Bekymret for dobling av lagerulykker
I løpet av perioden 2015 – 2018 har antall ulykker innen transport og lagring endret seg fra 0,7 rapporterte ulykker pr 1000 ansatte til 1,2 ulykker.
Flere ulykkesdager enn skadefrie dager
Advokat Josefine Wærstad i Yrkestrafikkforbundet sier forbundet ofte får tilbakemeldinger som understøtter tallene.
- I en større lagerbedrift på Østlandet har vi kjennskap til at det oppsto innrapporterte skader eller nestenulykker i mer enn halvparten av årets arbeidsdager i fjor. Belastningsskader kommer i tillegg, poengterer Wærstad.
Tier stille om farlige situasjoner
I en undersøkelse utført av Yrkestrafikkforbundet sier 21,55 prosent av lageransatte seg enig i utsagnet: «Av og til lar jeg være å si ifra om farlige situasjoner på arbeidsplassen». Dette plasserer lageransatte i toppskiktet i transportbransjen. Tilsvarende tall for funksjonærer (kontorarbeidere) er 3,12 prosent.
Peker på vikarbruk
Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes er bekymret for at kontrollregimet i næringen, i kombinasjon med utstrakt bruk av vikarer, fører til en fryktkultur med underrapportering og mindre fokus på sikkerhet.
- Denne næringen utpeker seg i transportbransjen som en av verstingene når det kommer til bruk av vikarbyråer. Bare i 2019 førte våre advokater og tillitsvalgte saker som skaffet fast stilling til mer enn 100 midlertidig ansatte lagerarbeidere. Dette er medlemmer som ifølge lovverket ikke skulle vært midlertidig ansatte, sier Klungnes.
- Gulroten kan være fast ansettelse dersom man presterer bedre enn de andre vikarene. Da sier man kanskje ikke ifra om brudd på sikkerhetsrutiner og holder munn om man legger merke til farlige situasjoner på jobben, hevder Klungnes.
Næringen har ansvar
Klungnes mener næringen nå må ta grep for å trygge sine ansatte.
- Dersom næringen ikke tar grep så sitter de stille og ser på at de ansatte skader seg og i verste fall forulykker. Jeg er ikke i tvil om at faste stillinger er med på å skape en kultur der arbeidstakerne er trygge på at de kan prioritere sikkerhet uten at dette får andre negative konsekvenser, avslutter Klungnes.
Om Yrkestrafikkforbundets undersøkelse
Undersøkelsen er gjennomført elektronisk blant Yrkestrafikkforbundets medlemmer, arbeidstakere i transportbransjen. Mer enn 2.800 medlemmer i transportsektoren – derav 125 lageransatte - besvarte undersøkelsen i perioden sommer/høst 2019. Analyse og rapport er utarbeidet i samarbeid med Netigate.
Svarene representerer de lageransatte som har svart 4 og 5 på en skala fra 1 til 5 der 1 er «helt uenig og 5 er «helt enig» på spørsmålet:
«Hvor godt synes du denne setningen passer med din arbeidshverdag? Noen ganger lar jeg være å si ifra om farlige situasjoner på arbeidsplassen.»
«Vet ikke» var også et svaralternativ.
Nøkkelord
Kontakter
Jim KlungnesForbundsleder
Tel:932 41 125Jim@ytf.noTormund Hansen SkinnarmoKommunikasjonssjef
Tel:97711550tormund@ytf.noBilder
Lenker
Om Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet (YTF) har nesten 12.000 medlemmer i transportbransjen og er blant annet det forbundet som organiserer flest bussjåfører i Norge.
Vi har over 400 tillitsvalgte rundt om i landet og har medlemmer innen buss, gods, lager og logistikk, bane, funksjonærer, taxi, bilbergere, anleggstransport, kran, miljøtransport, mobilitetsbransjen og parkering.
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Bussforhandlingene 2024 er i gang.YTF krever bedre lønns- og arbeidsvilkår for bussjåførene.17.4.2024 11:49:07 CEST | Pressemelding
I dag startet bussforhandlingene, og Yrkestrafikkforbundet krever reallønnsvekst og bedre arbeidsvilkår for medlemmene på Bussbransjeavtalen (BBA).
Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen22.3.2024 12:50:14 CET | Pressemelding
I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036. Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.
Bussjåførene krever klar reallønnsvekst i lønnsoppgjøret 202422.3.2024 11:55:42 CET | Pressemelding
Oslo, 22. mars 2024 – Yrkestrafikkforbundet har i dag sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet overlevert sine krav for lønnsoppgjøret 2024 til NHO Transport for å sikre bedre arbeidsvilkår for ansatte i bussbransjen under Bussbransjeavtalen (BBA).
Streikefondet har passert 100 millioner8.3.2024 12:31:44 CET | Pressemelding
I en tid preget av økonomisk usikkerhet, global uro, og en stadig dyrere hverdag, står Yrkestrafikkforbundet sterkt rustet til å møte utfordringene som venter. Med et medlemstall på grensen til 13 000 og et streikefond som nå har oversteget 100 millioner kroner, markerer YTF en historisk økonomisk milepæl.
Kraftig lønnsstigning for utenlandske lastebilsjåfører – Men fortsatt langt under norsk minstelønn1.11.2023 12:00:00 CET | Pressemelding
I Yrkestrafikkforbundets ferske grenseundersøkelse kommer det frem at snittlønnen til utenlandske lastebilsjåfører har økt med 54% på to år, fra 1450 til 2223 euro. Men fortsatt er det bare 1 av 5 som får norsk minstelønn når de kjører i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom