BKLF

Brødskala'n vant Intensjonsavtalens utmerkelse for sunnere markedsføring

Del
Intensjonsavtalens utmerkelser ble delt ut av statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet, Ole Henrik Krat Bjørkholt på seminaret "Spisevaner endres raskt i krisetider - mulighetsrom for det vi skal spise #MerAv" på Umami Arena torsdag 16. februar.
Direktør i BKLF, Gunnar Bakke, tok i mot prisen. Foto: Solveig Lygre, BKLF.
Direktør i BKLF, Gunnar Bakke, tok i mot prisen. Foto: Solveig Lygre, BKLF.

Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF) vant prisen for sunnere markedsføring med merkeordningen Brødskala'n. Det er Helse- og omsorgsdepartementet som deler ut prisen.

Brødskala’n har som formål å bidra til økt forbruk av sunne, grove kornprodukter. Ved å formidle god og relevant informasjon til forbruker, skal Brødskala’n gjøre det enklere for folk å velge sunt i en travel hverdag.

Juryens begrunnelse

"Brødskala’n har etablert seg som en tydelig og enkel merkeordning for å hjelpe forbrukerne med å ta sunnere valg i brødhyllen. Brødmåltider har en sentral plass i det norske måltidsdøgnet, men det er ikke alltid så lett å orientere seg blant alle alternativer. Brødskala’n viser på en grafisk og enkel måte hvor grovt brødet er og gjør det enklere for forbrukerne å orientere seg. Så langt er 2.250 produkter merket med skalaen og tallet har steget jevnt og trutt de siste årene. BKFL har i tillegg jobbet aktivt for å gjøre merkeordningen kjent, særlig blant yngre forbrukere. I samarbeid med Ungt Entreprenørskap har man utarbeidet informasjonsmateriell til bruk i skolen og flere elevbedrifter har tatt i bruk Brødskala’n i sine prosjekter. Juryen har sansen for den enkle, men likevel svært betydningsfulle merkeordningen og legger merke til at merket stadig øker i kjennskap i befolkningen".

Om Intensjonsavtalens utmerkelser 

Intensjonsavtalen er en avtale mellom helsemyndighetene og matbransjen, der målet er å fremme et sunnere kosthold. Aktørene som har sluttet seg til intensjonsavtalen skal jobbe for å gjøre det enklere for forbrukerne å ta sunnere valg. Intensjonsavtalens utmerkelser gis til to aktører som særlig har utmerket seg i arbeidet med et sunnere kosthold det siste året, innen kategoriene «sunnere produkter» og «sunnere markedsføring». Utmerkelser skal gi oppmerksomhet og engasjement rundt intensjonsavtalens arbeid.

Om årets nominerte
Aktørene nominerer seg selv. Det er kommet inn 41 nominasjoner, 23 i kategorien «sunnere produkter» og 18 i kategorien «sunnere markedsføring». Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol offentliggjorde finalistene i desember 2022.

De tre finalistene i kategorien «sunnere markedsføring» er:
- Baker- og konditorbransjens landsforening (BKLF)
   med Brødskala'n – en merkeordning som bidrar til økt forbruk av sunne, grove kornprodukter
- Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG)
   med gulrot fra jord til bord/5 om dagen barnehage
- REMA 1000, som støtter aktiv idrett med frukt og grønt på idrettsarrangementer

Det er viktig å etablere gode spisevaner fra tidlig alder, da det blir vanskeligere å endre vaner hos folk jo eldre de blir. BKLF har derfor jobbet aktivt for å gjøre Brødskala’n kjent også blant yngre forbrukere.

Brødskalamerket blir også brukt av forlag, offentlige og private helseinstitusjoner, utdanningsinstitusjoner, myndigheter osv. for å opplyse om og påvirke forbrukeratferd rundt helse og kosthold.

I tillegg til de tiltakene BKLF jobber direkte med Brødskala’n mot forbruker og produsenter av bakervarer, er det en rekke andre aktører som bruker Brødskala’n i læremidler og/eller for å påvirke forbrukeratferd rundt helse og kosthold.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Direktør i BKLF, Gunnar Bakke, tok i mot prisen. Foto: Solveig Lygre, BKLF.
Direktør i BKLF, Gunnar Bakke, tok i mot prisen. Foto: Solveig Lygre, BKLF.
Last ned bilde
Direktør Gunnar Bakke og statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet, Ole Henrik Krat Bjørkholt. Foto: Solveig Lygre, BKLF
Direktør Gunnar Bakke og statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet, Ole Henrik Krat Bjørkholt. Foto: Solveig Lygre, BKLF
Last ned bilde

Om BKLF

BKLF
BKLF
Middelthuns gate 27
0368 Oslo

https://www.bakerkonditor.no/

Baker- og konditorbransjens Landsforening (BKLF) er en bransjeforening for bakeri og konditori i Norge. Organisasjonen har i over 120 år vært en pådriver for å fremme baker- og konditorfaget og virksomhetenes interesse. Både bedriftsmedlemmer og personlige medlemmer med svennebrev kan være medlem av organisasjonen.

Følg pressemeldinger fra BKLF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BKLF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra BKLF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye