Byggevarekjedens beste strømsparetips

Norges hjemmefiksere setter inn støtet i høstferien for å kutte strømregningen. Hos Byggmax ser de mange billige løsninger, som enkelt reduserer forbruket.

Nå setter kulda inn over store deler av landet, og bor du i enebolig går over halvparten av strømmen til oppvarming. Her er byggevarekjedens billigste tips til å fikse strømregningen.

- Vi ser hjemmefiksere tar flere grep og sparer strøm nå som gradestokken kryper nedover. Akkurat nå handler mange inn, for å fikse hus og hytte i høstferien. Vanligst er etterisolering av loft og utskiftning av ytterdør og vindu, men også billigere prosjekter som tetningslister eller noe så enkelt som gardiner er vanlig. Før i tiden ble tepper og gardiner brukt til å holde varmen, og nå finner mange tilbake til gamle kunster, sier Niklas Hamberg, Norgessjef i Byggmax.

Nordmenn bekymrer seg for økonomien

Nordmenn bekymrer seg for økte strømpriser, renter og matpriser. Ifølge Forventningsbarometeret 2022, en undersøkelse gjennomført av Finans Norge og Kantar Public, har nordmenn aldri hatt lavere forventning til egen økonomi. Siden starten i 1992 har barometeret aldri tidligere målt en mer negativ holdning hos norske forbrukere. Byggevarehusene kan gjøre lite med renteøkning og matvarepriser, men de har gode løsninger for å redusere strømforbruket.

- Byggmax hjelper hjemmefiksere med mye tips og råd. Vi har lang erfaring med oppgraderinger i hjemmet, og vet hvilke tiltak som er mest effektive. Å hjelpe Norges hjemmefiksere å kutte strømregningen, ser vi på som svært meningsfylt, fortsetter Hamberg.

Personlig har Hamberg gjennomført en rekke tiltak for å gjøre hjemmet bedre skodd for den kalde tida.

- I Byggmax er vi alltid på lag med hjemmefikseren. Vi har mye gjør-det-selv videoer og instruksjoner, som er enkle å følge. Flere av tipsene har allerede kuttet min egen strømregning, og jeg håper vi kan hjelpe andre hjemmefiksere også, avslutter Hamberg.

Byggmax’ strømtips:

Billig og enkelt

1. Tetningslister

Tetning, og fremfor alt tetningslister, er et produkt som raskt og effektivt kan bidra til å redusere oppvarmingskostnadene i hjemmet. Det kan være vanskelig å tro at en liten list kan utgjøre en forskjell, men om høsten og vinteren blir det ekstra merkbart hvis du har vinduer eller dører som slipper inn kulde.

2. Gardiner

Det høres ganske enkelt ut, og det er det også! Gardiner tar litt av trekken og isolerer litt mot vinduene. De er med på å holde kulden ute og varmen inne.

3. Tepper

Ikke bare gir det en koselig atmosfære til rommet, men det isolerer også litt ned mot gulvet og holder på varmen. Det er enkelt å legge teppegulv på egen hånd.

Større investeringer, mer å spare

4. Isolere

Mange kan spare veldig mye på å isolere. Spesielt eldre boliger har store varmetap. Isolasjonen hindrer varmeoverføring, fra varmt til kaldt, fra inne til ute. Det er lett å etterisolere takbjelkelaget, og effektivt som å ta en på lue på huset. Å etterisolere en krypkjeller er enda enklere og veldig effektivt. Å etterisolere yttervegg er mer avansert, men gir et betydelig energiløft.

5. Skift ut gamle vinduer og dører.

Skift ut gamle vinduer og dører, og unngå unødvendig varmetap. Å bytte til eksempelvis velisolerte vinduer med energiglass kan være med på å senke energikostnadene betraktelig. Disse slipper ut omtrent 50% mindre varme – og slipper inn ekstra mye lys!

6. Fyr opp i peisen

Invester i flere energikilder! En varmepumpe kan gi positive utslag for lommeboken i det lange løp. Også ved skaper en unik varme, og lager en koselig atmosfære i hjemmet. Hos Byggmax finner du det du trenger for å overleve vinteren til gunstige priser.