Blindeforbundet: Ruby (8) har skrevet årets viktigste og største brev

Mens andre barn skriver brev til julenissen, har Ruby skrevet brev til Erna Solberg. Hun har ett stort ønske: Gratis briller til alle barn som trenger det.
Ruby syntes det var stor stas å få brevet sitt hengt opp på bygget til Norges Blindeforbund. Her sammen med forbundsleder, Terje André Olsen. Foto: Troll Toftenes/Something good AS

I fjor bestemte regjeringen seg for å kutte 160 millioner kroner i brillestøtte til barn. Det skapte stort engasjement. Nå behandler regjeringen statsbudsjettet, og en av dem som venter spent på om de skal snu i saken er Ruby (8) fra Oslo.

Ser du problemet, Erna?

På eget initiativ har Ruby sendt et brev til Erna Solberg. I brevet skriver hun at det er dumt at briller til barn koster penger. Selv blir hun veldig sliten uten brillene som hun trenger til å kunne lese, løpe og klatre i klatrestativet. Ruby synes det er synd at barn skal være redde for å leke, i frykt for at de skal ødelegge brillene sine.

–Budskapet i brevet er så viktig at vi vil at alle skal få det med seg, ikke minst statsministeren. Da må vi tenke stort. Det blir jo lettere å lese når skrifta blir stor, sier Terje André Olsen, forbundsleder i Blindeforbundet.

Da Ruby kom på besøk til Blindeforbundets kontor i Oslo fikk hun seg en stor overraskelse, bokstavelig talt. Brevet har nå blitt til et seil på 15 ganger 24 meter som henger på omtrent hele bygget til organisasjonen.

–Jeg følte et "poff" inni meg og tenkte "øøy, det var stort. Nå ble jeg glad", sier Ruby ivrig, etter hun fikk se skriften hennes på bygningen til Blindeforbundet.

Nå håper både hun og forbudslederen at statsministeren vil svare på brevet.

22.000 underskrifter

I likhet med Ruby mener Blindeforbundet at barn ikke skal betale for brillene sine.

–Barn bør få dekket briller, linser og synsundersøkelser fram til de er 18 år. Med regjeringens innstramminger har det bidratt ytterligere til at det er foreldrenes lommebok som avgjør om barna får de brillene de trenger eller ikke, sier Olsen.

I høst gikk Blindeforbundet i gang med kampanjen «Gratis briller til barn». Det har vært flere mediesaker om konsekvensene av kuttet i barnebrillesaken. Til nå har 22.000 skrevet under på Blindeforbundets opprop om at barn skal få dekket brillene sine av staten.

Kommunikasjonssjef Mia Jacobsen
Tlf: +47 23 21 50 45 / 47 958 74 292

Kommunikasjonsrådgiver Hilde Greve Mo
Tlf: +47 23 21 50 40/ mobil +47 913 87 778

Ruby viser fram en kopi av brevet hun skrev til statsministeren
Ruby har skrevet brev til statsministeren. Hun synes det er dumt at barn skal betale for brillene sine.