Er det trygt med leiebil nå?

Norge har åpnet grensene til flere land i sommer. Er det noen spesielle tiltak som er satt inn ved leie av bil? Vi skal ta for oss hva det vil si for deg å leie bil i perioden fremover.

Reiselivsnæringen er en av bransjene som har blitt hardest rammet av følgene ved koronaviruset. Dette gjelder også for bilutleiebransjen, som har merket en sterk nedgang i antall bestillinger både i Norge og utlandet. Flere i bransjen frykter konkurser og nedleggelser som følge av viruset, spesielt rammer det de mindre utleieaktørene hardt.

Nå som grensene til flere land i Europa har åpnet håper bransjen på større/økende etterspørsel. I Kirkenes har alle leiebilfirmaene en god sesong, i Sør-Varanger er det faktisk ikke mulig å oppdrive en leiebil.

Rengjøring av leiebilene mellom hver kunde

Utleieaktørene har satt inn ekstra tiltak ved rengjøring av bilene etter endt leieperiode. Når du søker etter leiebil nå vil utleiere markeres med “desinfisert bil”. Det betyr at utleier har forpliktet seg til å opprettholde desinfiseringstiltak i henhold til Verdens Helseorganisasjons retningslinjer for COVID-19. På denne måten vil leiebiltakere være sikre på at bilen de leier er desinfisert før de overtar den. Er du usikker på om leiebilselskapet desinfiserer bilen etter bruk bør du ta en telefon til selskapet for å forsikre deg.

Norges største bilutleieselskap, Hertz, forklarer på sin nettside de har satt inn ekstra tiltak hvor de før hver nye leie rengjør bilen utvendig i tillegg til nøye vask av kontaktflater inne i bilen samt bilnøkler med klargjøringsmidler. Der det er mulig benyttes det også antibac og desinfiserende midler. Om selskapet mottar beskjed om at leietaker har fått påvist smitte tas bilen ut av drift for en periode.

Avis melder også de har innført ytterligere rengjøringsrutiner av leiebiler og er ekstra oppmerksomme på kontaktflater og andre harde flater.

Kan man kjøre over landegrensene?

Her må man først og fremst sette seg inn i gjeldende regler til landet man leier bil fra. Sjekk ut hvilke land du kan reise til fra landet du er i, uten å risikere karantene når du kommer tilbake. Kontakt også leiebilselskapet for å forhøre deg om det er andre regler som gjelder nå.

Situasjonen er svært uforutsigbar og kan endre seg raskt både i Norge og i andre land. Du kan oppleve og reise til et land som er markert som “grønt” ved avreise, men som blir endret til “rødt” mens du er på ferie, da risikerer du karantene når du kommer hjem fra ferie. Du er selv ansvarlig for å holde deg oppdatert via Utenriksdepartementet (UD) sine nettsider.

Det er nå innskjerpet grensekontroll i Europa og alle norske borgere bør ha med seg gyldig pass, selv for reiser innenfor Norden. Mange blir stoppet ved grenseovergangene for å høre om hvor man har reist og vise frem legitimasjon.

Bilutleieselskapet Avis godkjenner ikke for øyeblikket at du leier bilen i Norge og kjører over landegrensen.

Enkelte land har strengere smitteverntiltak enn Norge. Eksempler på tiltak du kan møte på er påbud om munnbind på offentlige steder, begrenset tilgang til severdigheter og kun uteservering, men også mer alvorlige tiltak som innføring av portforbud, grensene kan stenges og kapasitetsproblemer i helsetjenesten i landet du er i.

Kan jeg avbestille om jeg blir syk?

Dette varierer fra selskap til selskap, så sjekk med dem om du allerede har bestilt. Hvis du ikke har bestilt enda er det en fordel å bestille leiebil et sted hvor du har mulighet til å avbestille eller endre bestillingen, noen tilbyr dette opptil 48 timer før planlagt henting uten endringsgebyrer.

Er det mindre enn 48 timer til du skal hente bilen, kan reiseforsikringen dekke dette i enkelte tilfeller. Om det er utstedt offisielt reiseråd fra Utenriksdepartementet til landet du reiser til, kan reiseforsikringen din dekke avbestilling av reise - i dette tilfelle leiebil. Kontakt reiseforsikringen din for å høre hvilke vilkår som gjelder.

Hvis du får påvist korona etter leieperioden oppfordres du til å kontakte leiebilselskapet å informere dem, så de kan sette inn nødvendige tiltak.