Bedre stat-prisen for 2021 til Dødsårsaksregisteret
Folkehelseinstituttet og Direktoratet for e-helse ble i dag tildelt Bedre stat-prisen 2021 for elektronisk melding om dødsårsak. Med denne løsningen slipper legene å bruke tid på tungvinte manuelle prosesser, og informasjonen kommer raskere fram til de som trenger den.
Finansminister Jan Tore Sanner (H) delte ut prisen på den årlige styringskonferansen til Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) i dag.
Sanner sier at den nye løsningen er nyttig på flere måter.
– Rask oppdatering av informasjon om dødsfall gjør prosessene enklere for pårørende. Det er også nødvendig for å kunne drive helseovervåkning og beredskapsarbeid, sier Sanner.
Besparing: 68 millioner kroner
Innføring av elektronisk melding om dødsårsak er resultat av et samarbeid mellom Folkehelseinstituttet (FHI) og Direktoratet for e-helse. Det gir enklere utfylling, raskere oppdatering og bedre kvalitet på dataene i Folkeregisteret og Dødsårsaksregisteret. Innsparingene er beregnet til 68 millioner kroner.
I april 2020 steg antall elektroniske meldinger markant, og stigningen fortsetter. Økningen skyldes en oppfordring fra FHI til helsesektoren om å melde Covid-19-dødsfall elektronisk.
Unngår forsinkelser for pårørende
Før innføringen av elektronisk melding startet i 2018, var arbeidsflyten papirbasert. Papirmeldingene kom sent frem og la begrensninger på hvor raskt og godt dataene i Dødsårsaksregisteret kunne oppdateres.
Tiltaket har gitt legen som melder om dødsårsak, politi, kommunelege og folkeregisteret en enklere, bedre og tryggere løsning. Det har også gitt positive effekter for pårørende, som unngår at oppgjør og skifte ikke kan starte fordi tingrett eller lensmann ikke har mottatt informasjon i tide.
Elektronisk melding med kryptering av helseopplysninger gir bedre personvern og bedre informasjonssikkerhet. Sensitive opplysninger om dødsårsak er ikke synlige for mange ulike aktører, og man unngår at de kommer på avveie og kan kopieres. Pårørende unngår at oppgjør og skifte ikke kan startes fordi tingrett eller lensmann ikke har mottatt informasjon om dødsfallet.
De som har sittet i juryen er DFØs direktør Hilde Singsaas, leder av tankesmien Civita, Kristin Clemet, tidligere departementsråd i Samferdselsdepartementet, Eva Hildrum, leder av Digitaliseringsrådet, Svein Kristensen og professor i ledelse og organisasjon ved Handelshøyskolen BI, Tom Colbjørnsen.
Styringskonferansen er den største fagkonferansen for styring i staten. Den har som mål å inspirere og motivere til god styring i statlige virksomheter.
Kontakter
Harald NyquistKommunikasjonsrådgiver
Tel:93424999harald.nyquist@dfo.noBilder

Lenker
Om Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ)
Karl Johans gate 37B
0162 Oslo
400 07 997http://www.dfo.no
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) skal bidra til effektiv ressursbruk i staten gjennom regelverksforvaltning, kompetansetiltak, rådgivning og fellestjenester.
Følg saker fra Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ)
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ)
Presseinvitasjon: Styringskonferansen 2021, med utdeling av Bedre stat-prisen 202118.1.2021 13:34:44 CET | Presseinvitasjon
Komplekse samfunnsproblemer utfordrer tradisjonelle strukturer og styringsansvar. Det krever nye måter å jobbe og tenke på. På Styringskonferansen bringer vi inn nasjonale og internasjonale fagfolk for å vise frem hvilke muligheter vi har innenfor styring, organisering og ledelse.
Presseinvitasjon: Forvaltningskonferansen 202023.11.2020 10:09:03 CET | Presseinvitasjon
Koronakrisen har snudd det norske samfunnet på hodet og stilt nye krav til forvaltningen. Årets konferanse handler om samspillet mellom fag og politikk, utfordringer med å etterleve forvaltningsverdiene og evnen til å omstille seg i en krise.
Økonomimiljøet i staten blir samlet1.9.2020 08:30:13 CEST | Pressemelding
1. september blir avdeling for offentlige anskaffelser flyttet fra Digitaliseringsdirektoratet til Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ).
Ny systemstøtte for lokale lønnsforhandlinger i staten23.6.2020 12:30:32 CEST | Pressemelding
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har inngått avtale med Visma om digital systemstøtte for lokale lønnsforhandlinger. Både statlige virksomheter og de lokale forhandlingsmotpartene kan bruke systemet.
Viktig steg mot felles HR-system for staten18.6.2020 13:48:50 CEST | Pressemelding
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har signert kontrakt med Itelligence for å innføre et felles HR-system for staten.
Ny rapport: For dårlige beslutningsgrunnlag i staten4.3.2020 09:09:57 CET | Pressemelding
Utredningskvaliteten i staten er fortsatt for dårlig, viser en ny rapport fra Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ). – Svake beslutningsgrunnlag kan føre til sløsing med fellesskapets ressurser, sier direktør for DFØ, Hilde Singsaas.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom