Blindeforbundet: Regjeringen tar likestilling av funksjonshemmede på alvor

Regjeringserklæringen viser forståelse for at likestilling handler om en samfunnsendring for å sikre mennesker like rettigheter og muligheter, mener Norges Blindeforbund.
Forbundsleder Terje André Olsen. Foto: Tom Egil Jensen.

– Vi er imidlertid langt fra i mål selv om Hurdalsplattformen er lagt frem. Blindeforbundet skal passe på at regjeringens gode intensjoner blir fulgt opp i viktige enkeltsaker fremover. Særlig viktig blir en landsdekkende transporttjeneste organisert av NAV som gir svaksynte og blinde rett til minimum 200 fritidsreiser årlig, understreker forbundsleder Terje André Olsen.

Særlig viktig er det at regjeringen vil ta FNs konvensjon for mennesker med funksjonsnedsettelser (CRPD) inn i norsk lov.

Men ikke helt i mål

Norges Blindeforbund vil arbeide målrettet sammen med andre for å oppnå viktige seire for svaksynte og blinde og andre grupper av funksjonshemmede i tiden fremover.

– Eksempler på kampsaker er gratis briller til barn, lik rett til skole og utdanning, et intensivt og kunnskapsbasert rehabiliteringstilbud, krav om universell utforming i arbeidslivet og en god inntektssikring for funksjonshemmede, sier Olsen.

Likt transporttilbud i hele landet

Første virkelige test for den nye regjeringen, blir endringene i statsbudsjettet for 2022. Her forventer Blindeforbundet at den nasjonale ordningen for tilrettelagt transport (TT) blir utvidet til å omfatte hele landet, i tråd med regjeringens ambisjon om like tjenester uavhengig av hvor i landet du bor. TT-ordningen må bli felles administrert av NAV.

Det blir også viktig å trekke tilbake regningen Solberg-regjeringen har varslet til syke og uføre i form av økte egenandeler og reduksjon i utbetalingene til uføre som jobber noe.

–Norges Blindeforbund er glad for de positive signalene, og vi vil passe på at den nye regjeringen gjør ord til handling, avslutter forbundslederen.

Kommunikasjonssjef i Blindeforbundet Mia Jacobsen
Tlf: +47 23 21 50 45 / +47 958 74 292

Kommunikasjonsrådgiver i Blindeforbundet Hilde Greve Mo
Tlf: +47 23 21 50 40/+47 913 87 778

Forbundsleder Terje André Olsen. Foto: Tom Egil Jensen.