YS
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Statsbudsjettet 2026: Regjeringen svekker kampen mot arbeidslivskriminalitet15.10.2025 14:16:00 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) advarer om økende arbeidslivskriminalitet i transportsektoren. Regjeringen legger frem et budsjett uten økte midler til kontroll, og YTF frykter at useriøse aktører får fritt spillerom.
YTF følger opp medlem etter bussbrann i Nordre Follo7.7.2025 13:11:52 CEST | Pressemelding
En person mistet livet og flere er skadet etter bussbrannen i Nordre Follo. Yrkestrafikkforbundet (YTF) følger nå opp sitt medlem som var sjåfør på bussen, og understreker behovet for økt sikkerhet og beredskap på norske busser.
Offentlige midler brukes til organisert pirattaxi i Trøndelag26.6.2025 12:55:08 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet i Trøndelag slår alarm etter at fylkeskommunale AtB har innført en samkjøringstjeneste som lar privatpersoner kjøre passasjerer mot betaling – uten løyve, kjentmannsprøve eller helsesjekk. – Dette er organisert pirattaxi i offentlig regi, sier Frode Wærness i YTF Region Trøndelag.
Over halvparten av bussjåførene frykter for livet på jobben12.5.2025 09:46:07 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) har gjennomført en omfattende sikkerhetsundersøkelse blant sine medlemmer innen buss- og godstransport. Undersøkelsen blant 2000 sjåfører bekrefter det YTF lenge har advart mot – sjåførene sitter med dødsangst i fronten av bussen. Resultatene av undersøkelsen, som ble gjennomført i september 2024 med over 2000 respondenter, viser at over halvparten av sjåførene mener at de ikke er tilstrekkelig beskyttet mot kollisjoner.
EUs vedtak om å la 17-åringer kjøre lastebil møter motstand i Norge9.12.2024 08:51:28 CET | Pressemelding
EU-parlamentet har nylig vedtatt å åpne for at ungdom ned til 17 år kan kjøre tunge kjøretøy under oppsyn av en erfaren sjåfør, med mulighet for å kjøre alene fra fylte 18 år. Forslaget, som er ment å avhjelpe sjåførmangel i Europa, møter sterk motstand fra Yrkestrafikkforbundet (YTF). Forbundet frykter at en senking av aldersgrensen vil gå på bekostning av sikkerheten på veiene og advarer norske myndigheter mot å følge EU i dette spørsmålet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom