Color Lines resultater tilbake på normalnivå i første halvår 2022

Color Lines resultater tilbake på normalnivå i første halvår 2022 Color Lines driftsinntekter var på NOK 2,2 milliarder og driftsresultatet på NOK 238 millioner i første halvår 2022. Dette er på linje med et normalår til tross for pandemipåvirkning i starten av året, høye drivstoffpriser og prisstigning. Resultatet er drevet av positiv utvikling i etterspørsel, økte billettinntekter, gode kundeverdier og et stabilt fraktmarked.

Trond Kleivdal, konsernsjef i Color Line

– Etter to år med pandemi er vi svært glade for at resultatene i første halvår bekrefter vår sterke markedsposisjon. Gjennom sommeren har etterspørselen vist en svært positiv utvikling med tilnærmet full kapasitetsutnyttelse både til og fra Norge, og Color Line satte ny rekord for driftsresultatet for juli, sier konsernsjef Trond Kleivdal.

Totalt antall reisende i første halvår var 1 405 360, mot 1 634 408 i siste normalår 2019 som følge av korona-restriksjonene i januar og februar. Antall fraktenheter (12m-ekvivalenter) for perioden var 86 348, mot 89 337 enheter for samme periode i 2021.

Color Line opplevde en krevende start på første halvår i 2022 på grunn av myndighetspålagte begrensninger som følge av pandemien. Så snart det nasjonale tiltaksnivået ble redusert, gjenopptok rederiet normal drift på samtlige ruter og permitterte medarbeidere kom tilbake i arbeid. Siden har Color Line hatt stabil drift med solide bookingtall og god resultatutvikling på tross av høye drivstoffpriser.

Color Line har opplevd en økning i billettinntektene mot siste normalår 2019 og erfart gode resultater også gjennom høysesongen juni-august. Rederiet forventer et årsresultat minst på linje med et normalår.

– For å kunne videreutvikle effektive og bærekraftige transportløsninger for passasjerer og gods i en tid preget av stor usikkerhet, er det viktig med stabile, forutsigbare og konkurransedyktige rammevilkår, sier Kleivdal.

Trond Kleivdal, konsernsjef i Color Line

Color Line AS er Norges største og et av Europas ledende cruise- og transportrederier, med rundt 2 000 ansatte i fire land. Color Line har en årsomsetning på over NOK 5 milliarder, og frakter årlig om lag 3,8 millioner reisende, 900 000 personbiler og 180 000 fraktenheter til og fra Norge. Rederiet har en flåte på syv skip, og operer fire internasjonale fergelinjer mellom syv havner i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige. Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstransporten mellom Norge og utlandet med alle skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor, og har som visjon å bli «Europas beste rederi innen cruise og transport». Color Line skal være en pådriver for bærekraftige løsninger og grønn omstilling

Følg pressemeldinger fra Color Line

Siste pressemeldinger fra Color Line

Color Line varsler permittering av ytterligere 700 ansatte20.12.2021 13:01:12 CET | Pressemelding

Som følge av regjeringens strenge smittevernstiltak, har Color Line besluttet å ta M/S Color Magic midlertidig ut av drift på ruten Oslo-Kiel fra 29. desember og søsterskipet M/S Color Fantasy fra 10. januar. Beslutningen vil innebære varsel om permittering til i overkant av 700 ansatte. Color Line opplevde god etterspørsel på alle sine ruter i perioden fra Norge og destinasjonslandene gjenåpnet i løpet av september og frem til innføringen av nye smittevernstiltak i desember.