Bryter forhandlingene. Fare for streik i staten.

FO brøt forhandlingene med Staten fredag ettermiddag, mer enn en dag før fristen. – Vi fikk for lite gjennomslag, sier FO-nestleder Marianne Solberg.

Marianne Solberg, nestleder i FO. Foto: Sara Spilling / FO

– Vi sto for langt unna hverandre, rett og slett. Vi fikk ikke gjennomslag for våre viktigste saker. Derfor må vi om hjelp fra Riksmekleren, sier FO-nestleder Marianne Solberg.

Hun representerer FO i forhandlingsutvalget til LO Stat. FO er fagforeningen for sosialarbeidere med om lag 33 000 i tjenester som barnevern, Nav og pleie og omsorg. Nå bryter de forhandlingne fordi de er misfornøyde med tilbudet fra staten.

– Medlemmene våre gjør en viktig jobb i velferdsstaten og fortjener rettferdig lønn. Derfor krever vi at alle får reallønnsvekst og at oppgjøret får en tydelig likelønnsprofil gjennom sentrale tillegg. Når ikke staten møter oss på våre viktigste krav, har vi ikke noe annet valg enn å bryte forhandlingene, sier Solberg.

Mens andre hovedsammenslutninger ønsker å fordele lønnsveksten lokalt, krever FO og LO Stat sentrale lønnstillegg.

– Sentrale tillegg med likelønnsprofil vil være det mest gunstige for våre medlemmer. Vi må ta ansvar for lavlønn, likelønn og kjøpekraft, sa hun til Fontene da forhandlingene startet.

2. mai møtes partene til videre forhandlinger hos Riksmekleren. Dersom de ikke blir enige, vil det bli streik i statlig sektor fra og med 24. mai.

Marianne Solberg, nestleder i FO. Foto: Sara Spilling / FO
Marianne Solberg, nestleder i FO. Foto: FO