E6 Øyer – Otta kan bli prioritert for utbygging tidligere enn forventet
Nye Veier har i dag prioritert strekningene E18 Dørdal – Tvedestrand og E6 Kvænangsfjellet for utbygging. Dette er strekninger der utbyggingskonsept er valgt og planleggingen har kommet langt. E6 gjennom Gudbrandsdalen ble ikke prioritert for utbygging ved denne porteføljeprioriteringen, men prosjektet får positiv omtale i Nye Veiers porteføljeprioritering.
- Nå håper vi at kommunene i Gudbrandsdalen ser muligheten for rask realisering, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier Innlandet.
Stekningen Øyer – Otta ble overført til Nye Veier i 2019. Nye Veier har siden overføringen utviklet et overordnet konsept for utbygging av strekningen som kan gi en samfunnsøkonomisk lønnsom utbygging ved videre optimalisering i samarbeid med kommunene og veimyndigheten.
- Vi planlegger nå, i samarbeid med kommunene, å igangsette reguleringsplanleggingen på de gjenstående strekningene. Det gjenstår noen krevende strekninger som må løses raskt. Med effektiv planlegging som ivaretar god samfunnsnytte og lave kostnader vil prosjektet kunne bli prioritert for utbygging raskt, sier Moshagen.
E6 Øyer – Otta er ca. 90 kilometer og viktig både lokalt, regionalt og nasjonalt.
- Konseptet vi har skissert pr. nå har en teoretisk reisetidsreduksjon på 17 minutter. I tillegg vil vi oppnå vesentlig bedre trafikksikkerhet samt god fremkommelighet på en av landets viktigste hovedfartsåre. Prosjektet har stort potensiale, sier Moshagen.
Utbyggingen av E6 gjennom Gudbrandsdalen vil med dagens signal kunne realiseres raskere enn det som ligger i gjeldende NTP.
- Nye Veiers utbygging av E6 fra Kolomoen til Otta vil gi en teoretisk reduksjon i reisetid på ca. 35 minutter, noe som vil bety svært mye for innlandet og Gudbrandsdalen, sier Moshagen.
E6 gjennom Gudbrandsdalen er også hovedfartsåre mellom Østlandet og Nordvestlandet, samt deler av Trøndelag.
>> Pressemelding: Nye Veier prioriterer nye strekninger for utbygging
Bilder
Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Intern evaluering av E6 Ranheim–Værnes4.9.2025 09:24:48 CEST | Pressemelding
Nye Veier har gjennomført en intern evaluering av utbyggingsprosjektet E6 Ranheim–Værnes, som følge av at prosjektet har blitt forsinket og dyrere enn planlagt.
Tester ut ny standard i driftskontraktene2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når Mesta og Traftec tar over driften av Nye Veiers veistrekninger på Sør- og Østlandet fra 1. september innfører de en ny standard for digital samhandling. For trafikantene bidrar dette til at veiene blir tryggere, reisene mer forutsigbare, og at det er sjeldnere noe ikke virker som det skal.
Endringer i prosjektledelsen på E18 Rugtvet-Langangen og E6 Ranheim-Værnes14.8.2025 10:02:43 CEST | Aktuelt
Fra starten av august overtok Magne Ramlo rollen som prosjektsjef på E18 Rugtvet-Langangen. Han hadde frem til da vært prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes. Lars Bjørgård overtok rollen som prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes fra samme tidspunkt. Bjørgård er i tillegg prosjektsjef på E6 Berkåk-Vindåsliene.
Benedichte Limmesand Hellestøl blir direktør for Utbedring og drift11.8.2025 14:27:04 CEST | Pressemelding
Hun blir dermed Nye Veiers første direktør for dette virksomhetsområdet.
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom