Dette bør du vite dersom du skal leie bil i Norge i sommer

Unngå å betale for mye for leiebilforsikringer på årets biltur. Mange kredittkort har forsikringen du trenger inkludert, enten gratis eller som tilleggsforsikring. Det kan du spare tusener på.
NORGESFERIE: Skal du leie bil i sommer gjelder det å ha forsikringene i orden – og samtidig unngå å betale for mye, skriver Dinero.no. Foto: Nicki Eliza Schinow

Korona begrenser nordmenns reisemuligheter i 2020, og det er antatt at man kan se langt etter fritidsreiser til utlandet på en god stund. Mange av oss legger derfor ferien til mer lokale strøk i sommer, enten det er i Norge eller innad i Norden. Da er leiebil et aktuelt framkomstmiddel for mange, med alle forholdsregler det medfører.

– Du trenger ikke alle leiebilforsikringene, og den du faktisk trenger kan koste deg dyrt, medgir daglig leder i Dinero.no, Anders Fagereng, om de ulike forsikringsproduktene leiebilutleierne tilbyr sine kunder.

Og forsikringen du ifølge Fagereng trenger, er en egenandelsforsikring for leiebil. Denne forsikringen gjør at du slipper å betale egenandel dersom noe uforutsett skjer med bilen ved kaskoskader. Denne forsikringen er dyr dersom du tegner den direkte hos utleieselskapet, men det besparende trikset kan allerede ligge i din lommebok.

Du kan spare flere tusen kroner

– Egenandelsforsikringen kan koste deg et par hundre kroner om dagen dersom du tegner den hos utleieselskapet, noe som blir dyrt om du skal på en lengre biltur i Norge eller Norden i sommer. En billigere løsning er derfor et kredittkort som har denne forsikringen inkludert eller lar deg tegne den til en langt lavere sum.

Ifølge et leiebilnettsted koster en slik forsikring rundt 120 kroner per dag. Skal du leie bil til en norgesferie på 14 dager, koster det deg totalt nærmere 1700 kroner. Disse kan du spare dersom du har et kredittkort med egenandelsforsikring for leiebil.

Dinero.no har gått gjennom alle kredittkort på det norske markedet, og kommet fram til at nesten 30 kredittkort gir tilgang til denne forsikringen. Bank Norwegian Visa og Remember kredittkort er blant kortene som tilbyr dette.

Bruk kortets reiseforsikring eller tegn egen forsikring

Mange av kortene har denne forsikringen kostnadsfritt inkludert i reiseforsikringen, som er gratis så lenge du betaler en viss andel av reisens transportkostnader med kortet. Vanligvis må du betale 50 prosent eller mer, men dette varierer fra kort til kort. Noen ganger må du betale hele transportkostnaden med det aktuelle kredittkortet, også drivstoff.

Noen kortutstedere lar deg i tillegg tegne forsikringen med en årspris på alt fra 199-600 kroner.

– Det betyr at du med et slikt kredittkort kan spare veldig mye penger på ferieturen dersom du skal på biltur med leiebil i sommer. Undersøk om du kan få en slik forsikring i kredittkortet du allerede har, eller skaff deg et kort i god tid før du skal på ferie. Husk også å betale for leiebilen med kredittkortet for at forsikringen skal være gyldig!

Fagereng legger til at det viktigste er at du har en slik forsikring. En bilskade kan koste deg dyrt hvis ikke.

– De fleste leiebilfirmaer har kaskoforsikring inkludert i prisen, men egenandelen på en kaskoskade kan koste deg flere tusen kroner dersom noe skjer med bilen. Egenandelsforsikring for leiebil, ofte kalt super-CDW, reduserer denne kostnaden til null kroner.

Her er Dinero.no sin oversikt over hvilke kredittkort i Norge som tilbyr forsikringen, samt hva de dekker. Forbrukerportalen anbefaler hver enkelt å gå gjennom vilkårene selv.

Hvis du vil se dette innholdet fra dinero.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.