DebioInfo

De nominerte til Matprisen 2019 er klare!

Matprisen løfter fram og hedrer bønder, kokker og de som bryr seg om bærekraftige måltider. Tidligere har blant annet Esben Holmboe Bang, Heidi Bjerkan, Matsentralen Norge, Lysverket og Bergsmyrene gård vunnet priser. I dag er de nominerte i kategoriene Matprisen, Årets kjøkken, Årets storkjøkken, Årets produsent, Debioprisen, Årets formidler, Kokkeprisen og Barne- og ungdomsprisen klare. Blant årets nominerte har vi Godt Brød, Hurtigruten, ArktiskMat og Under. Vinnerne vil bli offentliggjort under prisutdelingen på Vippa i Oslo 11. november.
Ille brød er nominert i kategorien Årets produsent. Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen

“Vi er beæret over å bli nominert til Matprisen! Vi er kjempestolte over at Arktisk Mat, som startet som et lite skoleprosjekt, drevet frem av elever i samarbeid med lokalt næringsliv, nå er nominert til en av Norges gjeveste priser. Dette gir oss drivkraft og motivasjon til å fortsette med å promotere matlidenskapen og mathåndtverket, samt øke kompetansen til neste generasjon med ‘mat-helter’,” stråler Per Tor Tørrisen, prosjektleder for ArktiskMat, som er nominert i kategorien Årets formidler.

"Vi er ekstremt stolte av å bli nominert til Debioprisen. Lokale, sesongbaserte og Debio-sertifiserte økologiske råvarer er fundamentalt for kjøkkenet vårt. Vi satser på sunn og bærekraftig mat som hverdagsmat - med en deilig, varm skål av ramen nudelsuppe,” sier daglig leder David Quist i Hrimnir Ramen.

“For sjette gang arrangerer vi en prisutdeling for de som bidrar til å skape en bedre og mer smakfull verden. Måten vi produserer maten vår på, og det vi spiser, kan være nøkkelen til å møte klimautfordringene i vår tid. Vår matproduksjon må endres for å minske ressursbruken, og for å ta vare på det viktige jordlivet og sikre lokale kretsløp,” sier juryleder for Matprisen 2019 Idun Bjerkvik Leinaas.

Årets jury består, i tillegg til Idun Bjerkvik Leinaas, av Andreas Viestad (forfatter og matskribent), Ingrid Kleiva Møller (fagrådgiver i Framtiden i våre hender), Elise Matilde Lund (daglig leder, stiftelsen Kore), Else Thorenfeldt (bonde Korsvold Gård), Morten Karlsen (direktør innkjøp og verving, NHO Reiseliv), Liv Solemdal (rådgiver, NORSØK og mat- og miljøveileder i Matvalget), Hanne Frosta (verksmester på Ulvsnesøy) og Thomas Horne (forfatter og foredragsholder).

De nominerte til Matprisen 2019 er:

Matprisen

Heinrich Jung, Hedmark

Jon-Frede Engdahl, Oslo

Stokkøya-gruppen, Trøndelag

Årets kjøkken

REST, Oslo

SÖL, Rogaland

Under, Vest-Agder

Årets produsent

Homlagarden, Hordaland

Ille brød, Oslo

Salsus, Hedmark

Årets formidler

ArktiskMat, Nordland

Bak maten - en podcast om bærekraft

Bondens Marked Norge

Bydel St.Hanshaugen, Oslo

Holt læringstun, Troms

Steinerbarnehageforbundet

Pressebilder av de nominerte finnes her. Kreditering i filnavn.

Les mer om juryen for Matprisen 2019 og de nominerte.

Matprisen arrangeres i samarbeid med Coop, Meny, Rema 1000, Millum og Matinfo, Tine, Økologisk Norge, Nores, Grundig, Norges Bondelag og Vippa!

Les mer om våre samarbeidspartnere her.

For mer informasjon, kontakt Idun Leinaas leder DebioInfo

Tlf. 917 32 877 // e-post: idun@debioinfo.no

For akkreditering til prisutdeling 11. november, kontakt Peter Møller

Tlf. 911 35 007 // e-post: peter.moller@debioinfo.no

Ille brød er nominert i kategorien Årets produsent. Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen
Stokkøya-gruppen er blant tre nominerte til hovedprisen, Matprisen

Om DebioInfo

Østre Blixrud vei 7
1940 Bjørkelangen

Om DebioInfo

Østre Blixrud vei 7
1940 Bjørkelangen

Matprisen er hele landets hyllest til de som er med på å øke forbruket og produksjonen av økologisk og bærekraftig mat. Enten det er bønder, kokker, små, store, private eller offentlige aktører, bedrifter og personer.

Matprisen ble etablert i 2014 av DebioInfo og ØQ- økologisk mat i storhusholdninger, og går av stabelen for sjette gang 11. november 2019 på Vippa i Oslo. Matprisen er en hyllest til bønder, produsenter, kokker og formidlere som tenker bærekraft og miljø når de jobber med mat.

Til grunn for Matprisen ligger konseptet Et bærekraftig måltid; *Lag mat fra bunnen av * Bruk mer grønnsaker, belgvekster og korn * Tenk sesong * Gjør bevisste valg av kjøtt og sjømat * Reduser matsvinnet * Bruk mer økologisk.

Mer om Et bærekraftig måltid.

Matprisen prisutdeling avholdes den 11. november i 2019 på Vippa i Oslo.

Følg pressemeldinger fra DebioInfo

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DebioInfo på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra DebioInfo

Dette er de nominerte til Matprisen 2021!15.9.2021 10:58:07 CEST | Pressemelding

Matprisen har siden 2014 løftet frem og hedret bønder, kokker og andre aktører som bryr seg om bærekraftige måltider, og samler hele næringskjeden i matbransjen med utgangspunkt i tematikker knyttet til bærekraft og økologi. Blant tidligere vinnere finner du Halvar Ellingsen, Restaurant Maaemo, Restaurant Rest, Heidi Bjerkan, Geitmyra matkultursenter for barn, Heinrich Jung, NRK Matsjokket og Rørosmeieriet. En tacorestaurant, et advokatfirma og en hageentusiast kan alle vinne priser under årets prisutdeling.

De nominerte til Matprisen 2020 er klare!29.10.2020 09:23:05 CET | Pressemelding

Matprisen løfter fram og hedrer bønder, kokker og de som bryr seg om bærekraftige måltider. Tidligere har blant andre Maaemo, Heidi Bjerkan, Matsentralen Norge, Heinrich Jung og Restaurant Kontrast vunnet priser. I dag er de nominerte til årets priser klare! Blant årets nominerte har vi Tim Wendelboe, Re-Naa, Matsjokket og Rørosmeieriet. Vinnerne vil bli offentliggjort under prisutdelingen på Facebook og Matkanalen 7. desember.

De nominerte til Matprisen 2018 er klare!23.10.2018 09:00:00 CEST | Pressemelding

Matprisen er en hyllest til bønder, produsenter, kokker og formidlere som tenker bærekraft og miljø når de jobber med mat og deles i år ut for femte gang. Tidligere har blant annet Esben Holmboe Bang, Heidi Bjerkan, Andreas Viestad, Lysverket og Bergsmyrene gård vunnet priser. I dag er de nominerte i kategoriene Matprisen, Årets kjøkken, Årets produsent, Debioprisen, Årets formidler, Årets kokk og Barne- og ungdomsprisen klare. Thomas Valø, Restaurant Kontrast, Ben Reddik, Balholm og Geitmyra matkultursenter for barn er blant de nominerte. Vinnerne av Matprisen 2018 offentliggjøres under prisutdelingen på Vippa i Oslo 19. november.