Cadre henter kompetanse fra Bekk og Strøm

Den nyoppstartede kraftverk-porteføljeforvalteren Cadre AS har henter fire ansatte fra småkraftselskapet Bekk og Strøm AS.

Tidligere Arctic analytiker og investor Eivind Bergkaasa står bak selskapet, som spesialiserer seg på drift og forvaltning av norsk småkraft, i samarbeid med det finske kommunalt eide kraftselskapet Suomen Voima Oy.

- Eivind Bergkaasa la frem noen interessante tanker om hva han ønsket å få til, samtidig som han hadde sikret seg en intensjonsavtale om drift av Suomen Voimas norske kraftverkportefølje. Dette var såpass spennende at jeg og tre av mine kolleger valgte å knytte oss til denne forretningsideen, sier tidligere administrerende direktør i Bekk og Strøm AS, Carl-Fredrik Lehland, i en kommentar.

Suomen Voima har vært til stede i det norske småkraftmarkedet i mer enn 10 år. Selskapet har i løpet av denne tiden bygd opp en portefølje bestående av småkraftverkene Tryggestad, Stardalen, Befring, Vassfossen og Boen. I tillegg eier selskapet 40% av aksjene i Chr. Salvesen & Chr. Thams Communications Aktieselskab. I sommer overtok Suomen Voima også konsesjonen for Vegusdal og har med dette rundt regnet 200 GWh i produksjon og 50 GWh under utbygging.

- Når vår norske portefølje nå rundet 250 GWh var tiden inne for oss til å bidra til etableringen av et nytt miljø som deler vårt syn på porteføljeforvaltning og daglig drift. At vi får med oss et så erfarent og kompetent team på laget er en stor bonus for oss, sier Suomen Voimas administrerende direktør Antti Vilkuna.

Cadre AS vil ha kontorer i Kristiansand.

Cadre AS
Rigetjønnveien 14
www.cadre.no

Om Cadre AS

Cadre AS

Følg pressemeldinger fra Cadre AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Cadre AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Cadre AS

Grunneierne ved Kandal Kraft AS leier ut vannfall til Finsk Kraft AB og Cadre AS12.8.2022 07:10:00 CEST | Pressemelding

Profesjonelle nye eiere Finsk Kraft, eller på finsk Suomen Voima, eier fra før syv kraftverk i Norge og overtar sammen med Cadre 100% av aksjene i Kandal Kraft AS pr. 1. september 2022. - Kandal Kraft på 21 GWh passer godt inn i vår portefølje. Vi eier fra før Eidsdal, Tryggestad, Stardalen og Befring i prisområde NO3, og vil fortsette å investere langsiktig i denne delen av landet, sier Antti Vilkuna, daglig leder i Finsk Kraft. Cadre drifter alle Finsk Kraft sine norske kraftverk og skal også drifte Kandal på vegne av eierne. - Vi er glade og stolte over å bli valgt som samarbeidspartner for Kandal kraftverk og ser frem til å fortsette det gode samarbeidet med grunneierne sier daglig leder i Cadre, Carl-Fredrik Lehland. En god avtale Grunneierne som står bak kraftverket er godt fornøyd med avtalen. - Med dagens krevende kraftpriser i vårt område er vi glade for å ha fått inn en ny eier som er industriell, langsiktig og med solid likviditet sier Jon Gimmestad, styreleder i Kandal Kraf