Endringer i trasévalg på strekningen E6 Gyllan-Kvål
![Foreslår ny trasé: Den mørkerøde linjen viser Nye Veiers nye traséforslag fra Gyllan til Kvål. Linjen i lysere rødfarge viser opprinnelig plan.](/data/images/00704/e14ba578-0076-4176-9f35-7c8dbb8e5a64-w_720.jpg)
I januar varslet Nye Veier oppstart på reguleringen av ny E6 fra Gyllan til Kvål i Melhus kommune.
Det foreligger godkjente reguleringsplaner fra 2016, utarbeidet av Statens vegvesen. Nye Veier har overtatt prosjektet og ønsker å heve standarden ytterligere og finne bedre løsninger, slik at vi får mer trafikksikker vei for pengene. I optimaliseringsarbeidet har vi utarbeidet forslag til ny trasé i Hovin-området. Veilinjen flyttes litt lenger vest med bru over Gaula ved Gaulfossen i stedet for ved Røskaft.
– Ved å gjøre dette får vi bedre veistandard, kortere vei, reduserte klimagassutslipp, reduserte kostnader, mindre jordbruksbeslag, mindre inngrep i Gaula og en enklere anleggsgjennomføring i forhold til opprinnelig plan. Vi unngår også omlegging av jernbanen, sier Lars Bjørgård, prosjektsjef i Nye Veier.
Selv om det er mange fordeler ved å endre veilinjen, er det også noen negative sider ved det. Veien kommer blant annet tettere på bebyggelsen på Hovin, og noen hus blir direkte berørt. Nye Veier har forståelse for at dette kan oppleves som dramatisk for dem det gjelder.
– Det vil alltid være positive og negative sider ved bygging av ny vei. Når Nye Veier vurderer veilinjer, er det mange forhold å ta hensyn til. Vi må tenke på klimagassutslipp, miljø, jordbruk, sikkerhet, bebyggelse og kostnader for å nevne noe. Vi har vurdert flere alternativer ved Hovin, men totalt sett er det denne nye løsningen som kommer best ut, sier Bjørgård.
Sektormyndigheter og direkte berørte grunneiere er informert. Formell orientering til kommunestyret i Melhus kommune blir i kommunestyremøtet i dag klokken 16. De som ønsker å se Nye Veiers orientering til kommunestyret kan bruke denne lenken.
Utvider frist for å gi merknader
Videre planarbeid og utarbeidelse av reguleringsplanen vil avgjøre endelig veilinje, men dette er løsningen som Nye Veier ønsker å jobbe videre med. Melhus kommune er beslutningsmyndighet og skal fatte planvedtak. Planprogrammet er på høring, og det er åpent for å gi merknader. Ettersom linjevalget ved Hovin er gjort etter at planprogrammet ble lagt ut på offentlig høring, utvides fristen for å gi merknader til 01.04. Merknader og kommentarer gis via Nye Veiers og prosjektets medvirkningsportal.
Informasjon om prosjektet og nødvendige plandokumenter finnes på Nye Veiers nettsider.
Bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet
Dagens E6 fra Gyllan til Kvål har en blanding av fjerntrafikk og lokaltrafikk, en rekke kryss og avkjørsler, og den er sterkt ulykkesbelastet. Nye Veier legger opp til planfritt kryss på Hovin med av- og påkjøringsramper, fire felt med midtdeler og fartsgrense 110 km/t. Ny E6 vil separere lokaltrafikken og fjerntrafikken ved at gammel E6 blir omklassifisert til fylkesveg. Dette vil bedre sikkerheten for gående og syklende i sentrum av Lundamo, Ler og Kvål med vesentlig mindre trafikk.
Utbyggingen av E6 Gyllan-Kvål er en del av Statens store samferdselsløft i Trøndelag. Det skal være en enhetlig standard på hele strekningen, fra Ulsberg i sør til Åsen i nord.
Nøkkelord
Kontakter
Lars BjørgårdProsjektsjef
Tel:91339511lars.bjorgaard@nyeveier.noBilder
![Foreslår ny trasé: Den mørkerøde linjen viser Nye Veiers nye traséforslag fra Gyllan til Kvål. Linjen i lysere rødfarge viser opprinnelig plan.](/data/images/00704/e14ba578-0076-4176-9f35-7c8dbb8e5a64-w_240.jpg)
Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Klart for høring av reguleringsplan for E6 mellom Moelv og Roterud28.6.2024 08:07:09 CEST | Pressemelding
Nye Veier har utarbeidet en detaljreguleringsplan for ny E6 mellom Moelv og Roterud, som nå er på offentlig høring. Planen inneholder to alternative løsningsforslag: alternativ 1 og alternativ 2. Fristen for å komme med merknader til planforslaget er 19. september 2024.
Sirkulært materiale i veikroppen20.6.2024 15:41:50 CEST | Pressemelding
Nye Veier og samarbeidspartnere startet denne uka en omfattende test av SiGS, et biprodukt fra smelteverk til bygging av ny E39 gjennom Lyngdal. - Dette er en viktig del av arbeidet med å utvikle verdikjeder som er mer bærekraftige og bruke materialer som er sirkulære.
Snart ser du denne flåten på Mjøsa igjen – det er viktig at alle holder god avstand19.6.2024 13:21:17 CEST | Aktuelt
Nye Veier skal igjen i gang med prøvepeling for å få mer kunnskap om grunnforholdene i Mjøsa. Sikkerheten til personellet og båtfolkene på Mjøsa står i høysetet. I starten av uke 26 vil innbyggere i Mjøsregionen på nytt få øye på den store flåten som skal utføre en rekke prøvepelinger utenfor Moelv.
Contur AS skal bygge ny Hommelvikbru på E6 mellom Trondheim og Værnes17.6.2024 13:39:54 CEST | Pressemelding
Contur AS har fått oppdraget med å bygge Hommelvikbrua (sørgående kjørefelt) på strekningen E6 Trondheim-Værnes. Kontraktsverdien er rundt 180 mill NOK eks mva. Byggestart blir i august 2024.
Hæhre Entreprenør AS skal bygge nye E6 Ranheim – Sveberg17.6.2024 13:37:11 CEST | Pressemelding
Kontraktsverdien er på om lag 2,2 milliarder kroner. Den nye veien skal være klar for trafikk i løpet av sommeren 2027.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom