Donerer nytt støttefartøy til Redningsselskapet

Båten i 8-metersklassen er donert av Bergesenstiftelsen, og gjør det mulig å løse flere typer oppdrag på en mer miljøvennlig måte.
RS 810 "Berge liv" blir døpt av gudmor Tone Bergesen.

I strålende sol og med musikk fra Horten Skolekorps ble en ny redningsskøyte døpt på Redningsselskapets nye hovedsete, Noatun i Horten, torsdag ettermiddag. Mange hadde møtt opp for å se den nye skøyta, som ble døpt RS 810 «Berge liv».

«Berge liv» er et støttefartøy. Disse brukes til å supplere de store redningsskøytene på stasjoner med mange oppdrag i nærområdet eller i direkte nærhet til kysten.

Et langt og godt samarbeid

Bergesenstiftelsen er en allmennyttig stiftelse som støtter en rekke humanitære, kulturelle og samfunnsnyttige prosjekter i Norge.

– Stiftelsen er bygget opp med midler donert av skipsreder Sigval Bergesen d.y.,. Det kan derfor passe at den nye skøyta RS 810 «Berge liv» er et såkalt støttefartøy som skal supplere de store redningsskøytene, sier Per Conradi Andersen, styreleder i Bergesenstiftelsen.

Historien mellom Redningsselskapet og stiftelsen går tilbake til 1973, da skipsreder Sigval Bergesen d.y. donerte midler til redningsskøyta RS 86 «Nanki Bergesen», oppkalt etter sin kone. I 1991 mottok Redningsselskapet stiftelsens høyeste utmerkelse «Bergesenprisen», samme år som Redningsselskapet markerte 100-årsjubileum.

I år markeres det ti år siden RS 152 «Bergesen d.y.» ble døpt – en skøyte i Bergesen-klassen, oppkalt etter stiftelsen som donerte den første skøyta. RS 152 «Bergesen d.y.» har i sin tjeneste assistert fler enn 2500 fartøy og reddet 6 liv, og er i dag stasjonert i Tromsø.

– Vi synes det er ekstra fint, som en stiftelse som legger stadig større vekt på miljøaspektet ved våre tildelinger, at klassen som «Berge liv» er del av, også er en del av satsingen på mer miljøtilpassede fartøyer i Redningsselskapet, sier Conradi Andersen i Bergesenstiftelsen.

Kan gå helt opp i fjæresteinene

Fartøyene i 8-meterklassen er et effektivt verktøy for Redningsselskapet.

– Mange steder bruker vi store skøyter på jobber som kan løses med langt mindre og mer effektive ressurser. Det alternative forbruket gjør det til et mer miljøvennlig valg å bruke de mindre støttefartøyene i redningsoperasjoner, forteller Tobias Bang-Hansen, direktør for avdeling sjø i Redningsselskapet.

Skøyteklassen er vanlig i svensk sjøredning, og i dag er flere enn 60 av disse fartøyene i tjeneste i Sverige og Norge. Denne klassen er også en del av den strategiske satsingen på mer miljøtilpassede fartøyer i Redningsselskapet.

– Med denne skøyta får vi et fartøy som kan gå helt opp i fjæresteinene for å drive søk og redning. Den er rask, har slepemuligheter for mindre fartøy og lavt fribord som gjør det enklere å få folk fra sjøen og om bord til oss, sier Bang-Hansen.

Med RS 810 «Berge liv» har RS totalt 10 båter i 8-metersklassen.

Fakta om fartøyet:

• RS 810 «Berge liv»
  • Lengde 8,4 meter
  • Bredde 2,7 meter
  • Fart inntil 38 knop
  • Besetning 2-3 personer
  • Bygget ved Swede Ship Marine AB

RS 810 "Berge liv" blir døpt av gudmor Tone Bergesen.
Tobias Bang-Hansen i Redningsselskapet.
Redningsselskapets president Jon Rysst, gudmor Tone Bergesen og styreleder i Bergesenstiftelsen, Per Conradi Andersen.
Per Conradi Andersen i Bergesenstiftelsen.
RS 86 "Nanki Bergesen"
RS 152 "Bergesen d.y."

Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 53 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er ofte de første på stedet når uhellet er ute.