Norges Bilbransjeforbund (NBF)

"BILBRANSJEN VIL BRUKE OPP STATENS GRØNNE MILLIARD"

Del

(Oslo 27.8.2019) Klima- og miljøminister Ola Elvestuen lanserte i dag støtteordningen for elektriske varebiler. Norsk bilbransje har hatt en sentral rolle i å gjøre Norge til globalt ledende når det gjelder innføring av nullutslipps personbiler på veiene. Dette har vært mulig å få til gjennom statens bruk av økonomiske incentiver, og bilbransjens investeringer og fokus. Nå står varebilene for tur og den første milliarden har staten allerede bevilget.

pressebilde 300 dpi
pressebilde 300 dpi

- Norsk bilbransje har lagt ned et betydelig arbeid for å få elektriske biler ut på veien. Ikke bare har vi påvirket bilfabrikkene til å produsere elektriske personbiler til Norge, vi har også foretatt store investeringer i utstyr og kompetanse for å møte teknologien. Det ligger i bransjens natur å ville selge så mye så mulig, så vi håper jo milliarden blir brukt opp, sier Stig Morten Nilsen adm. dir i Norges Bilbransjeforbund.

Bedrifter og enkeltpersoner kan få støtte til kjøp av nye elvarebiler og tilhørende lader. Kjøretøyet må være en hel-elektrisk varebil klasse 2 med tillatt totalvekt under 4250 kg. Støttetilbudet gjelder kun ved førstegangsregistrering av bilen. Støttetilbudet har standardsatser basert på bilens motorytelse:

Motorytelse (hk)

Maks effekt per halvtime (kW)

Støtte

< 80 hk

< 60 kW

15 000 kr

80–120 hk

60–90 kW

25 000 kr

> 120 hk

> 90 kW

50 000 kr

I tillegg kan du få 5 000 kroner i støtte til lader til bilen. Denne søker du om først når bilen er registrert i kjøretøyregisteret.

- Bilbransjen har klart å selge og levere over 250.000 elektriske personbiler, det står det stor respekt av.  Nå er det varebilene sin tur. Ifølge Stortinget skal også alle nye lette varebiler være utslippsfrie i 2025. Vi vil være avhengig av et bredt modellutvalg som er tilgjengelig, og der er vi avhengig av bilprodusentene. Og vi er avhengig av å ha kundene med på laget – og ovenfor kunder hjelper økonomiske incentiver. Sånn sett er ordningen kjærkommen, sier Nilsen.

Om nivået på støtten per bil er høyt nok til å gjøre en stor forskjell må evalueres underveis, men uansett vil dette bidra til å redusere utslipp fra varetransport i byene og bynære strøk. 500 norske bilforhandlere er klare til å gjøre jobben.

For flere kommentarer kontakt:

Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund

Tlf: 994 85 268

E-post: es@nbf.no

Nøkkelord

Bilder

pressebilde 300 dpi
pressebilde 300 dpi
Last ned bilde

Om Norges Bilbransjeforbund (NBF)

Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Middelthunsgate 27
0368 Oslo

22 54 21 00http://www.nbf.no

Norges Bilbransjeforbund (NBF) er en landsdekkende interesseorganisasjon for nybilforhandlere og verksteder, og vi er tilsluttet NHO som bransje- og arbeidsgiverorganisasjon.

NBF er den samlende organisasjonen for aktører både innenfor lette og tunge kjøretøy. Vi organiserer merkeforhandlere, mekaniske verksteder, skade- og lakkverksteder, bilglassverksteder, dekkverksteder og bilbergere.

NBF har hovedkontor i Oslo, og er representert over hele landet gjennom 21 lokalforeninger.

Følg saker fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Bilbransjeforbund (NBF) på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)

Bruktbiler kan gi dramatiske konsekvenser for arbeidsplassene30.4.2020 12:00:00 CESTPressemelding

Bilbransjen ruller, men det kan fort bli kritisk. Selv om det er bedring på bruktbilsalg, så sier nesten 40 prosent av bedriftene at bruktbilmarkedet går på halv fart eller enda tregere. Samtidig svarer 37 prosent at aktiviteten er over 75 prosent. Nybilsalget er fremdeles tregt, for over 50 prosent er aktiviteten mer enn halvert. Dette viser en fersk spørreundersøkelse gjennomført av NBF/NHO.

Folk dropper EU-kontroll. Kjempekøer etter koronakrisen kan føre til tusenvis av avskiltede biler16.4.2020 07:30:00 CESTPressemelding

Etter at Statens vegvesen utvidet fristen for EU-kontroll velger tusenvis å utsette å ta EU-kontroll. Per i dag er det gjennomført mer enn 18 000 færre EU-kontroller sammenlignet med samme periode som i 2019. Fortsetter denne trenden vil det være 80 000 ekstra biler som skal ha EU kontroll i neste periode. Det kan føre til lange køer, og at mange ikke rekker å få gjennomført kontrollen før neste frist.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom