Bilene på veiene blir enda eldre. Utslippene blir større og ulykkene flere

- Norge hadde fra før en av de eldste bilparkene i Europa med en snittalder på 10,5 år. Ved utgangen av 2019 er gjennomsnittsalderen økt til 10,7 år. Både nullvisjonen for drepte og hardt skadde i trafikken og klimamålene blir vanskeligere å nå. Alt handler ikke om de nye bilene, vi trenger en politikk for de gamle og. Får vi ikke de eldste bilene av veien vil vi verken få nedgangen i klimautslipp eller antall ulykker som vi trenger. Det trengs en ryddesjau, sier Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i Norges Bilbransjeforbund (NBF).
Bare de siste 10 årene er gjennomsnittlige utslipp fra nye bensin og dieselbiler redusert med over 35 prosent. Målt i årlig utslipp av CO2 gir dette svært store reduksjoner hvis bilparken fornyes. Uansett hvor mange kilometer man kjører per år bør disse kjøres med en nyest mulig bil.
- Den teknologiske utviklingen innenfor miljø og trafikksikkerhet har vært enorm for personbilene. For hvert år som går reduseres utslipp av miljøfiendtlige gasser fra bilene betydelig og for hvert år som går reduseres risikoen for å bli skadd eller drept mye. Nyere biler er bedre enn gamle biler – på alle måter, sier Nilsen.
Statens vegvesen har beregnet at risikoen for å bli hardt skadd eller drept i trafikken er over 40 prosent lavere i en 2015-modell ifht. en 2005-modell. En foryngelse av personbilparken vil kunne spare mange fra konsekvenser av trafikkulykker. Nå går det i stedet motsatt vei, personbilparken blir eldre og mindre trafikksikker.
- Nå er tiden inne for en politikk som tilrettelegger for en skikkelig ryddesjau i personbilparken. Det vil også bidra til at samfunnet raskere kommer tilbake etter korona-krisen, gjennom økt aktivitet og sikring av arbeidsplasser i flere deler av næringslivet, fortsetter Nilsen.
Det svenske Trafikverket, tilsvarende Staten vegvesen, har foreslått at alle biler eldre enn 20 år vrakes, nettopp på grunn av de to nevnte årsakene ovenfor. Årlig vil 30 liv reddes i Sverige gjennom dette tiltaket.
Gamle biler bør vrakes tidligere og for å få til dette må staten bidra. En ny og målrettet kasseringsordning for gamle biler må på plass, det har NBF sammen med Norges Automobilforbund (NAF) og Bilimportørenes Landsforening (BIL) foreslått.
Nøkkelord
Kontakter
Stig Morten Nilsen, adm.dir. NBF, smn@nbf.no, telefon 911 77 890.
Egil Steinsland, kommunikasjonssjef NBF, egil.steinsland@nbf.no, telefon 994 85 268.
Bilder

Om Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Norges Bilbransjeforbund (NBF) er en landsdekkende interesseorganisasjon for nybilforhandlere og verksteder, og vi er tilsluttet NHO som bransje- og arbeidsgiverorganisasjon.
NBF er den samlende organisasjonen for aktører både innenfor lette og tunge kjøretøy. Vi organiserer merkeforhandlere, mekaniske verksteder, skade- og lakkverksteder, bilglassverksteder, dekkverksteder og bilbergere.
Følg pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Bilbransjeforbund (NBF) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Østfold er enda ikke et elbilfylke7.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Alle nye biler i Norge er i dag elbiler, men Østfold er likevel langt fra elektrisk. Bare 25 prosent av alle personbilene i fylket er elektriske. Norge har nådd målet for nybilsalget, men likevel er det langt igjen før alle biler er elektriske.
Trøndelag er enda ikke et elbilfylke7.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Alle nye biler i Norge er i dag elbiler, men Trøndelag er likevel langt fra elektrisk. Bare 25 prosent av alle personbilene i fylket er elektriske. Norge har nådd målet for nybilsalget, men likevel er det langt igjen før alle biler er elektriske.
Nordland er enda ikke et elbilfylke7.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Alle nye biler i Norge er i dag elbiler, men Nordland er likevel langt fra elektrisk. Bare 17 prosent av alle personbilene i fylket er elektriske. Norge har nådd målet for nybilsalget, men likevel er det langt igjen før alle biler er elektriske.
Finnmark er enda ikke et elbilfylke7.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Alle nye biler i Norge er i dag elbiler, men Finnmark er likevel langt fra elektrisk. Bare 8,4 prosent av alle personbilene i fylket er elektriske. Norge har nådd målet for nybilsalget, men likevel er det langt igjen før alle biler er elektriske.
Akershus er enda ikke et elbilfylke7.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Alle nye personbiler i Norge er i dag elbiler, men Akershus er likevel langt fra elektrisk. Bare 33 prosent av alle personbilene i Akershus er elektriske. Norge har nådd målet for nybilsalget, men likevel er det langt igjen før alle biler er elektriske.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom