Bedriftsidretten permitterer 88 prosent av alle ansatte

Norges Bedriftsidrettsforbund permitterer 88 prosent av de ansatte i fra 27.mars til 30.juni.

Permitteringer iverksatt i alle ledd av organisasjonen

Med bakgrunn i pandemien og avstengning av all organisert idrett, har Bedriftsidretten sett seg nødt til å iverksette permitteringer i alle ledd av organisasjonen.Permitteringsgraden varierer fra halv til hel stilling, og 53 av forbundets 60 medarbeidere er berørt.

- Målet er at man skal beholde evnen til å løse Bedriftsidrettens samfunnsbidrag når pandemien er over, nemlig å skape folkehelse gjennom fysisk aktivitet for den voksne befolkningen, sier generalsekretær Svenn Erik Bolle.

Bedriftsidretten lider store inntektstap

Bedriftsidretten er i stor grad selvfinansiert og lever av inntekter fra aktivitet de skaper selv. Det skulle vært avholdt mange arrangement og utendørs seriespill i nær fremtid, men som nå er avlyst eller utsatt. Det oppstår et stort gap når inntektene uteblir, og kostnader allerede er påløpt.

Svenn Erik Bolle legger ikke skjul på at dette skaper store økonomiske konsekvenser for hele organisasjonen:

- Det er helt naturlig for oss som organisasjon å vise solidaritet, opptre lojalt mot tiltakene som iverksettes mot koronaepidemien. Dette er samtidig den største krisen vår organisasjon noen gang har stått i. Permitteringer er dessverre et nødvendig tiltak for å sikre virksomheten, fortsetter Bolle.

- Kommer sterkere tilbake

- Vi har ingen andre planer enn å komme sterkt tilbake med tilbud til våre medlemmer og andre deltakere. Vi forventer at Bedriftsidretten også får en del av regjeringens krisemidler på 600 millioner kroner, og eventuelt andre midler som skal avhjelpe den situasjonen idretten har kommet i. Jeg tror vi dessverre må erkjenne at 600 millioner kun dekker en liten del av det store tapet idretten møter nå. Idretten bør få økte midler om vi skal klare å opprettholde et godt tilbud i tiden som kommeravslutter Svenn Erik Bolle.

Norges Bedriftsidrettsforbund er et av de største særforbundene i norsk idrett, og tilbyr et stort spekter av ulike aktiviteter for voksne. Bedriftsidretten utgjør en forskjell for folkehelsen og arbeidshelsen rundt omkring i hele landet.

Bedriftsidretten har om lag 200 000 medlemmer som kan delta et bredt spekter aktiviteter, og mer enn 50 ulike idretter. Bedriftsidretten tilbyr også friluftsaktiviteter og turkonsepter som vi gjør vurderinger sammen med helsemyndighetene på om vi kan gjennomføre på en forsvarlig måte i denne perioden.