Elsykkel erstatter bil

6 av 10 elsyklister bytter ut bil med elsykkel. Det viser en ny undersøkelse fra Norsk elbilforening. Elsykkel kan derfor bli løsningen på både trafikk-kork og fulle busser. For undersøkelsen fra Norsk elbilforening viser at elsykkel fører til mindre bilkjøring og mindre bruk av kollektivtransport. 56 prosent av elsyklistene har erstattet bilkjøring med elsykkel og 28 prosent har erstattet kollektivreiser til jobb.

Elsykkelen erstatter biltrafikk sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen. Foto: Elbilforeningen.

- Elsykkel er et effektivt transportmiddel og konkurrerer med bil og buss fordi elsykkelen sparer tid og er et fleksibelt transportmiddel, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Hele 8 av ti elsyklister sier de bruker bilen mindre etter at de kjøpte elsykler.

Elbilforeningens tall viser at elsykkelen allerede er med på å få redusere biltrafikken. Likevel tror Elbilforeningen at det er et stort framtidig potensial for økt bruk av elsykkel og mindre bruk av bil, og at elsykkel har stor betydning for å få ned biltrafikken i byene i årene som kommer.

For mange er det ikke aktuelt å bytte elsykkel med tradisjonell sykkel. 6 av 10 sier nemlig at de ville valgt bil om de ikke kunne bruke elsykkel.

Fordommene mot elsykkel er i ferd med å forsvinne

- Det fins nå elsykler i så mange varianter og av så god kvalitet at folk ser på den som et godt alternativ til bil, sier Christina Bu. Stadig bedre kvalitet på elsyklene har bidratt til at fordommene mot elsykkel er i ferd med å bli borte.

56 prosent av elsyklistene oppgir at de hovedsakelig brukte bil til arbeidet før de kjøpte elsykkel. 28 prosent oppgir at de brukte mest kollektivtrafikk før de kjøpte elsykkel.

Dersom man først investerer i en elsykkel, så bruker man den. 88 prosent av elsyklistene sykler mer enn de gjorde før de kjøpte elsykkel.

Årlig selges om lag 70 000 – 80 000 elsykler i Norge.

Over 1500 elsyklister har svart på undersøkelsen som ble
foretatt i perioden juni – oktober 2021.

Norsk elbilforening har i lang tid arbeidet med ulike former for elektrisk mobilitet. Nye løsninger gir store muligheter for å frigjøre areal og redusere bruken av forurensende og plasskrevende biler, særlig i byene. Elbilforeningen skal jobbe for å fremme disse løsningene.

Rapporten presenteres for bransjen og andre interesserte

Sted: Mesh i Oslo sentrum Møllergata 8.
Når: Onsdag 23. mars, kl:14.00 – 15.30.

Program:

Presentasjon av rapporten Elsyklisten 2021 v/Hulda Tronstad

Hva skjer i 2022? De beste bransjefolka deler sin kunnskap og kikker i glasskula på hva som skjer fremover:
Espen Bjerk, Evo elsykler
Per-Christian Grenan-Grimstad, bikefixx
Fredrik Stormo, Respons nordic
Martin Norgård, Birk

Senk terskelen for lastesykkel v/ Kari Anne Solfjeld Eid, Whee!

Ikke stjel elsykkelen min! v/ Geir Anders Rybakken Ørslien

Hva, en norsk elsykkel? Se den nye Buddy-bike med revolusjonernede spesifikasjoner v/Tor Einar Hansssen, Buddy electric

Vi har 14 lokalforeninger og over 100.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.