4. kvartal: Et resultat preget av høye skadekostnader -og vekst

Eika Forsikring har i 2023 oppnådd sterk vekst i bestandspremie og antall kunder, men resultatet er preget av høye skadekostnader grunnet værrelaterte skader, økt skadefrekvens og høy inflasjon sammenlignet med tidligere år.

Oversvømmelse på Hamar i forbindelse med ekstremværet Hans som herjet i august

Selskapet fikk et resultat før skatt på 100 mill. kroner (197) i fjerde kvartal. For året oppnådde selskapet et resultat før skatt på 395 mill. kroner (660).

Egenkapitalavkastningen etter skatt for fjerde kvartal er på 19,6 prosent (39,3), for året er avkastningen på 23,2 prosent (36,4).

Skadeprosenten for egen regning i kvartalet ble 76,9 (63,9). For året utgjør skadeprosenten for egen regning 73,0 (58,5).  Selskapet leverer en Combined Ratio (CR) for egen regning i kvartalet på 100,8 (86,9%). For året endte CR på 95,6% mot 81,4% i 2022. Selskapet oppnådde en annualisert egenkapitalavkastning på 23,2% (36,4%).

Selskapet opplever god vekst i premieinntektene. Skadekostnadene hittil i år er sterkt drevet av inflasjon og svak norsk kronekurs. Naturskader og svært varierende vær- og klimaforhold har også vært drivende for skadekostnadene i 2023.

Bestandspremien per 31. desember 2023 utgjør 3.997 millioner kroner (3.611). Hvilket tilsvarer en bestandspremievekst på 10,7 prosent. Næringsmarkedet utgjør en bestandspremie på 881 millioner kroner (822). Privatmarkedet utgjør 2.765 millioner kroner (2.458), hvorav 652 millioner kroner utgjør personforsikring (550). Landbruksmarkedet har en bestandspremie på 350 millioner kroner (331). Premieinntektene for egen regning for året har økt med 360 millioner kroner, tilsvarende 11,0 prosent. Eika Forsikring har hatt en kundeøkning på om lag 18.800 kunder i 2023.

Forventer gjennomført fusjon tidligst i løpet av sommeren 2024

12. desember signerte Eika Forsikring og Fremtind Forsikring en intensjonsavtale om å fusjonere de to selskapene i løpet av 2024.  19. januar 2024 ble transaksjonsavtale signert. Det forventes at transaksjonen tidligst vil kunne gjennomføres sommeren 2024.

Nøkkeltall for Eika Forsikring per 4. kvartal 2023
Oversvømmelse på Hamar i forbindelse med ekstremværet Hans som herjet i august

Eika Forsikring leverer skade- og personforsikring til kunder innen privat-, landbruks- og næringslivsmarkedet. Salg av selskapets produkter skjer hovedsakelig gjennom banker, men er også tilgjengelige via digitale kanaler. Eika Forsikring er datterselskap i Eika Gruppen og har sitt hovedkontor på Hamar.

Eika Alliansen består av selvstendige lokalbanker, Eika Gruppen og Eika Boligkreditt. Bankene er spredt over store deler av landet, og bidrar til økonomisk vekst, trygghet og utvikling i sine markedsområder. Samarbeidet i alliansen gir stordriftsfordeler til bankene, slik at de kan bruke tiden på å sikre gode opplevelser for kundene.

Eika Gruppen er eid av bankene. Gruppens visjon er å styrke lokalbanken og være Norges mest attraktive partner for selvstendige sparebanker. Kjernevirksomheten er å levere gode og kostnadseffektive produkter og tjenester, inkludert plattform for bank-infrastruktur. Produktområdene er forsikring, sparing, pensjon, finansiering, betaling og eiendomsmegling. Les mer på eika.no