Inngåelse av avtale om sammenslåing av Fremtind Forsikring og Eika Forsikring

Konsernsjef i Fremtind Turid Grotmoll i Fremtind og styreleder i Eika Forsikring Sverre V. Kaarbøe fra intensjonsavtalen ble signert.

Det vises til tidligere børsmeldinger publisert 12. desember 2023 vedrørende inngåelse av intensjonsavtale mellom Fremtind Forsikring AS og Eika Forsikring AS, og deres respektive eiere SpareBank 1 Gruppen AS, DNB Bank ASA og Eika Gruppen AS, om å slå sammen de to selskapene.

SpareBank 1 Gruppen AS, DNB Bank ASA, Eika Gruppen AS, Fremtind Forsikring AS og Eika Forsikring AS har i dag, 19. januar 2024, inngått en endelig transaksjonsavtale. Transaksjonen vil bestå i at de tre eierne overfører sine aksjer i Fremtind Forsikring AS og Eika Forsikring AS til et felleseid selskap som vil hete Fremtind Holding AS, DNB kjøper et antall aksjer i Fremtind Holding AS fra Eika Gruppen AS og at de to forsikringsselskapene deretter fusjoneres.

Etter gjennomføringen av transaksjonen vil Fremtind Holding AS ha følgende eierfordeling: SpareBank 1 Gruppen AS 51,44 %, DNB Bank ASA 28,46 % og Eika Gruppen AS 20,10 %. Fremtind Holding AS vil være et datterselskap i SpareBank 1 Gruppen AS.

Gjennomføringen av den endelige transaksjonsavtalen er blant annet betinget av at partene oppnår samtlige nødvendige myndighetsgodkjenninger uten vilkår som er vesentlig tyngende. Det forventes at transaksjonen tidligst vil kunne gjennomføres sommeren 2024.

Eika Forsikring leverer skade- og personforsikring til kunder innen privat-, landbruks- og næringslivsmarkedet. Salg av selskapets produkter skjer hovedsakelig gjennom banker, men er også tilgjengelige via digitale kanaler. Eika Forsikring er datterselskap i Eika Gruppen og har sitt hovedkontor på Hamar.

Eika Alliansen består av selvstendige lokalbanker, Eika Gruppen og Eika Boligkreditt. Bankene er spredt over store deler av landet og bidrar til økonomisk vekst og trygghet for privatkunder og næringsliv i sine markedsområder. Samarbeidet i alliansen sørger for stordriftsfordeler for lokalbankene som nyter høy tilfredshet blant sine kunder. Eika Gruppen er eid av bankene. Eika Gruppens visjon er å styrke lokalbanken gjennom å sikre sterke, omsorgsfulle lokalbanker som kan være en drivkraft for vekst og utvikling for kunder og lokalsamfunn.

Eika Gruppens kjernevirksomhet er å sikre lokalbankene moderne og effektiv bankdrift gjennom gode og kostnadseffektive produkt- og tjenesteleveranser, inkludert en komplett plattform for bank-infrastruktur. Les mer på eika.no - https://eika.no/