Derfor bør du ringe banken

– Ferske tall fra SSB viser at mange betaler for mye på boliglånet og bør ringe banken, sier Christian Frengstad Bjerknes, sjeføkonom i NBBL.
– Passive lånekunder ender ofte opp med å betale for mye. Ingen liker å betale mer enn naboen, derfor bør du ringe banken, sier sjeføkonom Christian Frengstad Bjerknes i NBBL. Foto: Nadia Frantsen

SSB ga i dag ut tall som viser at norske boliglånskunder i gjennomsnitt betaler 1,77 prosent i rente på nye boliglån. Gjennomsnittsrenten på eksisterende boliglån er imidlertid 1,83 prosent – altså en differanse på 0,06 prosentpoeng i gjennomsnitt. I praksis opplever mange en enda større forskjell. Sparebanken Øst tilbyr gjennom Nybygger.no for øyeblikket markedets beste vilkår med en boliglånsrenter helt ned mot 1,20 prosent og rammelån på 1,10 prosent. De stiller imidlertid noe høyere krav til sikkerhet.

– Rentekuttene i fjor vår har ført til en rekordlav boliglånsrente. Differansen mellom nye og eksisterende lån viser imidlertid at det ikke er noen automatikk i at bankene kutter renten like mye for alle lånekundene. Passive lånekunder ender ofte opp med å betale for mye. Ingen liker å betale mer enn naboen, derfor bør du ringe banken, sier Frengstad Bjerknes.

Fem tips for å forhandle deg til en lavere boliglånsrente:

1. Sjekk på finansportalen.no hvilken rente du kan oppnå i andre banker. Husk at bankene også går lavere enn veiledende priser for gode kunder.
  2. Er du medlem i fagforening eller organisasjoner som gir deg lavere rente i spesifikke banker kan du også bruke det til å forhandle med egen bank.
  3. Totalkunder som har både lønnskonto, forsikringer og andre produkter i samme bank er attraktive kunder.
  4. Sikkerhet i boligen. Dersom boligen din har steget i verdi eller husholdningen har fått høyere inntekt siden låneavtalen ble inngått har bankens sikkerhet økt, det kan gi bedre betingelser.
  5. Alder. Dersom du er ung, for bankfolk betyr det stort sett under 34 år, så får du ofte gunstige betingelser.