Drastisk økning i kontaktløse betalinger

Flere faktorer har bidratt til å gjøre kontaktløse betalinger mer populært.
STOR ØKNING: Antallet kontaktløse betalinger har økt med 460 prosent de siste 12 månedene. Vipps anslår at 50 prosent av alle transaksjoner vil være kontaktløse i løpet av sommeren 2020. Foto: Freepik

I april 2019 økte grensen for kontaktløse betalinger uten PIN-autorisasjon fra 200 til 400 kroner, og fra og med i år er kravet at alle betalingsterminaler skal støtte kontaktløs teknologi. Dette har bidratt til at antall «tæppinger» har økt med hele 460 prosent i løpet av det siste året.

Vi la 224 millioner kontaktløse betalinger bak oss i 2019. Sammenligner man tallene fra januar i fjor og januar i år, sitter man igjen med et bilde av at kontaktløshet for alvor har kommet for å bli, med en økning fra 8 millioner til 46 millioner tæppinger de siste tolv månedene.

I kroner og øre handlet vi kontaktløst for 51,2 milliarder kroner i årets første måned.

Alle terminaler kontaktløse

Fra og med nyttår i år har alle brukersteder fått pålegg om å oppdatere og aktivere terminalene sine til å kunne ta imot NFC-transaksjoner, teknologien kontaktløse betalinger bygger på. Like før nyttår var 8 av 10 terminaler aktiverte for løsningen.

– Kontaktløse transaksjoner med BankAxept koster ikke brukerstedene noe ekstra sammenlignet med «Chip & PIN»-transaksjoner. Fordelene er mange, blant annet raskere betaling, mindre kø, mindre slitasje på terminalene og økt sikkerhet fordi PIN-koden ikke eksponeres like ofte, har kommersiell direktør i BankAxept, Vegar Heir, uttalt til Dinero.no tidligere.

En kontaktløs transaksjon gjennomføres ifølge Heir ni sekunder raskere enn en tradisjonell chip-transaksjon.

Halvparten av transaksjoner kontaktløse innen sommeren

Hvorpå 35 prosent av alle transaksjoner i landet var kontaktløse i januar måned, anslår Vipps at andelen vil øke til 50 prosent innen sommeren.

– Selv om nordmenns betalingsvaner har endret seg drastisk det siste året, har det nesten vært umerkelig. Forbrukerne har sømløst endret atferden sin, noe som forteller oss at vi i økende grad foretrekker å tæppe med kortet. Stadige forenklinger som dette er viktig for å imøtekomme brukernes behov, sier Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps AS.

Faktaboks

Andelen kontaktløse betalinger basert på fylker (fastlandet)

1. Oslo (44,89%)
  2. Trøndelag (40,35%)