Brødskala'n vant Intensjonsavtalens utmerkelse for sunnere markedsføring

Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF) vant prisen for sunnere markedsføring med merkeordningen Brødskala'n. Det er Helse- og omsorgsdepartementet som deler ut prisen.
Brødskala’n har som formål å bidra til økt forbruk av sunne, grove kornprodukter. Ved å formidle god og relevant informasjon til forbruker, skal Brødskala’n gjøre det enklere for folk å velge sunt i en travel hverdag.
Juryens begrunnelse
"Brødskala’n har etablert seg som en tydelig og enkel merkeordning for å hjelpe forbrukerne med å ta sunnere valg i brødhyllen. Brødmåltider har en sentral plass i det norske måltidsdøgnet, men det er ikke alltid så lett å orientere seg blant alle alternativer. Brødskala’n viser på en grafisk og enkel måte hvor grovt brødet er og gjør det enklere for forbrukerne å orientere seg. Så langt er 2.250 produkter merket med skalaen og tallet har steget jevnt og trutt de siste årene. BKFL har i tillegg jobbet aktivt for å gjøre merkeordningen kjent, særlig blant yngre forbrukere. I samarbeid med Ungt Entreprenørskap har man utarbeidet informasjonsmateriell til bruk i skolen og flere elevbedrifter har tatt i bruk Brødskala’n i sine prosjekter. Juryen har sansen for den enkle, men likevel svært betydningsfulle merkeordningen og legger merke til at merket stadig øker i kjennskap i befolkningen".
Om Intensjonsavtalens utmerkelser
Intensjonsavtalen er en avtale mellom helsemyndighetene og matbransjen, der målet er å fremme et sunnere kosthold. Aktørene som har sluttet seg til intensjonsavtalen skal jobbe for å gjøre det enklere for forbrukerne å ta sunnere valg. Intensjonsavtalens utmerkelser gis til to aktører som særlig har utmerket seg i arbeidet med et sunnere kosthold det siste året, innen kategoriene «sunnere produkter» og «sunnere markedsføring». Utmerkelser skal gi oppmerksomhet og engasjement rundt intensjonsavtalens arbeid.
Om årets nominerte
Aktørene nominerer seg selv. Det er kommet inn 41 nominasjoner, 23 i kategorien «sunnere produkter» og 18 i kategorien «sunnere markedsføring». Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol offentliggjorde finalistene i desember 2022.
De tre finalistene i kategorien «sunnere markedsføring» er:
- Baker- og konditorbransjens landsforening (BKLF)
med Brødskala'n – en merkeordning som bidrar til økt forbruk av sunne, grove kornprodukter
- Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG)
med gulrot fra jord til bord/5 om dagen barnehage
- REMA 1000, som støtter aktiv idrett med frukt og grønt på idrettsarrangementer
Det er viktig å etablere gode spisevaner fra tidlig alder, da det blir vanskeligere å endre vaner hos folk jo eldre de blir. BKLF har derfor jobbet aktivt for å gjøre Brødskala’n kjent også blant yngre forbrukere.
Brødskalamerket blir også brukt av forlag, offentlige og private helseinstitusjoner, utdanningsinstitusjoner, myndigheter osv. for å opplyse om og påvirke forbrukeratferd rundt helse og kosthold.
I tillegg til de tiltakene BKLF jobber direkte med Brødskala’n mot forbruker og produsenter av bakervarer, er det en rekke andre aktører som bruker Brødskala’n i læremidler og/eller for å påvirke forbrukeratferd rundt helse og kosthold.
Nøkkelord
Kontakter
Gunnar BakkeBKLF
Tel:970 19 591gb@nhomd.noSolveig LygreBKLF AS
Tel:93261050solveig@bakerkonditor.noBilder


Om BKLF
Baker- og konditorbransjens Landsforening (BKLF) er en bransjeforening for bakeri og konditori i Norge. Organisasjonen har i over 120 år vært en pådriver for å fremme baker- og konditorfaget og virksomhetenes interesse. Både bedriftsmedlemmer og personlige medlemmer med svennebrev kan være medlem av organisasjonen.
Følg pressemeldinger fra BKLF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BKLF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra BKLF
Nå starter vårens tøffeste bakeprosess27.3.2025 10:44:36 CET | Pressemelding
Juryen settes nå til heving – de neste seks månedene skal det avgjøres hvem som blir «Årets bakeri 2025».
Ble Norgesmester med Joey's Adventureland20.3.2025 20:02:06 CET | Pressemelding
NM i konditorkunst 2025 ble avholdt på Umami Arena torsdag 20. mars. De fire dyktige finalistene gjorde en imponerende innsats før dommerne kunne konstatere at det var Xiao Juan Peng som hadde sanket flest poeng, og dermed fikk tittelen Årets Konditor 2025.
Større og sterkere enn på lenge6.2.2025 14:00:00 CET | Pressemelding
Baker- og Konditorlandslaget 2025 er nå offisielt, og laget er større enn det har vært på mange år. Etter å ha strevd litt med rekrutteringen under og etter pandemien, har både baker- og konditorlaget i år mange sterke utøvere.
Ønsker merking av utenlandske bakervarer!30.1.2025 22:32:27 CET | Leserinnlegg
I dagens samfunn blir bærekraft og kortreist mat stadig viktigere, og flere stiller seg spørsmålet: Hvor kommer maten vi spiser fra? Når man ser økningen av importerte bakervarer som selges i Norge, er det på tide at myndighetene tilrettelegger for en obligatorisk opprinnelsesmerking av utenlandske bakervarer slik at forbrukerne får vite hvor bakervarene kommer fra.
Aanerud bakeri kåret til Årets bakeri 202416.10.2024 19:55:44 CEST | Pressemelding
Det var det tradisjonsrike familiebakeriet Aanerud bakeri fra Nes i Akershus som 16. oktober ble kåret til vinner i den mest prestisjefylte kåringen i baker- og konditorbransjen i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom