DiveOpp AS, et nytt selskap fra UiS-forskning

Hva er det som gjør at noen regioner klarer omstilling og vekst mens andre feiler? Har forskning noe å bidra med i framtidens regionsutvikling? Hvilken kunnskap er det i så fall beslutningsmyndigheter, konsern, konsulenter, klynger, industri og banker trenger for å satse i en region? Forskere fra Universitet i Stavanger (UiS) har utviklet et analyseverktøy, som serverer flere fakta og færre følelser til regionsutviklingsdebatten.

Forskerne fra Universitetet i Stavanger (UIS) som har etablert selskapet DiveOpp AS. F.v: Rune Dahl Fitjar, professor i innovasjon og prorektor for innovasjon og samfunn på Universitetet i Stavanger, adjunkt Silje Haus-Reve og professor Tom Brökel fra Handelshøgskolen ved UiS, avdeling for innovasjon, ledelse og markedsføring og Ole Jørgen Engelsvoll, forretningsutvikler i Validé TTO. (Foto: Hilde Garlid, Validé)

Rune Dahl Fitjar, professor i innovasjon og prorektor for innovasjon og samfunn på Universitetet i Stavanger, adjunkt Silje Haus-Reve og professor Tom Brökel fra Handelshøgskolen ved UiS, avdeling for innovasjon, ledelse og markedsføring, har utviklet analyseverktøyet DiveOpp og etablert selskapet DiveOpp AS, som en spin-off fra UiS.

De bruker datasett og økonomiske modeller for å gi et større kunnskapsbasert beslutningsgrunnlag og forskningsbasert analyser over utviklingsmuligheter.

Selskapet DiveOpp AS bistår beslutningstakere med å analysere hvilken utvikling- og tiltrekningskraft en region har.

-Hvordan gjøres dette i dag?

-Politikere, myndigheter og næringsliv innhenter fakta, men synser også når de legger sine strategier for vekst eller omstilling. Det settes mange ambisiøse merkelapper på regioner; som energihovedstad, havbruksfylket, kunnskapsbyen, matfylket osv uten den dypeste innsikt i om det er nok folk, rett kompetanse eller stor nok tiltrekningskraft i regionen til å nå slik mål, sier Rune Dahl Fitjar.

Vil du vite mer?

Avtale intervju?
Kontakt: Silje Haus-Reve: silje.haus-reve@uis.no
eller:
Rune Dahl Fitjar: rune.d.fitjar@uis.no

Bilder

Om Teknologioverføring Norge

Teknologioverføring Norge
Forskningsbasert innovasjon utviklet ved: NTNU TTO (Trondheim), Inven2 (Oslo), VIS Innovasjon (Bergen), Validé (Stavanger), Kjeller Innovasjon (Kjeller), Innoventus Sør (Kr.sand) og Norinnova (Tromsø)

Validé TTO sitt samfunnsoppdrag er å være en brobygger mellom næringslivet og det vitenskapelige arbeidet i forskningsinstitusjonene i Rogaland. Vi ønsker at forskere og industripartnere skal finne hverandre og utvikle nye løsninger sammen til beste for samfunnet. Vårt engasjement handler om innovasjon, og vi bruker vår kompetanse, nettverk og kapital for at nye løsninger på globale utfordringer skal finne veien til næringsliv og marked.

Validé er et non-profit selskap, og har mer enn 25 års erfaring med oppdraget som teknologioverfører. Vi har et godt kvalifisert team av forretningsutviklere og IP-ledere, med særlig kompetanse innen energi, helse og digitalisering. Validé er teknologioverføringskontor (TTO) for seks forskningsmiljø og partner med to andre. Disse er: Universitetet i Stavanger (UiS), Universitetssykehuset i Stavanger (SUS), NIBIO, NMBU, Nofima og HVL. Vi er prosjektpartner med VID og Norce.

Følg pressemeldinger fra Teknologioverføring Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Teknologioverføring Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Teknologioverføring Norge

Idéprisen 2022 går til virtuelt verktøy for antistoffutvikling7.6.2022 15:48:59 CEST | Pressemelding

Av hele 32 idéer gikk Absolut! helt til topps i den 12. idéprisutnevnelsen i historien. Absolut! er en metodikk for å identifisere og designe antistoffer til utvikling av legemidler basert på dyptgående immunologisk kunnskap, kunstig intelligens og maskinlæring. Bak idéen står forsker Victor Greiff og kollegaer ved Universitetet i Oslo og Oslo universitetssykehus. Se video nederst i saken.