DiveOpp AS, et nytt selskap fra UiS-forskning

Hva er det som gjør at noen regioner klarer omstilling og vekst mens andre feiler? Har forskning noe å bidra med i framtidens regionsutvikling? Hvilken kunnskap er det i så fall beslutningsmyndigheter, konsern, konsulenter, klynger, industri og banker trenger for å satse i en region? Forskere fra Universitet i Stavanger (UiS) har utviklet et analyseverktøy, som serverer flere fakta og færre følelser til regionsutviklingsdebatten.
Forskerne fra Universitetet i Stavanger (UIS) som har etablert selskapet DiveOpp AS. F.v: Rune Dahl Fitjar, professor i innovasjon og prorektor for innovasjon og samfunn på Universitetet i Stavanger, adjunkt Silje Haus-Reve og professor Tom Brökel fra Handelshøgskolen ved UiS, avdeling for innovasjon, ledelse og markedsføring og Ole Jørgen Engelsvoll, forretningsutvikler i Validé TTO. (Foto: Hilde Garlid, Validé)

Rune Dahl Fitjar, professor i innovasjon og prorektor for innovasjon og samfunn på Universitetet i Stavanger, adjunkt Silje Haus-Reve og professor Tom Brökel fra Handelshøgskolen ved UiS, avdeling for innovasjon, ledelse og markedsføring, har utviklet analyseverktøyet DiveOpp og etablert selskapet DiveOpp AS, som en spin-off fra UiS.

De bruker datasett og økonomiske modeller for å gi et større kunnskapsbasert beslutningsgrunnlag og forskningsbasert analyser over utviklingsmuligheter.

Selskapet DiveOpp AS bistår beslutningstakere med å analysere hvilken utvikling- og tiltrekningskraft en region har.

-Hvordan gjøres dette i dag?

-Politikere, myndigheter og næringsliv innhenter fakta, men synser også når de legger sine strategier for vekst eller omstilling. Det settes mange ambisiøse merkelapper på regioner; som energihovedstad, havbruksfylket, kunnskapsbyen, matfylket osv uten den dypeste innsikt i om det er nok folk, rett kompetanse eller stor nok tiltrekningskraft i regionen til å nå slik mål, sier Rune Dahl Fitjar.

Vil du vite mer?

Avtale intervju?
Kontakt: Silje Haus-Reve: silje.haus-reve@uis.no
eller:
Rune Dahl Fitjar: rune.d.fitjar@uis.no

Bilder

Om Teknologioverføring Norge

Teknologioverføring Norge
Forskningsbasert innovasjon utviklet ved: NTNU TTO (Trondheim), Inven2 (Oslo), VIS Innovasjon (Bergen), Validé (Stavanger), Kjeller Innovasjon (Kjeller), Innoventus Sør (Kr.sand) og Norinnova (Tromsø)

Validé TTO sitt samfunnsoppdrag er å være en brobygger mellom næringslivet og det vitenskapelige arbeidet i forskningsinstitusjonene i Rogaland. Vi ønsker at forskere og industripartnere skal finne hverandre og utvikle nye løsninger sammen til beste for samfunnet. Vårt engasjement handler om innovasjon, og vi bruker vår kompetanse, nettverk og kapital for at nye løsninger på globale utfordringer skal finne veien til næringsliv og marked.

Validé er et non-profit selskap, og har mer enn 25 års erfaring med oppdraget som teknologioverfører. Vi har et godt kvalifisert team av forretningsutviklere og IP-ledere, med særlig kompetanse innen energi, helse og digitalisering. Validé er teknologioverføringskontor (TTO) for seks forskningsmiljø og partner med to andre. Disse er: Universitetet i Stavanger (UiS), Universitetssykehuset i Stavanger (SUS), NIBIO, NMBU, Nofima og HVL. Vi er prosjektpartner med VID og Norce.

Følg pressemeldinger fra Teknologioverføring Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Teknologioverføring Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Teknologioverføring Norge

Banebrytende chip-teknologi fra Vestlandet tar verden med storm!19.9.2023 13:58:40 CEST | Aktuelt

Vi har hatt over 70 søkere til årets "Vestlandets Beste Idé", med 5 utrolig spennende finalister og nå vinneren Lace Lithography! Vestlandet er kjent for sin naturskjønnhet, men nå er det på tide å vise frem vår innovative kraft. Vi trenger høyteknologi og kommersialisering av forskning for å bygge fremtidens bærekraftige kompetansearbeidsplasser med internasjonale ambisjoner. Vi i VIS, sammen med Agenda Vestlandet og Sparebanken Vest, er stolt av å kunngjøre at årets vinner har tatt verdensledende forskning fra Universitetet i Bergen ut i verden. Dette nyopprettede selskapet, grunnlagt i 2023, utvikler en revolusjonerende teknologi som vil dramatisk forbedre chiplitografien. Selskapets banebrytende chipproduksjon representerer en fundamental endring i tilnærmingen til utskrift på silisiumskiver. Dette betyr et kvantesprang innen halvlederteknologi, hvor de flytter grensene for halvleder-, silisiumfotonikk- og kvanteenhetsteknologi i verden. Med den nyvunne premien vil selskapet kunne