Eika Gruppen har inngått samarbeidsavtale med SVEA.

Eika Gruppen har inngått avtale med Svea som skal komplettere lokalbankenes produktportefølje for bedriftskundene med factoring, fakturakjøp og inkassotjenester.
Konsernsjef Hege Toft Karlsen i Eika Gruppen og CEO Olav Grøndahl i Svea har inngått avtale som skal styrke kundeopplevelsen for Lokalbankenes  bedriftskunder i SMB-markedet.
Konsernsjef Hege Toft Karlsen i Eika Gruppen og CEO Olav Grøndahl i Svea har inngått avtale som skal styrke kundeopplevelsen for Lokalbankenes bedriftskunder i SMB-markedet.

For å komplettere Eika-bankenes produkt- og tjenestetilbud i bedriftsmarkedet har Eika Gruppen inngått en distribusjonsavtale med Svea. Avtalen innebærer leveranse av produkter og rådgiving til bedriftskundene med factoring og fakturakjøp. I tillegg til de nye produktene som bankene nå kan tilby kundene, har det vært avgjørende for Eika at Svea har landsdekkende distribusjon og et stort nettverk av produktspesialister som står til rådighet sammen med bankene i deres dialog med kunden.

Eika-bankene, som har blant landets høyeste kundetilfredshet i SMB-markedet, har ambisjoner om betydelig vekst i dette markedet. Nøkkelen til å lykkes, både med lønnsomhet og vekst, er å levere på bankens ambisjon om å være «markedsledende hovedbanker». Det innebærer at Eika-bankene tilbyr standardiserte, konsistente kundeopplevelser der flest mulig bedriftskunder opplever «beste rådgivningspraksis».

- Eika har stor tro på at avtalen med Svea vil gi lokalbankenes kunder økt tilgang til fleksible kredittløsninger og en mer gunstig utnyttelse av bedriftens balanse mht. sitt samlede finansieringsbehov. Følgelig er det et mål at samarbeidet vil bidra til enda flere gode kunde- og rådgivningsopplevelser i tråd med Eika-bankenes verdiløfte om “aktiv hjelp til gode valg” for kundene. I tillegg muliggjør samarbeidet verdifull kapitalavlasting for banken, avslutter Sundal-Thoresen.

- Svea har stor tro på samarbeidet med Eika-bankene de neste årene. Sammen skal vi bidra til enda bedre kundeopplevelse for det lokale næringslivet ved å sette kunden i fokus, sier Joachim Jensen, Kommersiell leder i Svea. - Hver Eika-bank vil få opplæring i de nye finansielle løsninger, som den enkelte bedriftsrådgiver kan tilby eksisterende og nye felles kunder. Dette samarbeidet legger vi mye ressurser i, og ser veldig frem til å ta fatt på reisen sammen, avslutter Jensen.

Avtalen betinger at den enkelte bank tiltrer samarbeidsavtalen som pr i dag halvparten av bankene i Eika-alliansen har gjort.

Eika Alliansen
 består av lokalbankene, Eika Gruppen AS og Eika Boligkreditt AS. Lokalbankene i Eika Alliansen nyter høy tillit og tilfredshet blant kundene, og er en drivkraft for vekst og utvikling i sine lokalsamfunn. Trygg, personlig rådgiving og et sterkt lokalt samfunnsengasjement skiller lokalbankene fra konkurrentene.

Eika Gruppen er eid av bankene i alliansen og utgjør finanskonsernet i Eika. Eika Gruppens visjon er å styrke lokalbanken. Selskapet leverer sikre og brukervennlige tjenester, tilpasset kundenes behov, innen forsikring, sparing, pensjon, finansiering, betaling og eiendomsmegling. Eika Alliansen er en vesentlig aktør for bærekraftig verdiskaping i lokalsamfunn over hele landet. Les mer på eika.no